Gå til innhold

puppen virker ikke lenger!


Gjest neve

Anbefalte innlegg

jeg har en sønn på 7 mnd, som jeg fullammet til han var 5 mnd. Inntil da hadde jeg nok melk i massevis, men så begynte utdrivningsrefleksen å svikte. Jeg kunne amme i 1/2 time uten at melken kom, selv om jeg visste (og kjente) at melken var der! Slik har jeg det fortsatt; av og til kommer den, og av og til ikke, og poden blir illsint. Synes jeg kan merke at det blir litt bedre når jeg drikker mye vann. Helsesøsteren min hadde ikke hørt om slike problemer. Er det noen andre som har det? Det er ganske slitsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære neve,

Utdrivningsrefleksen tar ofte lengre tid jo lengre ut i ammeforløpet man kommer. Dette er også en prossess som blir påvirket av våre reaksjoner f.eks. uro, sinne og bekymring. Hvis du gruer deg hver gang og er usikker (hvilket ikke er så rart hvis du opplever at kroppen din svikter deg litt og barnet hyler) vil det kunne påvirke i negativ retning. Du kan prøve å se om du kan påvirke utdrivningsrefleksen ved å fingertrille brystknoppen til den blir litt stiv og håndmelke forsiktig før du legger barnet til. For noen hjelper det å drikke noe varmt. Prøv å tenk tanker type "melken renner, melken renner"og se for deg et fossefall eller lignende for ditt indre. Blir det virkelig ille kan du be om å få resept på kunstig oxytosin (hormonet som utløser utdrivningsrefleksen) i form av nesespray. Det er ikke anbefalt for langtidsbruk men kan være en hjelp i en overgangsfase.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære neve,

Utdrivningsrefleksen tar ofte lengre tid jo lengre ut i ammeforløpet man kommer. Dette er også en prossess som blir påvirket av våre reaksjoner f.eks. uro, sinne og bekymring. Hvis du gruer deg hver gang og er usikker (hvilket ikke er så rart hvis du opplever at kroppen din svikter deg litt og barnet hyler) vil det kunne påvirke i negativ retning. Du kan prøve å se om du kan påvirke utdrivningsrefleksen ved å fingertrille brystknoppen til den blir litt stiv og håndmelke forsiktig før du legger barnet til. For noen hjelper det å drikke noe varmt. Prøv å tenk tanker type "melken renner, melken renner"og se for deg et fossefall eller lignende for ditt indre. Blir det virkelig ille kan du be om å få resept på kunstig oxytosin (hormonet som utløser utdrivningsrefleksen) i form av nesespray. Det er ikke anbefalt for langtidsbruk men kan være en hjelp i en overgangsfase.

Lykke til!

Jeg har hørt at oxytocin`n ikke er helt heldig for melkemengden, dette er vist en uheldig bivirkning.

Kan du finne ut av dette for meg...?

Takk

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...