Gå til innhold

Skjønner ikke helt dette med Bachelorgraden -Mastergrad- Profesjonsstudier.

Anbefalte innlegg

Gjest kan noen hjelpe?
Skrevet

Ønsker å begynne ved Universitetet i Bergen til høsten, for å ta årsstudie i psykologi. Har forstått det dit hen at det er svært vanskelig å komme inn på psykologutdanningen, slik jeg ønsker.

Er det noen som har noen gode råd om hva jeg bør gjøre etter dette året? Hva vil Bachelorgraden si? Kan man ta Bachelorgrad i psykologi (har forstått at for å komme inn der kreves 90 studiepoeng?)

Skrevet

Hei,

Jeg jobber på NTNU. Kan ikke svare spesielt i fohold til psykologi i Bergen, men generelt er det slik:

En bachelorgrad er en grad som oppnås etter 3 års fulltidsstudier. Det er krav om et visst innhold i disse studiene (et minimum av fordypning innen et bestemt fagområde), men mye er også fritt valgbart. 3 års studier tilsvarer 180 studiepoeng.

Det skal i utgangspunktet ikke være spesielle krav om at man har studiepoeng fra før når man søker bachelorstudier. Det høres feil ut på meg dersom du har fått høre at det kreves 90 studiepoeng for å komme inn på et bachelorstudium. Må ta et forbehold her.

Et mastergradsstudium er vanligvis 2-årig og bygger på en bachelorgrad.

Det finnes også 5- og 6-årige mastergradsstudier, men disse er da såkalte "integrerte masterstudier" der bachelorutdanningen er "innbakt" i hele studiet. Sivilingeniørstudiet ved NTNU er et eksempel på et slikt integrert mastergradsstudium.

Når man kommer inn på et integrert mastergradsstudium har man studieplass gjennom hele studiet (alle 5 eller 6 år).

Under "3+2"-modellen må man søke på nytt om opptak til mastergradsstudiet etter at man har fullført bachelorstudiet. Det kan altså være en ulempe med denne modellen at man ikke vet på forhånd om man vil kunne fullføre et helt 5-årig studium.

En ulempe med et integrert masterstudium er at man ikke får et bachelorvitnemål etter 3 år (selv om kunnskap tilsvarende en bachelorgrad som sagt er innbakt i studiet). Dette kan gjøre det litt mer kronglete hvis man angrer eller går lei etter 2-3 år, da man altså ikke står igjen med noe formelt vitnemål etter de første 3 årene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...