Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg (gutt 20) hadde en diskusjon med ei vennine (18) i går om når er det vanlig å føde barn for en kvinne. Ho mente at det var når man er 21-22 år gammel. Jeg syntes det var alt for tidlig! Hva syns dere er bra argumenter for at man skal vente meg å føde? Eller er dere enig med ho?

Fortsetter under...

Gjest gammel og grå

Argumenter for å vente kan være økonomi (at man har bedre økonomi når man er30+ enn når man er 20+, at man skal ha noen år sammen med partner uten barn, ha tatt utdannelsen ferdig, jobbet en stund, begynt karriere, opparbeidet rett til permisjon (det går jo relativt fort, da), at man har "rast" ferdig..

Men alle disse grunnene kan jo ha motsatt fortegn, at hvis man får barn når man er 19, er man fortsatt ung når barna flytter hjemmefra, at det er greit å studere med barn, at økonomien er grei nok uansett..

I Norge er gjennomsnitts alder for førstegangs fødende ca 28 år! Da jeg var liten var det 24...

Men jeg selv var "bare" 22,5 år!! Men hadde vært i fast forhold i flere år, og VI følte oss klare - men ser i ettertid at vi kunne ha ventet. Men jeg hadde det for meg at jeg begynte å bli gammel!!*s*

ps har alltid følt meg noen år eldre enn min biologiske alder..

I Oslo ligger gjennomsnittet for førstegangsfødende på ca 30 år mener jeg å ha lest. Om det er den ideelle alder vet jeg ikke. Den ideelle alder er selvsagt individuell.

Det er veldig individuelt når det man får barn. Men tendensen er at førstegangsfødende blir stadig eldre og eldre. Men det er nok ikke mange som er klar over at nærmer man seg 30 år så er det betydelig vanskeligere å bli gravid enn i begynnelsen av 20-årene. Jeg var 20 når vi fikk første barn, nr. 3 når jeg var 25 og nr. 4 28 år gammel.....men nå blir det ikke flere på meg.

Lykke til! Det viktigste er jo at man er enige, synes nå jeg.

• 2 uker senere...

Annonse

Mange praktiske hensyn kan tale for at man venter. Men når passer det egentlig å få barn? Det betyr alltid en stor omstilling, økt ansvar, mer press på økonomien, at man må gi avkall på ting.

Biologisk er det best å få sitt første barn tidlig i 20-åra, 22-24. Jo lengre man venter, jo vanskeligere blir det å bli gravid, jo tøffere blir svangerskapene og jo større blir faren for komplikasjoner. Dagens samfunn og kultur er lite tilrettelagt for dette.

Jeg er litt forundret over at man skal være ungdom og ansvarsløs til man er over 30. Man kan da ikke trenge 15-20 år på å rase fra seg.

Til syvende og sist må de enkelte par finne ut av hva som passer best for dem. Det blir ganske håpløst å lage en standard for hva som er riktigst eller best. Det er krast å kreve av sin partner at man skal ha barn. Men det blir like krasst å nekte den man er glad i å få barn.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...