Gå til innhold

Når kan vi starte adopsjon av lillesøster/bror?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vet at det må gå ett år før vi starter adopsjonsprosessen for andre gang. Men er det ett års ventetid fra vi kom hjem til vi på ny tar kontakt med kommunen, eller ett år før vi sender sosialrapporten til (BUFA)/regionskontoret? Sist brukte kommunen drøye tre måneder på sosialrapporten.

Gjest Lubba
Skrevet

Hei.

I vår kommune er det kø før du får hjemmebesøk. Vi satte oss i den køen bare 6 måneder etter at vi kom hjem. Så det er BUFA-søknad etter 1 år.

(Vi fikk hjemmebesøk ca. 1 år etter. At det etter det tok dem 6 måneder å skrive en halv a4 side, er en annen historie.)

Gjest Myrna
Skrevet

Vil anbefale deg å ta kontakt med kommunen i god tid, gjerne bare 3-4 mnd etter hjemkomst, for å bestille tid til at de kan begynne på neste sosialrapport ett år etter hjemkomsten. Husk å be om skriftlig avtale.

mon1365380357
Skrevet

Hei

Har akkurat undersøkt saken med BUFA, snakket med en hyggelig dame som jeg ikke husker navnet på. En kan ikke starte sosialraporten før et år etter hjemkomst. Men en kan ta kontakt med sosialkontoret så en slipper å stå i kø der når året er gått.

Skrevet

...fordi.....kommunene praktiserer ulik ordning.....i vår kommune får vi lov til å LEVERE SØKNAD OM ADOPSJON på ettårsdagen for hjemkomst, mens det i andre kommuner avtales tid for hjemmebesøk rundt ettårsdagen og atter andre har sosialrapporten klar og får den sendt videre på ettårsdagen........

Da....skjønne du at du må ta kontakt med din kommune for å høre når dere kan levere ny søknad....

Mvh

Skrevet

...fordi.....kommunene praktiserer ulik ordning.....i vår kommune får vi lov til å LEVERE SØKNAD OM ADOPSJON på ettårsdagen for hjemkomst, mens det i andre kommuner avtales tid for hjemmebesøk rundt ettårsdagen og atter andre har sosialrapporten klar og får den sendt videre på ettårsdagen........

Da....skjønne du at du må ta kontakt med din kommune for å høre når dere kan levere ny søknad....

Mvh

At dei ikkje kan ha lik praksis på dette, altså!

Eg kjenner folk som har hatt alle papir, inkl sosialrapporten klar etter eitt år, og sendt det av garde til BUFA (den gong) på eitt-årsdagen, men i vår kommune er det som hos deg, Majata, at me ikkje får levera søknaden før det har gått eitt år.

Eg ringde i går for å prøva å få ein avtale om heimebesøk ein gong etter at det har gått eit år, men ho som har ansvaret for adopsjonar her "følte" ikkje at det var rett, for det var andre som var før oss, sa ho.

Javel, kva så, me kunne jo fått ein avtale etter dei som var før oss då? Nei, det kunne me ikkje, me kunne ringja att når det var gått eit år, så fekk dei sjå då.

Supperåd, dei organiserer seg ikkje særleg bra i alle fall, det er sikkert.

Vel, eg gler meg ikkje til den kontakten, men skal i alle fall stå på døra på dagen eitt år etter at me overtok fyrstemann!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...