Gå til innhold

Lesehastighet

Anbefalte innlegg

Gjest Finn P. Enga
Skrevet

Hva regner man med er gjennomsnittlig lesehastighet for barn i fjerde, femte, sjette, sjuende, niende og tiende klasse ?

Fortsetter under...

Gjest bebba
Skrevet

Jeg er spesialpedagog og jobber mye med lese- og skriveundervisning. Jeg har ingen tall for hva gjennomsnittshastigheten er, men ca. 100 stavelser i minuttet er nok et minimum for leseforståelse. Noen leser aldri fort, men får med seg innholdet og det er det viktigste. Andre, ofte flerspråklige barn, får tak på leseteknikken, leser fort og tydelig, men aner ikke hva de leser.

Gjest labbetussa
Skrevet

Jeg er spesialpedagog og jobber mye med lese- og skriveundervisning. Jeg har ingen tall for hva gjennomsnittshastigheten er, men ca. 100 stavelser i minuttet er nok et minimum for leseforståelse. Noen leser aldri fort, men får med seg innholdet og det er det viktigste. Andre, ofte flerspråklige barn, får tak på leseteknikken, leser fort og tydelig, men aner ikke hva de leser.

Finnes det ikke noen tester som sier hva barn skal kunne lese på de ulike alderstrinnene ?

Gjest bebba
Skrevet

Finnes det ikke noen tester som sier hva barn skal kunne lese på de ulike alderstrinnene ?

Det ble gjennomført nasjonal test i 4. klasse f.eks. nå for første gang. Jeg har ikke i hodet hvor kritisk grense ligger, og heller ikke noen papirer på det herhjemme. I tillegg ville jeg vært kritisk på å gi ut slike opplysninger her. Jeg vil kunne stå 100% for det jeg sier. Det jeg prøver å presisere er at lesehastighet alene er lettere å måle enn leseferdighet. Det viktigste er å forstå det en leser, men for å kunne forstå må det oppnås en viss lesehastighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...