Gå til innhold

Overgang til ungdomsskole

Anbefalte innlegg

spor1365380431
Skrevet

Har noen erfaringer og råd i forhold til overgang til ungdomsskolen? Gruer for overgangen i august og er spesielt bekymret for om poden vil finne seg til rette i det sosial miljøet. Tror han gruer litt for dette selv også. Har tatt kontakt med skolen uten at de virket spesielt engasjert! Lurer også på om noen har tips i forhold til pedagogisk læringsprograg til PC. Har prøvd en del men synes det virker kjedelig og gammeldags i forhold til spill mm som nå brukes. Noen som vet råd?

Gjest Timari
Skrevet

kan jeg bare spørre om hvilken diagnose sønnen din har før jeg begynner å filosofere over opplegg?

spor1365380431
Skrevet

kan jeg bare spørre om hvilken diagnose sønnen din har før jeg begynner å filosofere over opplegg?

adhd

Gjest Timari
Skrevet

Eneste som faller meg inn for øyeblikket er at selv om du er engestelig bør du ikke vise gutten din at du også er det. Kanskje går det bedre enn du og han tror?

skal prøve å undersøke litt hva slags læreprogrammer som kan være aktuelle. hvis jeg finner noen skal jeg poste det her

mvh

Skrevet

Er PPT inne for å gjøre overgangen best mulig?

Skrevet

Vil han få oppfølging på skolen? Jeg anbefaler deg i første rekke å finne ut hva du har krav på, både i forhold til IOP og oppfølging fra personalet på skolen feks en barnevernspedagog. Det er mange ulike variabler som må taes hensyn til, men mitt råd til deg er at du best mulig klarer å strukturere skoledagen for han. Ha faste rutiner for skoleuka,fra frokost til lekselesing osv. Spør skolen om du kan ha ett sett bøker hjemme til lekser og ett sett med lærebøker på skolen (hvis de har oppbevaringsplasser). Mitt beste råd til deg (jeg vet jo svært lite om gutten din) vil være at du hele tiden, eller så langt det lar seg gjøre holder en god kommunikasjon med skolen. Stå på og krev det du har krav på. Kanskje skolen har ikt program i undervisningen? En spesialpedagog bruker ofte dette som læringsmiddel.

Lykke til:-)

Gjest mamma'n hans
Skrevet

adhd

Sitter i samme situasjon som deg/dere, og engster meg for det samme. Vi hadde et møte med ungdomsskolens reale sosiallærer, og han mente at nettopp tenåringer viser mye større toleranse for dem som er annerledes. Det kan derfor muligens bli litt lettere for gutten min i ungdomsskolen, mente han. Så det strået klamrer jeg meg til!

Min gutt er klønete sosialt sett, oppdager ikke og forstår ofte ikke det som foregår, og blir rasende når de andre ikke er med på hans måte å se eller gjøre eller løse situasjoner på.

Sosiallærer foreslår derfor assistent i hans klasse.

Men så er det økonomien, da. I fjor fikk han ikke ekstra sett skolebøker under påskudd av at skolen ikke hadde noen sett å avse! Hvem skal man tro på - akk ja...

Men jeg har litt tro på at saker og ting skjer når puberteten setter inn - og ikke bare til det verre. Kanskje puberteten er våre gutters gylne tid! Vi får håpe på det!

Lykke til!

Pascale1365380717
Skrevet

Sitter i samme situasjon som deg/dere, og engster meg for det samme. Vi hadde et møte med ungdomsskolens reale sosiallærer, og han mente at nettopp tenåringer viser mye større toleranse for dem som er annerledes. Det kan derfor muligens bli litt lettere for gutten min i ungdomsskolen, mente han. Så det strået klamrer jeg meg til!

Min gutt er klønete sosialt sett, oppdager ikke og forstår ofte ikke det som foregår, og blir rasende når de andre ikke er med på hans måte å se eller gjøre eller løse situasjoner på.

Sosiallærer foreslår derfor assistent i hans klasse.

Men så er det økonomien, da. I fjor fikk han ikke ekstra sett skolebøker under påskudd av at skolen ikke hadde noen sett å avse! Hvem skal man tro på - akk ja...

Men jeg har litt tro på at saker og ting skjer når puberteten setter inn - og ikke bare til det verre. Kanskje puberteten er våre gutters gylne tid! Vi får håpe på det!

Lykke til!

Jeg tror ikke bare det er tenåringene på u-skolen som er mer tolerante. Min erfaring er at lærerne er vant til hormonbomber med laaang ferielukning i toppetasjen. En fordragsholder jeg hørte en gang, sa at tenåringer burde gå rundt med et skilt i panna hvor det sto" Vær forsiktig! Under ombygging"

Når dette er normalen, skiller ikke våre barn seg ut på samme måte som de siste årene på barneskolen.

Lykke til på ungdomsskolen for sønnen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...