Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere synes deter greit å adoptere barn til norge, for da er det fornøyde; dere har fått det som mangler i livet deres, et barn... Egoistisk! Har akkurat fått vite av en likegammel jente at jeg ikke er velkommen til norge, at jeg ikke har noe her og gjør, at jeg er asiahore, asiafaen osv.. DA spør jeg dere kommende og dere som allerede er foreldre til et adoptivbarn: Hvordan skal vi adopterte takle slike episoder, skal vi ignorere det, glemme det og gå videre i livet? FEIL.. For etter hundrevis av slike kommentarer, er det ikke så lett å glemme, selv om man vil! Jeg ser annaledes ut, det er det eneste folk kan ta meg for. Men det er IKKE min feil jg har havnet har jeg er i dag. TENK over det , og gi meg et svar på hva dere skal fortelle til barna deres når de blir eldre.. Og det hjelper lite å si at man ikke skal bry seg om slike kommentarer, for det gjør VONDT...

Hilsen

Skrevet

Først av alt, og selv om det ikke hjelper det grann - jeg har veldig vondt av deg, og synes det er utrolig trist at mennesker kan få seg til å si sånne grusomme ting som du har fått høre. Det kan IKKE unnskyldes! :-(

Ja, Hannepia, du har rett i at det er egoistisk å få barn. Og det er veldig egoistisk å adoptere også. Man får ikke barn for barnets skyld, man får barn fordi man ønsker seg barn. Det er helt naturlig!

Ingen vet hva framtiden bringer barna våre, enten de er født i Norge, eller adoptert til Norge. Det finnes norskfødte barn som sliter, det finnes adopterte barn som sliter, og det er like tragisk og vondt uansett :-(

Hvordan jeg skal takle det om min datter får vonde kommentarer knyttet til at hun er adoptert, eller til at hun ser annerledes ut?

Nei, jeg skal ikke si til henne at hun ikke skal bry seg. Jeg skal fortelle henne at jeg forstår veldig godt at hun tar seg nær av det og at hun blir lei seg. Og at jeg også blir veldig lei meg. Og så skal jeg fortelle henne at det ikke er HUN som har problemet, men den/de som sier slike ting. Og så skal jeg spørre henne om det er noe _jeg_ kan gjøre - om jeg skal snakke med den/de som sa det, eller foreldrene.

Og så vil jeg trøste så godt jeg kan.

Men samtidig så håper jeg at vi som foreldre lykkes med å gi vår datter nok selvtillitt og selvrespekt til at slike kommentarer ikke gjør vondt langt inn i sjelen. Selvfølgelig gjør slikt snakk vondt uansett hvor sterk man er, men vi håper likevel at det kan hjelpe at hun har troen på seg selv og stolthet over bakgrunnen sin.

Vår datter er 4 år, og vet allerede nå at hun skiller seg ut, at hun er brun i huden, har sort hår og store, mørke øyne. Vi er opptatt av at dette er noe hun skal være stolt av, og at det skal være naturlig, både for henne og omgivelsene.

Ingen har garantier for framtiden. Og ingen kan garnatere barna sine et liv uten mobbing og ekle kommentarer. Dessverre.

Jeg forstår veldig godt at det gjør vondt for deg å høre slike ting. Og jeg forstår også veldig godt at det er lett å tenke at det er det at du er adoptert som er årsaken til at du får høre dette. Og at ting kanskje hadde vært bedre om du _ikke_ hadde blitt adoptert til Norge. Kanskje har du rett, det kan man dessverre ikke vite.

Men du _er_ adoptert til Norge, og selv om du ser annereldes ut enn ganske mange andre nordmenn, så er du norsk.

Og det er ikke DU som er problemet, det er de som føler de må hevde seg på din bekostning.

Selvfølgelig bryr du deg om slike kommentarer! Selvfølgelig gjør det vondt! Men jeg håper likevel at du vet inni deg at det er denne jenta som er problemet her, ikke du. Men det er selvfølgelig utrolig trist at hun lar sine problemer gå ut over deg...

Nei, i en ideel verden, hadde man ikke hatt behov for adopsjon. I en ideel verden hadde alle barn blitt født av foreldre som var i stand til å ta vare på barna sine. Og foreldrene hadde ikke forlatt barna, eller dødd fra dem.

Dessverre er ikke verden ideel, Hannepia, og en del barn trenger nye foreldre.

Så Hannepia, jeg har tenkt masse jeg. Jeg tenker fremdeles masse. Og jeg har følelsene på utsiden når det gjelder mulig erting av datteren min. Når man elsker barna sine, er bare tanken på at noen skal gjøre dem vondt, uutholdelig!

Beste hilsen fra

Skrevet

kjære deg, Hannepia. Det er vondt å høre at du har måttet oppleve mobbing på kroppen. Det er aldri ok å mobbe og jeg har sett på nært hold hvor mye skade slike mennesker- av uvitenhet, ondskap eller manglende selvtillitt- kan påføre andre.

Dessverre tror jeg de er ganske tilfeldig hva mobberne velger å henge seg opp i : Hudfarge, store ører, fregner, feil hårfarge, briller, stamming etc. En som bestemmer seg for å hetse et annen menneske på denne måten trenger ingen grunn.

Selvsagt har vi tenkt gjennom at vårt fremtidige barn muligens vil være en lettere skyteskive enn barn med "typisk norsk" utseende.

Et barn skal få et så godt hjem som mulig hos oss, vi har mye kjærlighet og omsorg å gi.Vi kan ikke la eventuelle fremtidige mobbere ta fra oss sjansen til å bli foreldre, eller vårt barn sjansen til å FÅ foreldre. Det ville være å gi litt for mye makt til noen få syke mennesker

Det er kjempevondt for foreldre å se sine barn bli mobbet, enten det er pga etnisk utseende på sitt adopterte barn, eller for biologiske foreldre; å se at barnet blir ertet for mammas skjeve nese eller pappas røde hår. For den som blir mobbet er det like vondt- uansett grunn...

Sender avgårde en stor klem til deg, Det har du fortjent!

Klem til deg fra

Skrevet

Hei Hannepia,

Husker du meg? Vi snakket sammen en del for litt siden.

Vi SKAL bry oss om slike kommentarer. Og da mener jeg ikke bare de/vi som blir rammet av slik faenskap, men ALLE. Anmeld dem om nødvendig, for slik oppførsel er helt uakseptabel.

Du har ALL grunn til å gå med hodet hevet. Det var MsSophie som skrev at slike krek som du snakker om nettopp er BEVIS på at vi trenger "importert intelligens" til dette landet.

Den type drittoppførsel finnes dessverre overalt. Du kan bli utsatt for det fordi du er kvinne (verre i mange andre land enn i Norge), fordi man har mørkere hud, fordi....

Jeg håper du har noen venner som forstår hva du går gjennom. Dessverre så vet jeg at slike ord som du nevner ikke er uvanlig. Samtidig må man huske at de fleste ikke tenker slik.

Ønsker deg alt godt! (Jeg har faktisk lurt på hvordan det gikk med deg - lenge siden jeg har sett deg!)

Med vennlig hilsen

Gjest også et mobbeoffer
Skrevet

Hei. Leit å få høre dette og slikt skal ikke skje.Vi har tre barn to spm er norskfødte og en som er adoptert. Den det går best for der den som er adoptert! har aldri fåt høre slike ting, bortsett fra at h*n ser anderledes ut enn mor og far. Den eldste får masse dritt hele tiden. han er helt normal og ser helt vnlig ut men er utpekt som "mobbeoffer" tydligvis. det er ikke måte på hva han har mptte gjennomgå uten at vi klarer å sette fingeren på hva det kommer av. Han får meget bra skussmål fra voksne både på skolen og ellers men unger er fæle med ham. Får hele tiden høre at han er drittsett, stygg, pell deg vekk, dårlig i fotball, dårlig i alt osv osv osv. Så hva gjør vi han får også høre at han ikke er ønsket i venneflokken mv.

det er viktig å huske på at det IKKe bare er adopterte som blir ertet. De fleste heri landet er jo norskfødte og mange av dem blir daglig mobbet for ett elelr annet.

tror nok problemet er mobbingen i selg selv og det er den vi må til livs uansett om man kommer her eller der eller hvordan manser ut el.

Dette er bare men som en tankevekker. Barn/unge blir mobbet for det meste uten grunn...... og det er det vi må slå ned på.

Tenker uansett på deg og lyke til videre. Stor klem

Skrevet

Sitater fra min koselige samtale:

asiabitch

bra å bry seg om folk fra asia synn på dei..

stakkers asiatryne

styge hore

bare ditta stygge tryne ditt så vokser der i garen

fitte tryne

flittt te asia

stygge hore

sjønna halparten av d ej skriev.. de e sann me fitte så kommer i fra asia. dem kan nok ikke så mye... stakkars dej

bitch

de stanke asia på heile skolen

Quits: mar|anne ([email protected]) (Quit: hannepia e ei hore fra asia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! BITCH)

Gjest Heksia
Skrevet

Henger meg på de nedover her som synes det er leit å høre at du får slik respons! Og at det nok er mange andre som mobbes også, ikke bare de som ser annerledes (fremmede) ut. Men - jeg har jammen til gode å se en asiatisk eller afrikansk eller syd-amerikansk som ikke er penere enn en gjennomsnittsnordmann! De fleste som slenger dritt er nok bare misunnelige, husk det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...