Gå til innhold

Noen som har informasjon om Tourette syndrom?

Anbefalte innlegg

Gjest Spesped studenten
Skrevet

har lest litt om fenomenet men er usikker på hva det egentlig er? Er det en form for tvangslidelse? er tics alltid inkludert? Er det en hyppig forekommende lidelse? og noen som har nettsider å vise til om emnet

takknemmelig for svare

Gjest Ei med tourettes
Skrevet

Det er ikke en form for tvangslidelse. Ticks er alltid inkludert. En skal ha hatt både vokale og motoriske ticks over et visst tidsrom for at diagnosen blir stilt. I tillegg til ticks er det noen andre følgetilstander som er ganske vanlige. Du nevner tvang. OCD er en slik følgestilstand. Likeens ad/hd og depresjon, og kanskje noen til.

I tillegg på norsk tourette forening sine sider, finnes stoff på sidene til nasjonalt kompetansesenter for ad/hd, narkolepsi og touretes syndrom som du finner her ; http://www.nasjkomp.no/index.htm.

Ellers kan du bare spørre!

Gjest Spesped studenten
Skrevet

Det er ikke en form for tvangslidelse. Ticks er alltid inkludert. En skal ha hatt både vokale og motoriske ticks over et visst tidsrom for at diagnosen blir stilt. I tillegg til ticks er det noen andre følgetilstander som er ganske vanlige. Du nevner tvang. OCD er en slik følgestilstand. Likeens ad/hd og depresjon, og kanskje noen til.

I tillegg på norsk tourette forening sine sider, finnes stoff på sidene til nasjonalt kompetansesenter for ad/hd, narkolepsi og touretes syndrom som du finner her ; http://www.nasjkomp.no/index.htm.

Ellers kan du bare spørre!

takk for svare ditt :-)

jeg lurer på om det er slik at enkelte situasjoner fremkaller mere symptomer en andre? Kan man i en svært presset situasjon undertrykke symptomene? Har du selv erfaring ang medisinering evnt andre typer behandling for lidelsen?

takknemmelig for svar

mvh

Gjest touretter
Skrevet

takk for svare ditt :-)

jeg lurer på om det er slik at enkelte situasjoner fremkaller mere symptomer en andre? Kan man i en svært presset situasjon undertrykke symptomene? Har du selv erfaring ang medisinering evnt andre typer behandling for lidelsen?

takknemmelig for svar

mvh

Ja, man kan undertrykke symptomer. En gjør det gjerne dersom man er sammen med mennesker en ikke kjenner så godt, f.e. når en er hos legen (som da kanskje ikke har nok kunnskap og ikke trur på en). Ofte er det slik at etter å ha holdt tilbake ticks ei stund, kommer de ofte sterkere tilbake etterpå.

Forskjellige ting kan øke symptoma, og det varierer vel litt fra person til person, trur jeg. Selv har jeg ikke funnet noe spesielt. Noen ganger øker s tress symptoma, eller lite søvn. I perioder med mye ticks, merker jeg at dersom jeg er ute og trimmer, går fort eller jogger, så øker ticksa, men jeg har hørt at for andre så hjelper det med trening. Andre ganger har det ikke noe å si (det gjelder meg) Det finnes nok ei liste på nasjonalsenteret sine sider på vanlige ting som påvirker ticks.

Nei, jeg har ikke selv erfaring med bruk av medisiner, ikke mot ticks, ta ticksa mine ikke er så kraftige. Jeg har erfaring med bruk av medisin mot depresjon som jo er ganske vanlig når en har tourettes. Bruker Cipramil og synest det fungerer bra, da den gjør depresjonsperiodene mindre type og ikke så langvariege.

Men altså alt er veldig individuelt

Og en ting som er bra: Ikke mase på en touretter om å slutte med å gjøre grimaser etc. Det funker heller dårlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...