Gå til innhold

legger ikke nok på seg


Gjest puppen

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette har vært oppe før,men å søke på "vekt" gav så mange resultater at jeg ikke klarte å bla meg frem til ammeforum.

Min datter var ca 50cm og 3500 gram da hun ble født,og på seks ukers kontroll var hun kun 56 cm og 4180 gram.Jeg fikk beskjed om at hun veier for lite,og at jeg nå må inn en gang i uken for veing.Er 4180 veldig lite?

Vi praktiserer selvregulering så hun får mat når hun ber om det,ca hver 3 time døgnet rundt,1 gang i timen under økedager.Det må taes med i beregningen at hun er sylte forkjølet og har vært det i 2 uker,og at jeg var syk med influensa i en uke,da gikk melkemengden ned en del.

Kan dette forklare hvorfor hun veier alt for lite?

Vi pupper nå så ofte vi klarer,men med kolikk og forkjølelse sliter hun tidvis litt med å spise.kolikken tar forsåvidt mer knekken på måltidene enn forkjølelsen.

Før jeg gikk til helsesøster var jeg overbevist om at hun fikk nok,at jeg produserte nok melk,men nå føler jeg meg en smule usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jenta mi er akkurat likedan. Hun veide det samme som din ved fødselen og da hun var seks uker. Og hun har fortsatt å sakke akterut. Hele tiden har hun lagt på seg halvparten av det normale. Nå er hun snart 4 måneder og veier ca. 5.5 kg.

Trøsten min er at eldstejenta mi var likedan, og hun har overlevd likevel. Men i en alder av snart tre år, er hun fortsatt svært tynn - uten at dette har hatt noe å si for utviklingen forøvrig.

Minstejenta mi har også (hatt) kolikk, og det har ført til puppenekt hos henne. Begge jentene mine har vært en del forkjølet. Jeg tror disse tingene har innvirkning på appetitt og vektøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jenta mi er akkurat likedan. Hun veide det samme som din ved fødselen og da hun var seks uker. Og hun har fortsatt å sakke akterut. Hele tiden har hun lagt på seg halvparten av det normale. Nå er hun snart 4 måneder og veier ca. 5.5 kg.

Trøsten min er at eldstejenta mi var likedan, og hun har overlevd likevel. Men i en alder av snart tre år, er hun fortsatt svært tynn - uten at dette har hatt noe å si for utviklingen forøvrig.

Minstejenta mi har også (hatt) kolikk, og det har ført til puppenekt hos henne. Begge jentene mine har vært en del forkjølet. Jeg tror disse tingene har innvirkning på appetitt og vektøkning.

Hei! Min har lagt på seg dobbelt så mye i forhold til fødselsvekta. Så hun har nok lagt på seg litt lite. Som sprellik sier kan det sikkert ha med kolikk og forkjølelse å gjøre. Men ta det som positivt at de bryr seg og vil følge med på utviklinga. Det er ikke sikkert du har for lite melk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære puppen,

Jeg er nokså sikker på at du ved å ta noen økedager og tilbyr brystet så ofte barnet kan tenke seg, vil få økt produksjonen. Gjerne 12-14 ganger pr. døgn. Det innebærer at kravene til hva du skal gjøre ellers bør fullstendig nullstilles i disse dagene. Drikk gjerne vørterøl eller alkoholfritt øl som er kjent som melkefremmende. Ditt barn har gått opp litt i underkant av hva som er ønskelig, men det er absolutt ingen alarmerende dårlig vektoppgang. Når du i tillegg vet at du har hatt litt lite melk på grunn av sykdom, kan det alena være forklaringen. Noen barn går sakte opp i vekt, det er inget å bekymre seg over hvis barnet er friskt og opplagt (da regner jeg ikke kolikk som sykdom) og utvikles normalt ellers. Jeg utgår fra at helsestasjon har utelukket andre plager hos barnet når kolikk er konstatert. Jeg synes du skal styrke troen din på at du er en god melkeprodusent og det er ikke sikkert at det er så mange ganger du må veie en gang i uken!

Jeg ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...