Gå til innhold

Gode browsere finnes ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er kanskje en vill påstand, men den er basert på årelang erfaring.

Først brukte jeg Netscape 1.0. Fungerte fint, kræsjet bare innimellom, men så kom javascript og jeg måtte oppgradere til 2.0. Så gikk det slag i slag - brukte 3.0 ganske lenge, mens jeg av og til brukte den da nye IE.

Og så kom Opera, omtrent samtidig som Netscape gikk nedenom og hjem. I løpet av de siste årene gikk det som regel i en kombinasjon av Netscape, Opera og IE - alt etter hvilke sider jeg skulle se.

Så begynte IE å bli dårligere og dårligere - til slutt var det like spennende hver gang jeg åpnet den; kom den til å kræsje etter 5 eller 10 minutter? Jaja - Opera er jo så bra, sa alle. Så gikk jeg over til det, Og det tok vel noen uker, med diverse testing på forskjellige systermer, før jeg fant ut at den var noe bedre enn IE.

En stund. Så kom nye, nye og atter nye versjoner, og Opera fjernet seg med akselererende hastighet vekk fra standardene de skrøt hemningsløst av å holde seg til. Til slutt var resultatet klart: en browser som er så lik, trass i at veldig mye er bygd opp grunnleggende annerledes, IE at jeg ikke merket forskjell. Og det gjalt hovedsaklig ustabiliteten. Opera er nå på nøyaktig samme stedet som både Netscape var når de "ga seg", og IE er akkurat nå.

Det siste året har jeg gitt opp å finne en browser som er stabil nok til at jeg kan holde meg til den. Operas nyeste versjoner kræsjer som Anne-Kath etter en fuktig kveld på byen i windows - I linux kræsjer det sjelden, men henger så mye at det halve hadde vært for mye - på Mac kræsjer den før den starter, IE er ikke lenger et alternativ, selv om den neppe er mye værre.

Men - så kom jeg over Firefox. Jaggu fantes det ikke en browser som var raskere, mer stabil og minst like funksjonell som alle de andre. Og den er ennå i Beta (8.0, tror jeg). Vel - den er ikke god nok, men den er ca. dobbelt så bra som alle de andre tilsammen.

Hva er så konklusjonen i dette (meningsløse) oppgulpet av frustrasjon? Tja - ingenting, egentlig. Opera suger, IE suger, det meste suger. Bortsett fra Firefox :-)

".............................."

Skrevet

Og jeg synes Firefox suger :)

Det har vel med smak og behov å gjøre. Firefox kan ikke tilby meg halvparten av den funksjonaliteten jeg bruker til daglig.

Skrevet

Og jeg synes Firefox suger :)

Det har vel med smak og behov å gjøre. Firefox kan ikke tilby meg halvparten av den funksjonaliteten jeg bruker til daglig.

Smak og behag, selfølgelig. Men det hjelper ikke hvor søtt det smaker når det ikke fungerer :-) Og helt ærlig - min erfaring er at alt som folk klager på mht. ustabiliteten i IE er nøyaktig det samme i Opera.

".........................."

Skrevet

Smak og behag, selfølgelig. Men det hjelper ikke hvor søtt det smaker når det ikke fungerer :-) Og helt ærlig - min erfaring er at alt som folk klager på mht. ustabiliteten i IE er nøyaktig det samme i Opera.

".........................."

Jeg har ikke noen stabilitetsproblemer, egentlig.Jeg kjører Opera i en uke i strekk uten problemer, og når jeg lukker programmet er det på grunn av at maskinen skal omstartes av andre grunner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...