Gå til innhold

Konkurs!

Anbefalte innlegg

Gjest lille rosinen
Skrevet

Hei!

Driften av en cafe har opphørt, men er enda ikke slått konkurs pga forhandlinger (som nå visstnok har gått i vasken). Offisielt er bedriften ikke slått konkurs.

Har de virkelig lov til å holde tilbake lønn, så lenge bedriften ikke er begjært konkurs? Noen som vet hvilke rettigheter de ansatte har og hvem de kan kontakte for å få hjelp?

Pappa Bjørn
Skrevet

Du bå begjære det konkurs. Det koster masse penger å kreve en konkurs bortsett fra når det gjelder lønnskrav. Skriv et lønnskrav til arbeidsgiver med en kopi som du sender til namsmannen i ditt fylke. Da vil det gå til oppbud og du kan regne med at lønnsgarantifondt tar over selv om dette dessverre kan ta litt tid.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Du bå begjære det konkurs. Det koster masse penger å kreve en konkurs bortsett fra når det gjelder lønnskrav. Skriv et lønnskrav til arbeidsgiver med en kopi som du sender til namsmannen i ditt fylke. Da vil det gå til oppbud og du kan regne med at lønnsgarantifondt tar over selv om dette dessverre kan ta litt tid.

Hvordan skriver man et lønnskrav? Er det noe standardformular man kan få noe sted? Eller et det et brev man skriver? Hva bør dette brevet i såfall inneholde?

Tusen takk for svar forresten :-)

Pappa Bjørn
Skrevet

Hvordan skriver man et lønnskrav? Er det noe standardformular man kan få noe sted? Eller et det et brev man skriver? Hva bør dette brevet i såfall inneholde?

Tusen takk for svar forresten :-)

Jeg, (ditt navn) f.01.01.1980 vil med dette orientere om at jeg har et udekket lønnskrav til Bedriften AS. Mitt krav er på kr: (Beløp), og beløpet er regnet ut som følger:

Mars: 19 arbeidsdager à 7,5 timer*timesats 100 = 14250.

April: osv...

Jeg krever derfor dette beløpet utbetalt snarest. Dersom ikke dette skjer innen xx.xx.då må jeg regne selskapet som insolvent. Kravet vil derfor sendes til Namsmannen i xxxxxx Fylke der det blir begjært oppbud.

Jeg imøteser snarlig behandling av denne saken , ellers vil rettslige skritt bli foretatt fra min side.

Dette til orientering.

Med Hilsen

Ditt navn.

Kopi sendt: Namsmannen

------------------------------

Dette er en ok mal å bruke. Dersom du har tjent under en viss sum vil du ha krav på fri rettshjelp. Dette kan du søke ved å kontakte en advokat du ønsker å bruke som igjen søker fylkesmannen for deg. Du kan også kontakte juss-buss for å få rettslig hjelp. Husk at dersom det er flere som ikke har fått lønn så er det lurt at alle sender et slikt krav samtidig.

Lykke til. Jeg har forøvrig kjørt en slik sak til det kjedsommelige, men jeg vant til slutt. Håper du er like heldig.

Skrevet

Et selskap som er nær en konkurs "holder ikke tilbake penger". De HAR ingen penger å holde tilbake.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...