petter smart Skrevet 14. juni 2004 Skrevet 14. juni 2004 Fælt som de fargede liker å synge stygt om seg selv.."Negro spirituals" http://www.dogonvillage.com/negrospirituals/ Svarte i USA kaller jo hverandre nigger hele tiden. Det er bare vi som ikke har lov å si noe som muligens kanskje kan virke støtende på en hypersensitv sjel. 0 Siter
petter smart Skrevet 14. juni 2004 Skrevet 14. juni 2004 Grunnen til at jeg startet disse trådene, var som jeg sa under her, ikke for å lage en kjempetråd. Innlegget under var et enkelt spørsmål: Hvorfor bruke betegnelser som oppfattes som negative av de det gjelder? Så kommer det selvfølgelig en horde av folk som ikke ser noe galt i det, som kjenner noen som synes det er OK å bli kalt neger - og dermed mener at alle svarte synes det er OK, og at det er bare andre som hisser seg opp på deres vegne. I tillegg er det alle de som bruker ordet "neger" av mangel på andre uttrykk. Derfor la jeg ut denne linken, som viser at * slett ikke alle synes det er like knall å bli kalt neger, og * det finnes andre ord som ikke er fullt så negativt ladet. Hva om jeg sier at jeg ikke er ok at andre kaller meg "hvit" eller "nordmann", kan jeg da kreve at alle andre kaller meg f.eks. "guds gave til kvinnen" eller "den aller største allmektigste"? Hva med å ikke være så jævlig hypersensitiv og lete etter problemer? Prøv heller å løs de virkelige problemene mellom ulike folkegrupper. 0 Siter
morsan Skrevet 14. juni 2004 Skrevet 14. juni 2004 Ikke lov å si jungel eller innfødt nå? Tenkte det samme! Skjønner heller ikke at "farget" skal være FYFY mens "svart" er så bra! Kan man ikke si at "svart" lett kan forvandles til "svarting", da? Og da er man jo like langt..... 0 Siter
petter smart Skrevet 14. juni 2004 Skrevet 14. juni 2004 Det som det opprinnelig betyr på norsk, glad eller mere sprudlende glad. Å, han hadde nok bare lyst på et knull. Typisk utlendinger å slenge rundt seg med sine perverse uttalelser, og så skylde på språkproblemer etterpå. 0 Siter
Sør Skrevet 14. juni 2004 Skrevet 14. juni 2004 Jeg bruker ikke ordet neger, men jeg kjenner afrikanere som foretrekker å bli kallt neger. Neger for meg blir som å kalle vedkommende svart. Siden jeg som regel ikke har noen forutsetning for å vite hvilket afrikansk land vedkommende kommer fra, evt ikke fra Afrika, så bruker en det en ser, fargen på huden. Selv blir vi jo kallt hvite. Spesielt dersom vi er i andre land der folk ikke har forutsetning for å vite hvor vi kommer fra. Jeg blir ikke fornærmet om noen kaller meg hvit og ikke nordmann. Neger er et negativt ladet ord, men å kalle det rasistisk er å gå for langt. Det ligger mye mer bak rasisme. Videre så ønsker jo ikke nord-afrikanere å bli kallt afrikanere. De er arabere og ser ned på mørkhudete afrikanere. Det er også rimelig drøyt å anse ord som bl.a. høvding som nedsettende. En kan bli oversensitiv og miste litt fokus i slike saker. Du skriver: "Selv blir vi jo kallt hvite." Nettopp. Ikke "ariske" eller "kaukasiske", men "hvit" (som i "svart", og ikke som i rasen "neger"). Med vennlig hilsen 0 Siter
Goliath Skrevet 14. juni 2004 Skrevet 14. juni 2004 Så nå er f.eks jungel, stamme, innfødt, høvding og farget ord som ikike lenger skal kunne brukes? Og heksedoktor er det samme som lege? Er det bare meg, eller synes andre også at dette begynner å bli litt vel overdrevet og på grensen til latterlig? 0 Siter
Goliath Skrevet 14. juni 2004 Skrevet 14. juni 2004 Grunnen til at jeg startet disse trådene, var som jeg sa under her, ikke for å lage en kjempetråd. Innlegget under var et enkelt spørsmål: Hvorfor bruke betegnelser som oppfattes som negative av de det gjelder? Så kommer det selvfølgelig en horde av folk som ikke ser noe galt i det, som kjenner noen som synes det er OK å bli kalt neger - og dermed mener at alle svarte synes det er OK, og at det er bare andre som hisser seg opp på deres vegne. I tillegg er det alle de som bruker ordet "neger" av mangel på andre uttrykk. Derfor la jeg ut denne linken, som viser at * slett ikke alle synes det er like knall å bli kalt neger, og * det finnes andre ord som ikke er fullt så negativt ladet. Og hvem er det som er så opphøyet at han/hun/de mener de kan snakke på vegne av alle negre/fargede/svarte - om de kommer fra Sør-amerika, Nord-amerika, Afrika eller andre steder på vår klode...? 0 Siter
petter smart Skrevet 14. juni 2004 Skrevet 14. juni 2004 Du skriver: "Selv blir vi jo kallt hvite." Nettopp. Ikke "ariske" eller "kaukasiske", men "hvit" (som i "svart", og ikke som i rasen "neger"). Med vennlig hilsen Men da er vi enige da (det måtte jo skje før eller siden). Jeg kaller ingen neger med mindre de ber meg om det. Men jeg kaller folk jeg ikke kjenner svarte, selv om det heller ikke er PK. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 14. juni 2004 Skrevet 14. juni 2004 Å, han hadde nok bare lyst på et knull. Typisk utlendinger å slenge rundt seg med sine perverse uttalelser, og så skylde på språkproblemer etterpå. Du er forhåpentligvis klar over at private og personlige fornærmelser hører ikke hjemme her. Håper ikke at du representerer typisk norsk folkeskikk. Jeg kan godt fortelle drøssevis av historier om nordmenn både på Island og USA som ikke snakket riktig. Hvis du svarer meg slik engang til anmelder jeg deg for trakassering. 0 Siter
ariadne Skrevet 14. juni 2004 Skrevet 14. juni 2004 Du er forhåpentligvis klar over at private og personlige fornærmelser hører ikke hjemme her. Håper ikke at du representerer typisk norsk folkeskikk. Jeg kan godt fortelle drøssevis av historier om nordmenn både på Island og USA som ikke snakket riktig. Hvis du svarer meg slik engang til anmelder jeg deg for trakassering. Han mente det som en morsomhet. 0 Siter
petter smart Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 Du er forhåpentligvis klar over at private og personlige fornærmelser hører ikke hjemme her. Håper ikke at du representerer typisk norsk folkeskikk. Jeg kan godt fortelle drøssevis av historier om nordmenn både på Island og USA som ikke snakket riktig. Hvis du svarer meg slik engang til anmelder jeg deg for trakassering. Som ariaden sier, dette var ment morsomt. Men det faktum at du tar det som en fornærmelse beviser mitt poeng om at enkelte er overfølsomme og tar alt ille opp. Selv det som helt opplagt var en spøk. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 Som ariaden sier, dette var ment morsomt. Men det faktum at du tar det som en fornærmelse beviser mitt poeng om at enkelte er overfølsomme og tar alt ille opp. Selv det som helt opplagt var en spøk. Ditt svar er ikke overraskende, og beviser mitt poeng at nordmenn (eller i hvert fall stor del av dem) tror at det er greit å fornærme oss utlendinge når som helst. At noen andre nordmenn tar det som spøk sier ikke meg at det er opplagt at jeg skal gjøre det. Du viser også tydelig mangel på folkeskikk med svaret ditt, når du ikke engang beklager deg, men skyver hele greia over på den andre parten. Snakk om arroganse. 0 Siter
petter smart Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Ditt svar er ikke overraskende, og beviser mitt poeng at nordmenn (eller i hvert fall stor del av dem) tror at det er greit å fornærme oss utlendinge når som helst. At noen andre nordmenn tar det som spøk sier ikke meg at det er opplagt at jeg skal gjøre det. Du viser også tydelig mangel på folkeskikk med svaret ditt, når du ikke engang beklager deg, men skyver hele greia over på den andre parten. Snakk om arroganse. Det er ikke snakk om å fornærme noen her. Det er snakk om noe som helt opplagt er en spøk. Og som de fleste nordmenn forstår da de ikke er så hårsåre. At du ikke ser det som en spøk sier meg at du leter etter ting å bli fornærmet over. Jeg beklager ikke at jeg kom med en spøk. Det er beklagelig at du ikke forsto den, men det får stå for din regning. Det er større arroganse å forvente at alle andre skal ta hensyn til dine overfølsomme krav. En må kunne forvente at også ikke-nordmenn forstår en spøk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.