Gå til innhold

er kasseroller farlige

Anbefalte innlegg

Gjest kokeren
Skrevet

Jeg syns jeg husker noen som snakka om at kobber eller hva det var kunne løsne i kasseroller, f.eks. hvis man koker vann, men jeg husker ikke helt hvordan det var. Er dette rikig?

Skrevet

Det finnes kasseroller som ikke er spesielt sunne å bruke ja, de var veldig populære på 80-tallet.

Dersom du finner en sånn i dag (jeg kvittet meg med min siste for 2-3 år siden) så har de masse bittesmå huller i seg.

Du skjønner hva jeg mener når du ser en.

Skrevet

Hei.

Det jeg tror du kanskje sikter til er kobberforgiftning!

Dette kan skje hvis vannet innholder mye kobber, slik at dette over en tid avleires i kjelen din, dvs at hver gang du koker vann så avsettes en liten mengde kobber i kjelen pga fordamping av vannet.

Hvis du da en gang koker noe "surt" (med lav pH) i den, f.eks. Gløgg til jul, kan dette da løsne og gi masse kobber på en gang.

mvh

Gjest kokeren
Skrevet

Hei.

Det jeg tror du kanskje sikter til er kobberforgiftning!

Dette kan skje hvis vannet innholder mye kobber, slik at dette over en tid avleires i kjelen din, dvs at hver gang du koker vann så avsettes en liten mengde kobber i kjelen pga fordamping av vannet.

Hvis du da en gang koker noe "surt" (med lav pH) i den, f.eks. Gløgg til jul, kan dette da løsne og gi masse kobber på en gang.

mvh

Ja, det var det jeg tenkte på! Vil det si at det kan være lurt å koke opp noe eddik-vann og så helle dette ut, for å få renset kasserollen, eller er ikke det nødvendig?

Skrevet

Ja, det var det jeg tenkte på! Vil det si at det kan være lurt å koke opp noe eddik-vann og så helle dette ut, for å få renset kasserollen, eller er ikke det nødvendig?

Ja, hvis du tror det er mye kobber, og vil unngå å få det i store mengder i gløggen eller noe annet.

Bland 35% eddik 1:5 eller litt sitronsyre, det får du kjøpt i butikken! La dette koke opp og stå en liten stund, så vil det nok bli borte.

mvh

Gjest Uglemor
Skrevet

Det finnes kasseroller som ikke er spesielt sunne å bruke ja, de var veldig populære på 80-tallet.

Dersom du finner en sånn i dag (jeg kvittet meg med min siste for 2-3 år siden) så har de masse bittesmå huller i seg.

Du skjønner hva jeg mener når du ser en.

Er det sånne sinkgryter kanskje? Husker at vi hadde sånne gamle gryter på skolekjøkkenet.. Vi fikk ikke lov til å bruke stålvisper i dem, pga at vi kunne bli forgiftet..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...