Gå til innhold

Jeg trenger råd fra dere om hvordan søk velferdspermisjon

Anbefalte innlegg

Jeg skal søk velferdspermisjon siden vi skal til kina okt/nov for å hente barn. Jeg vet at vi har 2 uke velferdspermisjon for fader med lønn i jobben min. Hva skal jeg skrive i søknad for å søk det for meg som er kvinne? Tusen takk for hjelp!

Fortsetter under...

Du skal i allefall ta med momenter som at du har vært frisk og rask i hele "svangerskapet" og ikke hatt noe fravær pga. av ymse plager som gravide til tider kan ha...du tar også med at du ikke kommer til å ha tre uker fri "før termin" som gravide også har. Du er med andre ord riktig så oppegående hele ventetiden.

Og du tar også med at du trenger velferdspermsjon fordi du vil ha så mye tid som mulig for å skape trygghet for det lille barnet dere skal adoptere.

Lykke til!

Her er noe av det jeg skrev:

Jeg føler at det ikke er rett at man skal benytte feriedager ved hentereise, all den tid dette ikke har noe med ferie å gjøre. En slik ordning bør komme inn under velferdspermisjon. Adoptanter har i utgangspunktet 3 uker kortere omsorgspermisjon enn "fødende", og dersom man blir nødt til å benytte feriedager eller evt. omsorgspermisjon på hentereisen betyr det at tiden man skal ha med barnet kortes ytterligere ned.

Antallet ansatte i (navn på bedriften jeg jobber i) som får barn via adopsjon er svært lavt, slik at en innvilgning av velferdspermisjon med lønn for hentereiser ikke vil utgjøre en uforholdmessig stor kostnad for (bedriftens navn)som arbeidsgiver. Ved en evt. innvilgning av en slik permisjon viser (bedriftens navn) at den er en bedrift som gjennom sine personalordninger mener alvor når de ønsker å være en attraktiv arbeidsgiver som tar vare på sine ansatte.

En rask undersøkelse i næringslivet viser at en del store bedrifter (Norsk Hydro, Posten, Forsvaret og en del kommuner) i Norge gir inntil 14 dagers velferdspermisjon med lønn i forbindelse med hentereise ved utenlandsadopsjoner.

----

Ellers kan man jo som "Purre" skriver bruke det at man har vært frisk under "svangerskapet" - ikke vært på månedelige og ukentlige kontroller - Ikke 3 uker permisjon før termin, osv.

Lykke til!

klem fra

Jeg er kommunalt ansatt. Der strammes det inn på alt, også denne type permisjoner.

Jeg begrunnet min søknad med at det faktisk finnes en ordning med velferdspermisjon, og at en hentereise bør absolutt være en grunn for velferdspermisjon. I tillegg skrev jeg at vi MÅ reise for å hente selv - eskorte er ikke mulig. (Det trodde de nemlig der jeg arbeider).

Videre nevnte jeg mitt svært lave sykefravær både før adopsjonen og ellers.

Ledelsen drog litt på det, men jeg fikk to uker velferdspermisjon.

Jeg hadde planlagt å klage dersom jeg fikk avslag. Da ville jeg bruke mitt kjennskap til permisjoner gitt på vårt arbeidssted og andre steder i kommunen. (Korpsturer, klasseturer, skidager m.m.)Heldigvis slapp jeg det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...