skorpionfisken Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 OK, jeg kjeder meg i kveld.... Jeg ble inspirert av Kim-tråden nedenfor, og prøvde å søke på en del navn jeg kjenner på SSB, med motsatt kjønn. Det går faktisk mange rundt i landet her med feil kjønn på navnet sitt: 27 menn heter Janne. 63 menn heter Kari. 17 kvinner heter Tore. 19 kvinner heter Robin. 12 kvinner heter Rene. 8 kvinner heter Jan. 45 kvinner heter Jonny og 14 heter Johnny. 4 kvinner heter Tim Nei, nå kjeder jeg meg ikke lengre.... Noen flere som kjeder seg og vet om noen med feil kjønn på navnet sitt? 0 Siter
TrineE Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 Veit om ei dame som heter audun. Var helt rystet da jeg i min barndom fikk høre om en mann med det navnet. Fikk jo etterhvert forståelse for at det var heller sjeldent at damer hadde det navnet ) 0 Siter
Gjest Menst jeg venter på sommeren Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 Vet ikke om noen med omvendt navn? men jobbet engang for en dame som het Tore og et kvinne navn... først så trodde jeg det var mannen hennes, ble ganske sjokket på det første intervjuet da hun presenterte seg... 0 Siter
Lucretia Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 Jeg har gått på skole med ei jente som heter Gyrd.. Det er et sjeldent navn generelt, men er norrønt guttenavn. Og så kjenner jeg en gutt som heter Johnny Michelle (Michelle er ikke etternavnet!) Vet ikke om han skriver det sånn, but still... 0 Siter
Prozak Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 "19 kvinner heter Robin. 12 kvinner heter Rene. 8 kvinner heter Jan." Disse er jo alle "unisex" navn. "......................." 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Skrevet 15. juni 2004 "19 kvinner heter Robin. 12 kvinner heter Rene. 8 kvinner heter Jan." Disse er jo alle "unisex" navn. "......................." Jeg er glad jeg ikke heter Robin eller Jan. Jeg har to gode kompiser som heter det... 0 Siter
laban Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Som nevnt nedenfor er Tore opprinnelig et navn som kan brukes av begge kjønn. Husker det var en skuespillerinne som het Tore Segelcke. Men så ble det et så vanlig guttenavn at vel ingen vil kalle jenter for det. Tori er et (relativt sjeldent) alternativ for jenter. Noen av de du nevner, har nok bakgrunn i våre nordiske naboland. F.eks. er Kari et vanlig finsk guttenavn, så mange av disse guttene kan være oppkalt etter en finsk bestefar el.l. På fransk er det mange navn som finnes for begge kjønn, men som staves ulikt. De som kan mye fransk, _hører_ også forskjell, men det er verre for oss som bare kan litt. Et eksempel ble nevnt nedenfor - Michelle er jentenavn, Michel er guttenavn. For noen år siden var det ei jente som "ble født på Foreldreforum" og fikk navnet Linn Robin. Det var visstnok lovlig og greit med Robin så lenge hun fikk et "tydelig" hunnkjønnsnavn i tillegg. Det var likevel (selvfølgelig) en del forumbrukere som syntes dette var et merkelig navnevalg. 0 Siter
morsan Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Inge er et damenavn i Danmark, så det er sikkert noen av dem her på bjerget også! :-) 0 Siter
Gjest pluttepilt Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Mitt fornavn, Helle, benyttes som fornavn av kvinner og menn, og også som etternavn. 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Veit om ei dame som heter audun. Var helt rystet da jeg i min barndom fikk høre om en mann med det navnet. Fikk jo etterhvert forståelse for at det var heller sjeldent at damer hadde det navnet ) Hun stavet det kanskje Audunn evt. Aud Unn? 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Robin/Robyn er vel like kosher på begge kjønn? sånn helt ala Kim? De andre var pussige.. Jeg husker jeg som barn syntes det var helt urimelig at damer kunne hete Dagmar når det bare var menn som het Hjalmar..(!) (Dette dreide seg om noen naboer av oss.) Og at Gunnlaug var en mann. Sånne ting. Dessuten vet jeg av en dame som heter Tony.( + femininint mellomnavn) Det blir strange.. Toni, javel, kanskje, men Tony, nei. :-) 0 Siter
petter smart Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Robin/Robyn er vel like kosher på begge kjønn? sånn helt ala Kim? De andre var pussige.. Jeg husker jeg som barn syntes det var helt urimelig at damer kunne hete Dagmar når det bare var menn som het Hjalmar..(!) (Dette dreide seg om noen naboer av oss.) Og at Gunnlaug var en mann. Sånne ting. Dessuten vet jeg av en dame som heter Tony.( + femininint mellomnavn) Det blir strange.. Toni, javel, kanskje, men Tony, nei. :-) Kjenner ei som heter Torlaug. Kanskje foreldrene egentlig ønsket en gutt? Kanskje hadde de allerede strikket klær med Tor på og la til laug for å slippe å begynne på nytt. 0 Siter
Gjest Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Kjenner ei som heter Torlaug. Kanskje foreldrene egentlig ønsket en gutt? Kanskje hadde de allerede strikket klær med Tor på og la til laug for å slippe å begynne på nytt. *hehe* 0 Siter
Gjest Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Robin/Robyn er vel like kosher på begge kjønn? sånn helt ala Kim? De andre var pussige.. Jeg husker jeg som barn syntes det var helt urimelig at damer kunne hete Dagmar når det bare var menn som het Hjalmar..(!) (Dette dreide seg om noen naboer av oss.) Og at Gunnlaug var en mann. Sånne ting. Dessuten vet jeg av en dame som heter Tony.( + femininint mellomnavn) Det blir strange.. Toni, javel, kanskje, men Tony, nei. :-) Synes Jørund er litt sånn ulogisk guttenavn. Tenker bare på Solrund, Torund, Sigrund osv. 0 Siter
Gjest Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Ja, også Benny funker jo for begge kjønn, da. 0 Siter
morsan Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Kjenner ei som heter Torlaug. Kanskje foreldrene egentlig ønsket en gutt? Kanskje hadde de allerede strikket klær med Tor på og la til laug for å slippe å begynne på nytt. *he he* men da burde de hatt haugevis med andre og bedre muligheter, da! Det er jo en de jentenavn som begynner på Tor.... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.