Gå til innhold

Permisjon

Anbefalte innlegg

ellymor1365380489
Skrevet

begynner å tenke på permisjon og regler. Håper på distrikt og tildeling fra Colombia snart:-))

Hvordan er reglene for far? Har han rett til 14 d ved "fødsel" slik som er vanlig for vanlig fødende?

Ser ellers at mange får velferdspermisjon ved reise.I hvor god tid må en søke om dette? venter dere til tildeling?

Vennlig hilsen

trk1365380645
Skrevet

Les personalreglementet for arbeidsplassen deres for å finne ut reglene. På min arbeidsplass får far 14 dager i forbindelse med permisjon, men på min manns får de det ikke... Ellers nevnet jeg det for arb.giver før tildeling, men jeg trodde det ville være 3 mnd fra tildeling til reise og tok det litt rolig- og ble desto mer stresset da vi en måned etter tildeling fikk beskjed om at vi skulle reise under to mnd etter tildelingen! Men det ordnet seg likevel. Vi fikk ordnet to uker velferdsperm til meg, og så fikk min mann et par dager i forbindelse med reisen, og begynte på adopsjonspermisjonen da vi overtok gullet vårt i Etiopia. Anbefaller for øvrig at du setter deg godt inn i reglementet, både det på egen arb.plass og lovverket (se http://odin.dep.no/bfd/norsk/publ/veiledninger/004071-990010/index-hov001-b-n-a.html for "alt" om sistnevnte- håper jeg klarte å legge det inn som link), ofte vet ikke arbeidsgiver så mye og mange prøver å sno seg unna mest mulig... Lykke til!

Skrevet

Min mann har vært heldig og fått innvilget 2 ukers velferdspermisjon og 2 ukers lønnet omsorgspermisjon ved begge våre adopsjoner.

I henhold til Arbeidsmiljøloven har pappaen krav på 14 dagers ulønnet permisjon i forbindelse med en fødsel. Dette gjelder faktisk ikke ved adopsjon, kun fødsel.

Se link: http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/dep/bfd/1997/publ/004005-990210/dok-bn.html#E19E13

Hvor det står:

"Far har rett til 2 uker ulønnet permisjon i forbindelse med fødselen. Dette gjelder enten mor er yrkesaktiv eller ikke. Denne retten gjelder dersom han bor sammen med moren og bruker tiden til omsorg for familie og hjem. Ukene kan enten tas før barnet blir født, etter at det er født eller etter at moren og barnet er kommet hjem fra sykehuset. Permisjonen må likevel være avsluttet senest 2 uker etter at mor og barnet er kommet hjem fra sykehuset.

Dersom foreldrene ikke bor sammen, kan en annen som hjelper moren overta retten. Retten til 2 uker ulønnet omsorgspermisjon gjelder ikke ved adopsjon"

Det visste ikke vi før inntil nylig. Heldigvis er det mange som får slik permisjon allikevel.

Se link: http://www.fedrelandsvennen.no/Nyheter/Vest-Agder/kristiansand/article.jhtml?articleID=216538

Skrevet

Hei

Jeg leste et stykke i en avis i forrige uke, husker ikke hvilken. Der sto det at pappa ikke hadde krav på permisjon ved adopsjon, kun ved fødsel, for å ta seg av avt. andre bran å hjelpe til når mor kom fra sykehus........

Livet er jaggu urettferdig..

:( :(

ellymor1365380489
Skrevet

Takk for gode svar!

Utrolig at ikke adoptanter har de samme rettighetene....grrr.

Skrevet

Min mann har vært heldig og fått innvilget 2 ukers velferdspermisjon og 2 ukers lønnet omsorgspermisjon ved begge våre adopsjoner.

I henhold til Arbeidsmiljøloven har pappaen krav på 14 dagers ulønnet permisjon i forbindelse med en fødsel. Dette gjelder faktisk ikke ved adopsjon, kun fødsel.

Se link: http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/dep/bfd/1997/publ/004005-990210/dok-bn.html#E19E13

Hvor det står:

"Far har rett til 2 uker ulønnet permisjon i forbindelse med fødselen. Dette gjelder enten mor er yrkesaktiv eller ikke. Denne retten gjelder dersom han bor sammen med moren og bruker tiden til omsorg for familie og hjem. Ukene kan enten tas før barnet blir født, etter at det er født eller etter at moren og barnet er kommet hjem fra sykehuset. Permisjonen må likevel være avsluttet senest 2 uker etter at mor og barnet er kommet hjem fra sykehuset.

Dersom foreldrene ikke bor sammen, kan en annen som hjelper moren overta retten. Retten til 2 uker ulønnet omsorgspermisjon gjelder ikke ved adopsjon"

Det visste ikke vi før inntil nylig. Heldigvis er det mange som får slik permisjon allikevel.

Se link: http://www.fedrelandsvennen.no/Nyheter/Vest-Agder/kristiansand/article.jhtml?articleID=216538

Så flott at det er noen som jobber for at vi skal få gjennom rettighetene våre! Takk til dere det står om i artikkelen :) Håper på gjennomslag.... det mangler i allefall ikke gode argumenter for at også adoptivfedre skal ha samme rett til permisjon!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...