Gå til innhold

Unntaket fra 1 års karantene for ekstrainntekt ved uføretrygd

Anbefalte innlegg

Gjest Nytrygdet

Hei Irene!

Jeg har vært så heldig å få innvilget uførepensjon.

Jeg har et styreverv i en frivillig landsomfattende organisasjon der jeg får honorar, dette har jeg forstått er friinntekt (inntil 1 G) også første året etter vedtaket. Organisasjonen er for (deler av) det jeg er uføretrygdet for.

1) Må jeg si fra til t.k. om dette? Hva trenger de i så fall å vite? Må de ha noe dokumentasjon? Hva da? Står det noe i retningslinjene for trygdeetaten om dette?

2) Gjelder friinntekt kun rene styrevervhonorar, eller kan også honorarer for småjobber samme organisasjon inngå i friinntekt? Dette er småjobber av slikt slag jeg ikke har forutsetning for å gjøre andre steder enn i min egen organisasjon, mao ikke en mulighet for fast lønnet arbeid på sikt.

Vet du noe om dette?

Er det noen steder på nettet det står mer om slike ting?

Har fått mange nyttige svar om andre ting av å lese det du svarer andre tidligere.

Fortsetter under...

Gjest Nytrygdet

Hvordan slapp du denne "karantenen"?

Er det spesielle krav som stilles for at en skal få dette?

Er det noen paragraf i loven som sier noe om dette? Evt. hvilke(n)?

Se forskrift om friinntekt og inntektsgrenser for uførepensjonister:

http://www.lovdata.no/for/sf/so/ho-19970430-0392.html

"§ 5. Uførepensjonister med politiske tillitsverv eller tillitsverv i frivillige organisasjoner

Bestemmelsen om ett års ventetid i folketrygdloven § 12-12 annet ledd gjelder ikke for en uførepensjonist som mottar godtgjørelse for politiske eller andre tillitsverv i frivillige organisasjoner. Det er en forutsetning at tillitsvervet ikke har preg av et vanlig arbeidsforhold, men forutsettes utført på fritiden.

0 Tilføyd ved forskrift 17 des 1999 nr. 1476 (i kraft 1 jan 2000)."

Irene Grøneng

Ettersom jeg forstår den forskriften gjelder den kun det du får betalt for selve vervet, men dette må du avklare med trygdekontoret.

Du er pliktig til å opplyse om all inntekt, for det er TK som skal vurdere om inntekten omfattes av forskriften.

Det er sannsynligvis en stor fordel å si fra om dette nå i stedet for å vente til du får "ubehagelige brev" fra TK om revurdering av stønad, for jeg antar TK registrerer en spesiell kode vedr. deg, slik at du ikke kommer på kontrollisten til neste år når ligningen er ferdig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...