Gjest Finn P. Enga Skrevet 12. juni 2004 Skrevet 12. juni 2004 Hva regner man med er gjennomsnittlig lesehastighet for barn i fjerde, femte, sjette, sjuende, niende og tiende klasse ? 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 12. juni 2004 Skrevet 12. juni 2004 Jeg er spesialpedagog og jobber mye med lese- og skriveundervisning. Jeg har ingen tall for hva gjennomsnittshastigheten er, men ca. 100 stavelser i minuttet er nok et minimum for leseforståelse. Noen leser aldri fort, men får med seg innholdet og det er det viktigste. Andre, ofte flerspråklige barn, får tak på leseteknikken, leser fort og tydelig, men aner ikke hva de leser. 0 Siter
Gjest labbetussa Skrevet 12. juni 2004 Skrevet 12. juni 2004 Jeg er spesialpedagog og jobber mye med lese- og skriveundervisning. Jeg har ingen tall for hva gjennomsnittshastigheten er, men ca. 100 stavelser i minuttet er nok et minimum for leseforståelse. Noen leser aldri fort, men får med seg innholdet og det er det viktigste. Andre, ofte flerspråklige barn, får tak på leseteknikken, leser fort og tydelig, men aner ikke hva de leser. Finnes det ikke noen tester som sier hva barn skal kunne lese på de ulike alderstrinnene ? 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 12. juni 2004 Skrevet 12. juni 2004 Finnes det ikke noen tester som sier hva barn skal kunne lese på de ulike alderstrinnene ? Det ble gjennomført nasjonal test i 4. klasse f.eks. nå for første gang. Jeg har ikke i hodet hvor kritisk grense ligger, og heller ikke noen papirer på det herhjemme. I tillegg ville jeg vært kritisk på å gi ut slike opplysninger her. Jeg vil kunne stå 100% for det jeg sier. Det jeg prøver å presisere er at lesehastighet alene er lettere å måle enn leseferdighet. Det viktigste er å forstå det en leser, men for å kunne forstå må det oppnås en viss lesehastighet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.