Gå til innhold

Chromtabletter og amming


Gjest neve

Anbefalte innlegg

I dag kjøpte jeg meg en eske med chromtabletter som jeg tenkte å prøve fordi jeg har lest at det skal minske søtsuget. Jeg ønsker å gå ned noen kilo, men er fæl til å småspise... Jeg er veldig forsiktig med hva jeg putter i meg, og vil ikke bruke rene slankepreparater,men jeg trodde at dette var et naturlig mineral og derfor ikke skadelig under amming. På esken sto det imidlertid at det ikke skal tas av gravide og ammende. Er det virkelig uheldig for barnet, eller er det bare fordi gravide og ammende ikke skal slanke seg? Jeg ønsker bare å ta av et par kilo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min kjemilærer på universitetet sa at vi får litt for lite krom i kosten. Ut i fra det, virker det jo ikke så farlig at ammende spiser krom. Men det er kanskje slik at de ikke vet om det kan være skadelig for barnet, og at det derfor frarådes at en bruker det under amming.

Krom er et grunnstoff. I naturen finner en både treverdig og seksverdig krom. Det ene trenger vi, det andre er giftig (jeg husker ikke hva som er hva.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen kromtabletter er det vist brukt nikotinsyre. Etter min erfaring er det kun disse det har stått denne advarselen på. Hvilken type/merke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære neve,

Jeg har ikke tilgang på opplysninger om krom før det blir hverdager igjen. Återkommer da. Beklager.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen kromtabletter er det vist brukt nikotinsyre. Etter min erfaring er det kun disse det har stått denne advarselen på. Hvilken type/merke er det?

Det merket jeg kjøpte var Nycomed Natura, og det står noe om at det er bundet til nikotinsyre. Så du kan jo ha rett i det, Pjuske. Men det kan jo ikke være mye siden vanlige voksne anbefales å ta chromtabletter? Jeg røyker ikke noe nå mens jeg ammer, så det kan jo ikke bli så veldig høy dose? Tro om det er mulig å få tak i tabletter som ikke inneholder nikotinsyre? Kanskje jeg heller skal prøve fibertabletter, har hørt at det også skal være bra...og det kan da umulig være skadelig!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merket jeg kjøpte var Nycomed Natura, og det står noe om at det er bundet til nikotinsyre. Så du kan jo ha rett i det, Pjuske. Men det kan jo ikke være mye siden vanlige voksne anbefales å ta chromtabletter? Jeg røyker ikke noe nå mens jeg ammer, så det kan jo ikke bli så veldig høy dose? Tro om det er mulig å få tak i tabletter som ikke inneholder nikotinsyre? Kanskje jeg heller skal prøve fibertabletter, har hørt at det også skal være bra...og det kan da umulig være skadelig!?

Jeg bruker Bio-Chrom fra Pharma Nord. De har jeg kjøpt på helsekosten. :-) Det står ingenting om at de ikke kan tas når man ammer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Neve, Jeg har vært i kontakt med forskjellig fagfolk, både med farmakologisk bakgrunn og spesialister på ernæring. Det er usikkert hvor mye chrom vi trenger. Det finnes naturlig i frukt, grønnsaker, nøtter, kjøtt, ost og fullkornprodukter og chrom går over i morsmelken. En studie viser at hvis moren tar en høy dose stiger det tilsvarende i morsmelken. Analyseteknikken er forbedret og det viser seg også at det går mindre over enn hva forskere tidligere har sett. Det er ikke rapportert noen bivirkninger hos barnet. Ut fra det vi vet i dag vil et kosttilskudd på maximum 100 mikrogram ikke være noe problem. Du bør være bevisst på hva slags chromtabletter du kjøper, noen tas dårlig opp i kroppen.

Lykke til videre med søtsuget, jeg hadde like lyst på sjokolade på trass av chromtablettene!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...