Terka Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Vi er i startgropa av utredning på BUP, og har fått beskjed om at det ser ut som om gutten vår har problemer innen ADHD-området. Jeg leser endel på sider som denne, om jeg kan finne beskrivelser av barn som ligner på sønnen min. Men nei. Overalt leser jeg at ADHD-barn er så slitsomme, og at det er så mye uro, og at foreldrene stort sett er utkjørte. Sånn opplever vi ikke vår gutt. Han har testet grenser jevnt og trutt opp gjennom årene, javel, men ikke på en måte som vi har opplevd som unormal.(Bortsett fra kampen om leksene) Er det noen av deres barn som er sånn? At hjemmesituasjonen er bortimot normal, mens skolesituasjonen er preget av en rekke problemer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150878-ti-dere-som-har-barn-med-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timari Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Mange barn med problemer innen ADHD feltet vil nok ikke oppfattes som slitsomme. Deres problemer kan vise seg feks mest innenfor konsentrasjon. Dessuten er mange barn flinke til å maskere vanskene sine, slik at de ikke er så tydelig for omgivelsene. Sønnen din kan ha ADD altså ADHD uten hyperaktivitet. Dessuten kan det være at dere har et hjemmemiljø som gjør han mindre urolig. Kanskje det er mer tilpasset han? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150878-ti-dere-som-har-barn-med-adhd/#findComment-963566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Mange barn med problemer innen ADHD feltet vil nok ikke oppfattes som slitsomme. Deres problemer kan vise seg feks mest innenfor konsentrasjon. Dessuten er mange barn flinke til å maskere vanskene sine, slik at de ikke er så tydelig for omgivelsene. Sønnen din kan ha ADD altså ADHD uten hyperaktivitet. Dessuten kan det være at dere har et hjemmemiljø som gjør han mindre urolig. Kanskje det er mer tilpasset han? Takk for svaret ditt. Jeg får det ikke helt til å rime likevel. Det sies jo at "utbrudd" o.l.kommer mest til uttykk der barnet føler seg trygg, mens de holder maska i utrygge omgivelser eller blant folk de ikke kjenner. Jeg vil påstå at gutten vår føler seg trygg hjemme! OG han er ikke urolig eller ukonsentrert (bortsett fra leksene). Han kan få ansvaret for å passe småsøsken, han gjør husarbeid, lager middag.(Ikke alt på en gang, selvfølgelig) Men på skolen: læreren sa i 2. klasse at hun aldri hadde sett et så urolig barn som han. HÆH?? Vi skjønte ikke hva dette var, det virket nesten som hun fortalte om en helt annen unge. Og siden har det hele eskalert. Han fungerer ikke i det hele tatt på skolen, og er som hvilken som helst 12-åring hjemme. Faktisk så skjønner vennene våre ingenting når vi forteller at han skal utredes for ADHD på BUP. "Jeg har da aldri merket at det er noe spesielt med ham" er den vanlige reaksjonen. Jaja. Ikke vet jeg hvordan dette kan henge sammen, men vi får høre hva de finner ut på BUP. Det viktigste er i hvert fall at gutten vår får en bedre skolehverdag. men det får meg til å lure om det virkelig er dette som "feiler" gutten, når det ikke er noen som kan fortelle om lignende unger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150878-ti-dere-som-har-barn-med-adhd/#findComment-967867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timari Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Takk for svaret ditt. Jeg får det ikke helt til å rime likevel. Det sies jo at "utbrudd" o.l.kommer mest til uttykk der barnet føler seg trygg, mens de holder maska i utrygge omgivelser eller blant folk de ikke kjenner. Jeg vil påstå at gutten vår føler seg trygg hjemme! OG han er ikke urolig eller ukonsentrert (bortsett fra leksene). Han kan få ansvaret for å passe småsøsken, han gjør husarbeid, lager middag.(Ikke alt på en gang, selvfølgelig) Men på skolen: læreren sa i 2. klasse at hun aldri hadde sett et så urolig barn som han. HÆH?? Vi skjønte ikke hva dette var, det virket nesten som hun fortalte om en helt annen unge. Og siden har det hele eskalert. Han fungerer ikke i det hele tatt på skolen, og er som hvilken som helst 12-åring hjemme. Faktisk så skjønner vennene våre ingenting når vi forteller at han skal utredes for ADHD på BUP. "Jeg har da aldri merket at det er noe spesielt med ham" er den vanlige reaksjonen. Jaja. Ikke vet jeg hvordan dette kan henge sammen, men vi får høre hva de finner ut på BUP. Det viktigste er i hvert fall at gutten vår får en bedre skolehverdag. men det får meg til å lure om det virkelig er dette som "feiler" gutten, når det ikke er noen som kan fortelle om lignende unger. NÅ har jeg måttet innrømme at kunnskapen om ADHD har fått seg en liten knekk ettersom jeg har blitt mer forvirret Men jeg kan gjøre noen funderinger på generelt grunnlag, det trenger ikke å stemme for sønnen din Jeg tenker at sønnen din kan være overfølsom ovenfor ulike stimuli. At det å være i en klasseromssituasjon hvor det er masse stemmer, skraping med stoler, Beskjeder frem og tilbake kroppslyder, småsnakking kan gjøre han ganske urolig. Han kan muligens bli frytelig distrahert og ikke i stand til å konsentrere seg, og dermed vise en annen atferd enn hjemme. hjemme blir han da sannsynligvis skjermet for mye av det som skjer i klasserommet.Han får ikke alle sansekanalene inn over seg hele tiden. Nå vet jeg ikke hvor mange elever det er i klassen hans. Mange klasser har hatt gode erfaringer med å dele opp klassen i enkelte fag slik at det blir mer tid for læreren til å ta seg av elevene og sette av tid til dem. Har han noen valgfag hvor han slipper å være i store klasserom? Hadde jo vært interesant om han viste samme type atferd da også? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150878-ti-dere-som-har-barn-med-adhd/#findComment-967945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Er han blitt vurdert av PPT på forhånd? Ut i fra din beskrivelse kan han vel like gjerne ha f.eks spesifikke lærevansker og/eller språkvansker som adhd. Dette kan i skolesituasjonen komme til uttrykk som uro og manglende fungering på flere plan. En seriøs utredning vil se på flere muligheter enn adhd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150878-ti-dere-som-har-barn-med-adhd/#findComment-967962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 5. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2004 Er han blitt vurdert av PPT på forhånd? Ut i fra din beskrivelse kan han vel like gjerne ha f.eks spesifikke lærevansker og/eller språkvansker som adhd. Dette kan i skolesituasjonen komme til uttrykk som uro og manglende fungering på flere plan. En seriøs utredning vil se på flere muligheter enn adhd. Han er vurdert av PPT for forhånd, ja. De fant ikke noe som tydet på at man trengte gå videre med saken. Dvs at han scorte helt normalt og vel så det på deres tester. Men til tross for dette, viste det seg at han hadde stort behov for ekstra ressurser,- som han har fått. Og for å finne ut av hva dette kan dreie seg om, er han omsider henvist til BUP. Språkvansker har han definitivt ikke..Han snakket tidlig rent og tydelig, og har en meget god språkforståelse. Han uttrykker seg også godt skriftlig(når han får gjort noe) med et ledig og "lesevennlig" språk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150878-ti-dere-som-har-barn-med-adhd/#findComment-971147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 5. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2004 NÅ har jeg måttet innrømme at kunnskapen om ADHD har fått seg en liten knekk ettersom jeg har blitt mer forvirret Men jeg kan gjøre noen funderinger på generelt grunnlag, det trenger ikke å stemme for sønnen din Jeg tenker at sønnen din kan være overfølsom ovenfor ulike stimuli. At det å være i en klasseromssituasjon hvor det er masse stemmer, skraping med stoler, Beskjeder frem og tilbake kroppslyder, småsnakking kan gjøre han ganske urolig. Han kan muligens bli frytelig distrahert og ikke i stand til å konsentrere seg, og dermed vise en annen atferd enn hjemme. hjemme blir han da sannsynligvis skjermet for mye av det som skjer i klasserommet.Han får ikke alle sansekanalene inn over seg hele tiden. Nå vet jeg ikke hvor mange elever det er i klassen hans. Mange klasser har hatt gode erfaringer med å dele opp klassen i enkelte fag slik at det blir mer tid for læreren til å ta seg av elevene og sette av tid til dem. Har han noen valgfag hvor han slipper å være i store klasserom? Hadde jo vært interesant om han viste samme type atferd da også? Det kan godt være at han er overfølsom for alle stimuli som er i klassen. De er en vanlig klasse med 20-25 elever. Han har den siste tiden hatt undervisning i mindre grupper, og det har fungert bedre. Men samtidig med at skolesituasjonen har vært helt håpløs, har han deltatt på en fritidsaktivitet som innebar 2 skoletimer med teoriundervisning og en barnegruppe som har vært dobbelt så stor som på skolen. Og det gikk helt fint. her lot han seg ikke distrahere av tisking og hvisking, skraping med stoler, dobesøk o.l. Er det rart jeg er forvirret? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150878-ti-dere-som-har-barn-med-adhd/#findComment-971156 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anouschka78 Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Mange barn med problemer innen ADHD feltet vil nok ikke oppfattes som slitsomme. Deres problemer kan vise seg feks mest innenfor konsentrasjon. Dessuten er mange barn flinke til å maskere vanskene sine, slik at de ikke er så tydelig for omgivelsene. Sønnen din kan ha ADD altså ADHD uten hyperaktivitet. Dessuten kan det være at dere har et hjemmemiljø som gjør han mindre urolig. Kanskje det er mer tilpasset han? Barn med ADHD viser urolig adferd med de voksne de er trygge på. I en ny situasjon som f.eks bytting av skole, flytting etc. er de roligere til de blir kjent. Er barnet urolig på skolen og helt omvendt hjemme kan jo ikke dette barnet ha ADD som viser seg som helt motsatt av hyperaktiv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150878-ti-dere-som-har-barn-med-adhd/#findComment-1004516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Det kan godt være at han er overfølsom for alle stimuli som er i klassen. De er en vanlig klasse med 20-25 elever. Han har den siste tiden hatt undervisning i mindre grupper, og det har fungert bedre. Men samtidig med at skolesituasjonen har vært helt håpløs, har han deltatt på en fritidsaktivitet som innebar 2 skoletimer med teoriundervisning og en barnegruppe som har vært dobbelt så stor som på skolen. Og det gikk helt fint. her lot han seg ikke distrahere av tisking og hvisking, skraping med stoler, dobesøk o.l. Er det rart jeg er forvirret? ikke rart du er forvirret, det kan jo være mulig at det ikke er noe iveien med gutten din, men derimot skolen!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150878-ti-dere-som-har-barn-med-adhd/#findComment-1047802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.