Gå til innhold

Vil ikke ha mat (langt)


Gjest Mathmor

Anbefalte innlegg

Gjest Mathmor

Jeg har en gutt som snart er 7 mnd. Jeg fullammet han til han var 5 mnd., og startet deretter med litt grøt. Vi startet med å gi han 1/2 smaksporsjon grøt (startet med et par teskjeer til å begynne med, og jeg syntes det virket som om han synes det var ok), og økte etter etter et par uker til 1 smaksporsjon.

Og lenger har vi aldri kommet..... Nå vil han nesten ikke ha grøt i det hele tatt - kanskje vi får i han noen skjeer dersom vi prøver virkelig hardt, men som regel snur han seg bare bort. I en periode (som egentlig har vært veldig lang) måtte vi la han ha en leke mens vi ga han mat og fikk på den måten "lurt" i han litt mat.

Jeg har prøvd flere forskjellig grøttyper fra Nestle + at jeg har kokt grøt selv, men ingenting faller i smak. Jeg har også gitt han kokt og most potet, gulrot, blomkål, eple og most banan, men han vil ikke ha noe lenger. Kokt potet og most banan spiste han ihvertfall litt av et par dager, men så var det helt stopp. (Jeg moser maten med stavmikser, så maten er helt finmoset). En periode brakk han seg en del (+ kastet noen ganger opp) når han fikk mat (særlig gulrot og eple), og det gjorde han igjen i går når han fikk grøt som jeg hadde kokt). Jeg kan også tilføye at han får morsmelk til hvert måltid, ofte både før, under og etter, når det er fullstendig matnekt!

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre for å få i han mat. Det eneste han vil ha er pupp! Jeg skulle ønske han begynte å spise litt annen mat, og begynner å bli litt bekymret fordi han ikke får i seg bl.a. jern - har dette stor betydning? Får han ikke i seg noe jern via morsmelken? Han er i tillegg stor - veier 10.5 kg. og er 73 cm. lang, så han trenger nok annen mat i tillegg til morsmelk (er det forresten forskjell på morsmelk, dvs. at noen har "fetere" melk enn andre?).

I tillegg klarte vi å venne han av med mat om natten i romjulen, og ønsker ikke å starte med nattmat igjen. I går spiste han ikke mat i det hele tatt (selv om vi prøvde to ganger), og han våknet to ganger i natt og ville ha mat (sannsynligvis - vi måtte ihvertfall inn og roe han ned, og det tok 1 time siste gangen).

Etter at vi vennet han av med nattpupp (+ har klart å "lure i han" litt grøt et par ganger om dagen) har han derimot sover 12 timer i strekk. Jeg tror nok derfor han våknet i natt fordi han var sulten.

Helsesøster/andre: Er det noen som har noen gode råd å gi meg, evt. noen som har opplevd det samme? Jeg begynner å bli ganske fortvilet (og ikke minst lei.....), og har begynt å grue med til hvert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også fullammet til gutten min var nesten seks mnd. gammel, og opplevde det samme som deg -at han ikke ville ha mat.Prøvde flere forskjellige grøter og middag.Han kastet opp av poteter både finmoset og med biter,middagsglass og grøt.Fikk et godt råd av en venninne som sa at jeg burde holde meg til en type grøt, og jeg begynte forsiktig f.eks. med hvetegrøt.Han vil bare ha grøt med fruktpure`-nypepure da.Hvis jeg ikke har fruktpure kaster han opp uansett hvilken grøt det er.Har kunnet begynt med litt middag nå,vil bare ha glass med "grønnsaker med kalkun".Han får fremdeles pupp om natten noen ganger,han har ikke tenner.Han er veldig glad i brødbiter faktisk,selv om det er klumper.Tilvenningen tar litt tid med grøten,men prøv bare en type slik at han kan venne seg til den smaken og konsistensen.Littegrann om kvelden,og ikke gi opp han finner nok ut at det metter mere enn bare melken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisemor

Har også fullammet til gutten min var nesten seks mnd. gammel, og opplevde det samme som deg -at han ikke ville ha mat.Prøvde flere forskjellige grøter og middag.Han kastet opp av poteter både finmoset og med biter,middagsglass og grøt.Fikk et godt råd av en venninne som sa at jeg burde holde meg til en type grøt, og jeg begynte forsiktig f.eks. med hvetegrøt.Han vil bare ha grøt med fruktpure`-nypepure da.Hvis jeg ikke har fruktpure kaster han opp uansett hvilken grøt det er.Har kunnet begynt med litt middag nå,vil bare ha glass med "grønnsaker med kalkun".Han får fremdeles pupp om natten noen ganger,han har ikke tenner.Han er veldig glad i brødbiter faktisk,selv om det er klumper.Tilvenningen tar litt tid med grøten,men prøv bare en type slik at han kan venne seg til den smaken og konsistensen.Littegrann om kvelden,og ikke gi opp han finner nok ut at det metter mere enn bare melken.

Hei ftech!

Jeg har samme problem som Mathmor og leste derfor ditt svar med interesse. Du skriver "Han vil bare ha grøt med fruktpure`-nypepure da. Hvis jeg ikke har fruktpure kaster han opp uansett hvilken grøt det er." Blander du fruktpure i grøten?? Kan du forklare nærmere. Jeg har siden romjula prøvd med risgrøt med banan. Det går veldig smått, kanskje 3 teskjeer 2 ganger per dag får jeg i henne. Kan det være lurt å ha litt ekstra moset banan i mon tro. Hun er snart 6 måneder og syns hun snart må ha et alternativ til puppen.

Takknemlig for flere råd. Mathmor! håper du ikke syns det var frekt av meg å slenge meg på ditt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Mathmor!

Dette er en type rådgiving som lett blir generell når den skjer uten dialog. Hvis jeg forstår deg rett så har barnet spist grøt og likt det og siden stoppet opp. En sjelden gang kan så store babyer få soppinfeksjon i munnen. Sjekk om det er rød slimhinne og hvitt belegg. Det kan gjøre vondt å spise hvis det er tilfelle. Du får resept til behandling av sopp av lege. Hvis det er utelukket, er det ikke uvanlig at barnet oppfatter mor og fars iver, og etter hvert fortvivelse, og går helt i vranglås. Mitt råd er å gi barnet helt fri fra matpress noen dager, dvs. bare gi bryst. Evt. legge ut "fristelser" som kan være morsomt og ta på å stoppe i munnen, f.eks. moset banan. Når dere begynner igjen prøver dere å få barnet aktivt med. Gi barnet en skje, la barnet få lov til å grise med maten,prøve å spise selv etc. Gi bare ros, og gi ros for hver eneste lille fremgang. Prøv kun en gang om dagen til å begynne med, og utvid etter hvert. Tilby gjerne til babyen når dere spiser. Du kan ta det med ro når det gjelder jern foreløpig, det viktigeste nå er å gi barnet matglede og lyst til å spise. Det er litt jern i morsmelken og han er bare 7 måneder. Hvis du hadde fullammet til barnet var 6-7 måneder ville grøtinntaket vært litet og det ekstra jerninntaket likeså og ingen hadde bekymret seg over det. Jeg håper at noen av mine råd kan være til hjelp. Du vil kunne finne mange innfallsvinkler til å løse problemet, velg det som passer for dere.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg kjenner meg igjen. Vi har hatt bra mange fortvilede stunder jeg og lille Sandergutten. Han fordi jeg ikke kunne skjønne at han ikke ville ha, og jeg for at han bare vrei hodet unna.

Løsningen for oss kom i romjula når Sander var 7 1/2 måned. Da passet mormor og morfar gutten en kveld. De fikk lov til å prøve å lage maisgrøt (Maismel kjøpt på Obs!) Ca. 1 ss maismel til 1 1/2 dl helmelk. Gutten hadde spist og spist. jeg trodde det var bare tull til mormora lagde grøt til frokost og jeg fikk se.

Etterhvert har jeg lurt inn heimkokt sammalthvetegrøt i annahver skje. Ikke like populert men det aksepteres. Nestelegrøtene derimot viser han tydelig avsky mot, men vi prøver tappert å få han til å akseptere smaken. (Annahver skje maisgrøt, annahver Nestlegrøt) Det er jo mye mer lettvint enn å stå å koke...

Av middagsglass så er det foreløbig bare grønnsaker med kalkun og grønnsaker med lever som Sander liker, men så er det jo bare litt over 14 dager siden han begynte å like middag og grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ftech!

Jeg har samme problem som Mathmor og leste derfor ditt svar med interesse. Du skriver "Han vil bare ha grøt med fruktpure`-nypepure da. Hvis jeg ikke har fruktpure kaster han opp uansett hvilken grøt det er." Blander du fruktpure i grøten?? Kan du forklare nærmere. Jeg har siden romjula prøvd med risgrøt med banan. Det går veldig smått, kanskje 3 teskjeer 2 ganger per dag får jeg i henne. Kan det være lurt å ha litt ekstra moset banan i mon tro. Hun er snart 6 måneder og syns hun snart må ha et alternativ til puppen.

Takknemlig for flere råd. Mathmor! håper du ikke syns det var frekt av meg å slenge meg på ditt innlegg.

Jeg må lure lillemann ved at jeg tar grøt først på skjea, og så har jeg en kopp med litt fruktpure ved siden av som jeg tar litt ytterst på skjea.Når han får smaken på fruktpureen går grøten med.Det nytter ikke å blande pureen i grøten det er pyton.Har også ei jente på tre år som var akkurat likedan?! Hu liker ikke grøt den dag i dag. Tror det er konsistensen, hu brekker seg også av sjokoladepudding...De sier hjemmelaget middag er best men lillemann nekter plent.Vi får se,prøve igjen senere.Flere som har merket tendenser til at det er vanskeligere å begynne med mat hvis man har "puppet" lenge??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må lure lillemann ved at jeg tar grøt først på skjea, og så har jeg en kopp med litt fruktpure ved siden av som jeg tar litt ytterst på skjea.Når han får smaken på fruktpureen går grøten med.Det nytter ikke å blande pureen i grøten det er pyton.Har også ei jente på tre år som var akkurat likedan?! Hu liker ikke grøt den dag i dag. Tror det er konsistensen, hu brekker seg også av sjokoladepudding...De sier hjemmelaget middag er best men lillemann nekter plent.Vi får se,prøve igjen senere.Flere som har merket tendenser til at det er vanskeligere å begynne med mat hvis man har "puppet" lenge??

Jeg har to gutter. Den eldste fikk grøt fra han var 5 mnd. og spiste som bare det. Nå driver jeg på og kjemper med 2. mann som fyller 8 mnd. snart. Jeg fullammet frem til han var 6 mnd. Han er også stor sånn som Mathmor sin. Han er lite interessert i maten som vi lager til han, men i det siste har han begynt å bli interessert i den maten som vi spiser. Jeg har derfor funnet frem forskjellig som jeg først tar et tygg av mens han ser på. Da vil han også smake. Det er ikke så mye han får i seg for hver gang, men jeg har funnet ut at jeg får ta en dag av gangen. Han har jo endel å gå på. Han er ikke akkurat tynn, men jeg vil jo gjerne ha litt avløsning fra ammingen, og hittil har han knapt villet se på en tåteflaske f.eks. og langt mindre drikke av den.Det ser jo ut som om morsmelken ihvertfall klarer å gi rikelig med kalorier for han har begynt å bevege seg endel (krype,reise seg,går når vi holder han)og vekten øker foreløpig jevnt og trutt.

Desverre fikk han falsk krupp og ble kjempeforkjølet (har vært i 5 uker nå) akkurat da jeg skulle begynne med litt leggerutiner med nattavvenning og sånt. Dermed hadde jeg ikke hjerte til annet enn å la ham få melk om natten når han våknet, opptil 5-6 gng. om natten av og til. De tre siste nettene ser det heldigvis ut som at han kanskje begynner å komme tilbake i gammelt mønster snart. Han sov hele natten igjennom fra han var nyfødt til han ble 4 mnd. Nå har han begynt å reise seg, så jeg synes det ser vanskeligere ut å venne ham av med nattammingen når han står og skriker.Hvis noen har noen råd her blir jeg veldig glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter. Den eldste fikk grøt fra han var 5 mnd. og spiste som bare det. Nå driver jeg på og kjemper med 2. mann som fyller 8 mnd. snart. Jeg fullammet frem til han var 6 mnd. Han er også stor sånn som Mathmor sin. Han er lite interessert i maten som vi lager til han, men i det siste har han begynt å bli interessert i den maten som vi spiser. Jeg har derfor funnet frem forskjellig som jeg først tar et tygg av mens han ser på. Da vil han også smake. Det er ikke så mye han får i seg for hver gang, men jeg har funnet ut at jeg får ta en dag av gangen. Han har jo endel å gå på. Han er ikke akkurat tynn, men jeg vil jo gjerne ha litt avløsning fra ammingen, og hittil har han knapt villet se på en tåteflaske f.eks. og langt mindre drikke av den.Det ser jo ut som om morsmelken ihvertfall klarer å gi rikelig med kalorier for han har begynt å bevege seg endel (krype,reise seg,går når vi holder han)og vekten øker foreløpig jevnt og trutt.

Desverre fikk han falsk krupp og ble kjempeforkjølet (har vært i 5 uker nå) akkurat da jeg skulle begynne med litt leggerutiner med nattavvenning og sånt. Dermed hadde jeg ikke hjerte til annet enn å la ham få melk om natten når han våknet, opptil 5-6 gng. om natten av og til. De tre siste nettene ser det heldigvis ut som at han kanskje begynner å komme tilbake i gammelt mønster snart. Han sov hele natten igjennom fra han var nyfødt til han ble 4 mnd. Nå har han begynt å reise seg, så jeg synes det ser vanskeligere ut å venne ham av med nattammingen når han står og skriker.Hvis noen har noen råd her blir jeg veldig glad for det.

Slik gjorde vi det med mellomstemann. Jeg ble helt utslitt av ham. Gubben skulle på jobb dagen etter og var ikke interessert i å ta veslegutt om natten.

Da han var et år flyttet vi og han fikk eget rom. Da var det slutt på å våkne 3-5 ganger pr. natt. Da måtte gubben gå inn hvis han våknet. Det gikk kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...