Gå til innhold

nattpupp-igjen


hannes

Anbefalte innlegg

Først vil jeg takke for det gode råd jeg fikk om å kontakte en ammepoliklinikk etter jeg hadde slitt i lang tid med at den lille avviste puppen. Jeg fikk gode råd og etter noen uker var den lille bestevenn med puppen, i alle fall nesten da.

Nå flere måneder senere har mor og far "byttet". Mor er begynt å jobbe mens far skal være hjemme et halvt år. Jeg ammer fremdeles( han er 9 mnd.), og det har jeg tenkt å fortsette med noen måneder til. Skal si poden smiler strålende når han ser at puppen er kommet hjem.

Problemet i det siste er at nattammingen har tatt seg kraftig opp, fra en gang (i fem-seks tiden) til 3-4 ganger (spiser nokså mye hver gang). Trøst fra pappa nytter ikke. Han vræler som bare det helt til jeg kommer.

Jeg har jo hørt at dette kan være vanlig når mor begynner å jobbe. Samtidig har han vært akkurat lik i korte perioder før jeg begynte å jobbe i forbindelse med at han fikk tenner. Nå er det sikkert flere tenner på gang, men jeg vet ikke om de økte kravene om natten skyldes tennene eller fraværet.

Uansett innser jeg at dette kan bli litt vel slitsomt hvis det fortsetter. Denne skrikemetoden er jeg heller ikke tilhenger av, så jeg vet ikke riktig hva jeg skal gjøre. Har du noen gode råd for å redusere antall måltider på natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Hannes,

Fra det ene problemet over til det andre…..Som du selv sier er det vanlig at nattamming kan ta seg opp igjen når mamma begynner å jobbe. Det kan både være av følelsemessige grunner og at væske/næringsinntaket blir mindre på dagtid. Hvis du fortsatt er intressert i å beholde ammingen kan du prøve å tilby brystet litt oftere på ettermiddag og kvelden for å øke på væskeintaket på dagtid. Barnet trenger tid til å venne seg til en ny situasjon og at bli trygg på at mamma går og kommer tilbake igjen. Mamma kan også trenge litt tid på å venne seg til å være borte. For mange er det vanskelig å være litt streng og konsekvent om natten om man har litt dårlig samvittighet. Det synes jeg ikke man skal ha, hvis barnet har en far som er til stede og gir oppmerksamhet og trygghet er det i gode hender. Hvis det er tenner på gang kan det være grunnen til at barnet våkner hyppig og ønsker både trøst og drikke. I løpet av noen netter kan væskeinntaket bli stort om natten og intressen for både væske og fast føde mindre om dagen. Kanskje det er lurt å vente til evt. plager rundt tennene er gått over, og deretter ta noen netter igjen der gutten må ta til takke med far. Noen ganger er det nødvendig at barnet ikke kan verken høre eller lukte mamman sin. Dette er vanskelig å gi råd om uten dialog, jeg vet ikke om dette passer inn på din/deres situasjon. Helsesøster (eller ammepoliklinikken) kan kanskje være et sted å få råd hvis dette fortsetter.

Lykke til med nattesøvnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...