Gå til innhold

Hvordan gå frem når en skal drikke alkohol


kikki

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er litt gira på en liten fest, deter snakk om bare 2-3 glass vin, men hvordan skal jeg gjøre det angående pumping og hvor mange timer kan det gå etter jeg har drukkt at jeg kan amme igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har vært på fest to ganger etter at poden ble født, og jeg lot det gå minst 24 timer etter siste glass før jeg ammet igjen. I tillegg pumpet jeg begge brystene tomme et par ganger på denne tiden for å være helt sikker. Det står ikke skrevet noen plasser om dette (som jeg har sett), så jeg måtte bare gjøre som jeg trodde var best, og etter råd fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 glass vi for en gangs skyld trenger du visst ikke ta spesielt hensyn til. Tenk på at vinen du drikker har 10-12 prosent alkohol, mens blodet, og dermed melka di, vil ha rundt 1 promille alkohol. Ikke noe verre en kefir, det!

Er ikke tilhenger av å drikke alkohol ofte/mye og amme etterpå, men må innrømme at jeg ved et par anledninger har tatt meg et glass vin eller to, for deretter å gi Snuppa (som ikke tar flaske)nattpuppen sin et par timer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har vært på fest to ganger etter at poden ble født, og jeg lot det gå minst 24 timer etter siste glass før jeg ammet igjen. I tillegg pumpet jeg begge brystene tomme et par ganger på denne tiden for å være helt sikker. Det står ikke skrevet noen plasser om dette (som jeg har sett), så jeg måtte bare gjøre som jeg trodde var best, og etter råd fra andre.

..... at man har drukket fordi alkoholen er ute av melka samtidig som alkoholen er ute av blodet. Det produseres ny melk hele tiden, og den "gamle" med alkohol blir ikke værende i puppen til man pumper den ut.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Kikki, Her er noe generell informasjon om alkohol og amming. Du må regne

med samme promille i brystmelken som i blodet ditt. Dvs. etter 1 glass vin (= 1 glass

øl = 1 drink) er det 0,3-0,4 promille i melken, avhenging av hvor stor du selv er. Kroppen

din bryter ned ca. 0,15 promille per time. Det betyr at du kan amme etter ca. 3 timer uten at barnet får noe alkohol. Hvis du drikker mer må du vente lengre, Nedbrytningen tar lengre tid ju mer du drikker.

Det vil si at når promillen etter 2-21/2 time er ute av blodet ditt er også melken

promillefri. Du trenger ikke å pumpe deg annet enn for å passe på at det ikke blir

melkespreng eller andre problemer. Enkelte kvinner kan få vanskeligheter med

utdrivingsrefleksen etter inntak av større mengder alkohol.

Venlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære Kikki, Her er noe generell informasjon om alkohol og amming. Du må regne

med samme promille i brystmelken som i blodet ditt. Dvs. etter 1 glass vin (= 1 glass

øl = 1 drink) er det 0,3-0,4 promille i melken, avhenging av hvor stor du selv er. Kroppen

din bryter ned ca. 0,15 promille per time. Det betyr at du kan amme etter ca. 3 timer uten at barnet får noe alkohol. Hvis du drikker mer må du vente lengre, Nedbrytningen tar lengre tid ju mer du drikker.

Det vil si at når promillen etter 2-21/2 time er ute av blodet ditt er også melken

promillefri. Du trenger ikke å pumpe deg annet enn for å passe på at det ikke blir

melkespreng eller andre problemer. Enkelte kvinner kan få vanskeligheter med

utdrivingsrefleksen etter inntak av større mengder alkohol.

Venlig hilsen

Så bra! Da har nok jeg overdrevet kraftig med mine 24 timer og to pumpeomganger...Har vært litt redd for at poden skal bli full...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...