Gå til innhold

Krav om menerstatning for pensjonist

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en far som nå er 70-år. I hele sin yrkeskarriere seilte han i utenriks(maskin)Dette medførte utstrakt kontakt med asbest og kjemikaljer. Dette har han fått merke i form av asbestose og nå har han også fått diagnosen Parkinson. Jeg lurer derfor på om han som følge av dette kan ha krav på menerstatning fra rikstrygdeverket, eller om det er for sent å komme med krav om dette nå. Så i et tidligere innlegg at det var en som hadde fått menerstatning med virkning fra 11-år tilbake. Er det noen som kan gi meg noe svar på dette? evt. hva som er fremgangsmåten i slike saker?

Mvh

jevee

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15102-krav-om-menerstatning-for-pensjonist/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Der er først og frems et krav at sykdommen skal være godkjent som yrkessykdom. Først når det er i boks kan han søke om menerstatning.

Han bør ta kontakt med trygdekontoret for avklaring om sykdommen er meldt som mulig yrkessykdom, f.eks fra bedriftslege. Det forenkler saken, det forenkler også saken hvis arbeidsgiver allerede har vert kontaktet (men i praksis så gjøres det alt for lite i meldingssaker slik at man ender opp med dokumentasjonsproblemer fordi det er mange år siden man har sluttet i arbeid).

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...