Gå til innhold

settes AD/HD diagnosen etter kjønn?


Anbefalte innlegg

Den tidligere MBD diagnosen ble mye mindre brukt enn AD/HD blir brukt i dag. Det er en eksplosjon i diagnostisering av barn.

Det har nok med at nå vet flere fagfolk hva adhd er og ikke det at det ikke var adhd før... Dette vises også nå hvor de voksne nå får diagnoser og relevant hjelp. Uføre som kan gå tilbake til arbeidslivet fordi de nå vet hva som "feiler dem og kan få adekvat hjelp.

Utrednings-systemet er blitt noe bedre og flere grupperinger arbeider aktivt for å bedre situasjonen både for fagfolk og for de personene det gjelder.

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tomja

    11

  • chanti

    5

  • Dorthe

    2

  • Pascale1365380717

    1

Gjest mamma'n hans

Jeg er stort sett enig i det du skriver, men jeg med min spesialpedagogiske kompetanse reagerer på at diagnosen blir brukt for å spare tid og penger til å lete etter riktig diagnose. Det er mange feildiagnoser ute og går. Jeg har aldri gitt inntrykk av at dette dreier seg om dårlige foreldre eller slemme barn. Jeg har faktisk privat også mye erfaring med diverse 'tabu' diagnoser.

Jeg vet hva slags vanvittig kamp det er å få diagnosen satt, men jeg vet også at kunnskapen er for liten hos diverse fagfolk. Det gjelder ikke bare spesialpedagoger. Problemene avslutter ikke når diagnosen er satt.

Du har så rett, så rett - i at problemene ikke forsvinner når diagnosen blir satt! For da skulle man jo tro det fantes et helt sett med tilbud eller noe slikt. I stedet avgjør geografi og økonomi hvilken hjelp man får. For ikke å snakke om at det i tillegg er personavhengig, noen er dyktige, noen er vanskelige å samarbeide med, noen vil ha hele saken helt alene, i det hele tatt...

Et brukket bein eller en manglende tå ville ha vært enklere.

Og noe av det vanskeligste er jo at vi er prisgitt våre "hjelpere" av alle slag - det lønner seg ikke å motsi eller stille spørsmålstegn ved det skole, helsestasjon, BUP m.fl. gjør og mener. Da er man straks "vanskelig". Og det igjen kan jo gå ut over barnet.

Det er mange hensyn å ta. Jeg hadde unnet barnet mitt å få vokse opp slik han er, med aksept for at hans adhd legger noen begrensninger - men på andre måter kanskje åpner for andre muligheter. I stedet for å få ord på seg for å være vanskelig, kranglete, uoppmerksom og alt annet som lærere og skole kanskje er de første til stemple ham som.

Rektor sa til meg at hun måtte være lojal overfor sine elever - men min sønn synes jeg ikke hun er lojal overfor. Lojal i betydningen at hun forklarer foreldrene til andre elever at gutten har problemer som gjør at de andres barn faktisk også må innrette seg slik at ting ikke skjer. Det er de andre som trekker han opp - dag etter dag - og de som så skylder på ham og skriker når det går galt. Og det er deres foreldre hun får telefoner fra - og disse elevene hun altså er lojal mot. Jeg vet heller ikke hva som er verst, at hun skjuler seg bak taushetsplikten og lar foreldrene kalle ungen slem og vanskelig, eller at hun i stedet sier det som det er og forklarer hvordan adhd kan ytre seg med de krav det tross alt stiller til andre. At hun kanskje til og med hadde beklaget at det faktisk er skolen som ikke klarer stille opp med sin kompetanse i disse situasjonene. Det er ikke bare min sønn som skal ha ansvaret for at ting går galt. De bygger tross alt heis til barn med bevegelseshemminger - hvorfor er det ikke tilsvarende ok og selvfølgelig med spesialtiltak for barn med psykiske behov?

Og mens de andre ungene trekker ham opp i friminutt etter friminutt, står inspektørene i klynger og ser på mens de prater med hverandre. Da jeg påpekte at de ikke engasjerte seg og grep inn når han var full fart inn i trøbbel, sa hun at jeg burde gå bort til dem og si fra, da. Jeg skulle si fra, og ikke rektor. Har ikke lyst til å gjøre jobben hennes og deres, jeg!

Jeg mener det er profesjonalitet å være tilstede, å forutse at det blir nødvendig å gripe inn, og veilede ungene i stedet for å kjefte når katastrofen er et faktum. (Jeg og de andre ungene forutser jo at når de sier A, kommer han til å si B og så kommer C og så knall og fall! Hvorfor skjønner ikke de spesialutdannede det vi enkle folk ser med et halvt øye?)

Mitt barn har i mange år opplevd nederlag og kritikk i skolegården, og den som har forsøkt kjefte på et allerede opphisset adhd-barn, vet hvordan det hele ender. Hvem har da ansvaret? Når språkbruken går over alle støvelskafter, er det oppdragelsen det er noe galt med, eller måten hendelser blir håndtert på?

Alle vil ha en hyggelig skole. Da kan pedagogene stenge ute alle dem som forstyrrer - eller bruke sine kunnskaper til å skape et miljø som favner flere - synes jeg. Men altså ikke rektor. Eller lærerne på min sønns skole. Og hva gjør jeg da?

Det er ikke bare å flytte et sosialt mistilpasset barn til ny skole...Han kunne ha hatt mange gode år og erfaringer fra skolen dersom de som har lest lærebøkene om barn, hadde sett og gjenkjent i ham det bøkene beskriver, i enkelte tilfeller i detalj identiske...

Nå har _jeg_ begynt å lese disse bøkene. Og bøkene er flere år gamle. Hvordan har det seg at skolen, nå når de vet hva problemet er, heller ikke tar seg tid til å lese disse bøkene, eller delta i kurs i nabolaget som jeg gir dem beskjed om og invitasjoner til ... jeg bare spør...sitter det virkelig så langt inne for lærere å innrømme at de ikke alltid vet best?

Jeg har hatt min til utredning hos BUP tre timer hos en student. Han sendte først en rapport på at minstemann fyllte alle kravene til ADHD og at de ville prøve ham ut på medisiner. Så gikk det to uker og så fikk jeg en rapport hvor det sto at siden faren til minstemann protesterte på diagnosen, hadde han ikke ADHD og derfor ville de gjerne ha ham til lekeobservasjon noen ganger til.

Synes du det hørtes veldig seriøst ut?

Dessuten sto det at ingen observasjoner hittil oppfylte kravene til ADHD.

DEt der hørtes helt horribelt ut . Mye av karleggingen er masse skjema som foreldrene fyller ut , samtaler med psykologer , både med og uten barnet , tester både gjennom ppt og bup , skjema fylles også av foreldre og lærere på samma dag for å se sammenhenger . DEt høres ut som om dere må begynne fra start igjen . Ett barn kan en ikke obsevere seriøst på 2-3 timer pga at det nye vil påvirke situasjonen .Dessuten vil de med add uansett ikke bli oppdaget gjenom en slik "utredning"

Leke utredning kan en vel gjøre selv , eller hur ? :-))

DEt der hørtes helt horribelt ut . Mye av karleggingen er masse skjema som foreldrene fyller ut , samtaler med psykologer , både med og uten barnet , tester både gjennom ppt og bup , skjema fylles også av foreldre og lærere på samma dag for å se sammenhenger . DEt høres ut som om dere må begynne fra start igjen . Ett barn kan en ikke obsevere seriøst på 2-3 timer pga at det nye vil påvirke situasjonen .Dessuten vil de med add uansett ikke bli oppdaget gjenom en slik "utredning"

Leke utredning kan en vel gjøre selv , eller hur ? :-))

Joda, vi har fyllt ut skjema og pappan og jeg svarte nesten nøyaktig det samme uten at vi visste det. Han bor også 250 mil borte så det ser ut til at ungen oppfører seg temmelig likt her og der. Men skolen svarte helt andre ting.

Så nå skal vi ha et nytt møte etter ferien for å se hva som skal skje videre. For egentlig var BUP ferdig med utredningen de og hadde fastslått diagnosen.

Gjest Timari

Joda, vi har fyllt ut skjema og pappan og jeg svarte nesten nøyaktig det samme uten at vi visste det. Han bor også 250 mil borte så det ser ut til at ungen oppfører seg temmelig likt her og der. Men skolen svarte helt andre ting.

Så nå skal vi ha et nytt møte etter ferien for å se hva som skal skje videre. For egentlig var BUP ferdig med utredningen de og hadde fastslått diagnosen.

selv om dere åpenbart er uenige i del ting her så har det vært ganske lærerikt å høre om ulike erfaringer her. Blir mer inspirert til å pløye gjennom tunge pensumbøker av den grunn.

Gjest bebba

Det har nok med at nå vet flere fagfolk hva adhd er og ikke det at det ikke var adhd før... Dette vises også nå hvor de voksne nå får diagnoser og relevant hjelp. Uføre som kan gå tilbake til arbeidslivet fordi de nå vet hva som "feiler dem og kan få adekvat hjelp.

Utrednings-systemet er blitt noe bedre og flere grupperinger arbeider aktivt for å bedre situasjonen både for fagfolk og for de personene det gjelder.

Det har sikkert vært fremskritt, men jeg er skeptisk på økningen i AD/HD diagnosen på barn og som resultat av den medisinering. Det er utrolig mange barn som får medisiner nå, og mange får et annet og bedre liv. Jeg synes likevel noen ganger at medisiner blir prøvd som første tiltak fordi det er billigst, alle medisiner har bivirkninger og en del får ingen nytte av den.

Annonse

Barnevernspedagoger og vernepleiere kommer i økende grad inn i skolene sammen med spesialelever. Vi kan godt diskutere denne utviklingen med å spre elever ut til alle skoler hvor det ikke finnes kompetanse til å gi dem de beste tilbudene. Jeg er desverre redd for at mange har tapt når spesialskolene ble nedlagt.

Har et noe ambivalent forhold til spesialskole. Slik jeg tolker deg så er du for et slikt type tilbud. Er i utgangspunktet veldig imot at adhd barn skal "settes" i spesialskoler. Mange av disse er velfungerende og ofte bedre fungerende enn andre med en tilrettelagt skolehverdag.Så rent økonomisk/politisk burde det vært en kompetanseheving og styrking av grunnskolen fremfor spesialskolene. Nå er det jo helt klart individuelle forskjeller og man kan/bør ikke si enten eller, og det kan være utopisk å tro at enhetsskolen er for alle. Empowerment begrepet har også nådd skolesektoren i stor grad og dette vil kanskje være med på at flere VELGER andre type tilbud enn enhetsskolen.

Barnevernspedagoger og vernepleiere kommer i økende grad inn i skolene sammen med spesialelever. Vi kan godt diskutere denne utviklingen med å spre elever ut til alle skoler hvor det ikke finnes kompetanse til å gi dem de beste tilbudene. Jeg er desverre redd for at mange har tapt når spesialskolene ble nedlagt

Gjest bebba

Har et noe ambivalent forhold til spesialskole. Slik jeg tolker deg så er du for et slikt type tilbud. Er i utgangspunktet veldig imot at adhd barn skal "settes" i spesialskoler. Mange av disse er velfungerende og ofte bedre fungerende enn andre med en tilrettelagt skolehverdag.Så rent økonomisk/politisk burde det vært en kompetanseheving og styrking av grunnskolen fremfor spesialskolene. Nå er det jo helt klart individuelle forskjeller og man kan/bør ikke si enten eller, og det kan være utopisk å tro at enhetsskolen er for alle. Empowerment begrepet har også nådd skolesektoren i stor grad og dette vil kanskje være med på at flere VELGER andre type tilbud enn enhetsskolen.

Barnevernspedagoger og vernepleiere kommer i økende grad inn i skolene sammen med spesialelever. Vi kan godt diskutere denne utviklingen med å spre elever ut til alle skoler hvor det ikke finnes kompetanse til å gi dem de beste tilbudene. Jeg er desverre redd for at mange har tapt når spesialskolene ble nedlagt

Jeg er ikke for spesialskoler, og tenkte ikke på AD/HD barn da jeg sa at mange hadde tapt. Jeg tenkte på f.eks. sterkt psykisk utviklingshemmede barn i spesialklasser som har liten kontakt med andre elever på skolen. Synes noen ganger at dette er for å si at de er integrerte selvom de er like lite integrerte enn før, men kompetansen har smuldret bort. Tror ikke at vernepleiere har bedre kompetanse på AD/HD barn enn lærere. De har kompetanse med å trene psykisk utviklingshemmede, og det bør de prioriteres til fremfor almennlærere f.eks.

Jeg er ikke for spesialskoler, og tenkte ikke på AD/HD barn da jeg sa at mange hadde tapt. Jeg tenkte på f.eks. sterkt psykisk utviklingshemmede barn i spesialklasser som har liten kontakt med andre elever på skolen. Synes noen ganger at dette er for å si at de er integrerte selvom de er like lite integrerte enn før, men kompetansen har smuldret bort. Tror ikke at vernepleiere har bedre kompetanse på AD/HD barn enn lærere. De har kompetanse med å trene psykisk utviklingshemmede, og det bør de prioriteres til fremfor almennlærere f.eks.

Jeg er selv barnevernspedagog men kan godt svare for vernepleiere. De er veldig mye mer egnet enn lærere til å jobbe med adhd!!! En av deres grunnpilarer i utdanning og yrke er adferdsrettet og adferdsanalytisk arbeid. De er også i stor grad utdannet innenfor psykiatri, slik at det er en myte at vernepleiere skoleres innenfor og kun imot PU!

Gjest bebba

Jeg er selv barnevernspedagog men kan godt svare for vernepleiere. De er veldig mye mer egnet enn lærere til å jobbe med adhd!!! En av deres grunnpilarer i utdanning og yrke er adferdsrettet og adferdsanalytisk arbeid. De er også i stor grad utdannet innenfor psykiatri, slik at det er en myte at vernepleiere skoleres innenfor og kun imot PU!

Jeg har mastergrad i spesialpedagogikk med spesialisering i minoritetskulturer og delvis atferdsproblemer. Jeg har jobbet mye med vernepleiere igjennom årene på institusjoner og boligkomplekser. Å få dem inn i skolene til å undervise AD/HD barn, nei takk. Følgene av å få førskolelærerne inn i skolene etter L97 er at lese- og skrivekunnskaper har gått drastisk ned. De har rett og slett ikke den kompetansen som trenges. At barnevernspedagoger og vernepleiere skal begynne å få undervisningskompetanse for AD/HD barn høres for meg vanvittig ut. Jeg tviler sterkt på at de som jeg kjenner og går på vernepleierhøyskolen får høre om denne diagnosen, enda mindre at de vernepleierne jeg kjenner har kunnskap til det.

Det jeg vet om mitt fagfelt som bl.a. innebærer AD/HD er hvor utrolig kort forskningen er kommet på dette området, og flere områder som f.eks. kompleksiteten rundt minoritetselever.

Jeg skrev for tre år siden mastersoppgave ved et amerikansk universitet, og som til og med (merkelig nok) er godkjent i Norge om

"Assessment of multicultural students at risk"

Considerations about how multicultural students who are bilingual are assessed in the U.S and Norway.

Mine studier går mye på atferdsproblematikk, og etter årelang erfaring som lærer og utdanning fra fire forskjellige land, burde jeg i hvert fall kunne uttale meg.

Jeg har mastergrad i spesialpedagogikk med spesialisering i minoritetskulturer og delvis atferdsproblemer. Jeg har jobbet mye med vernepleiere igjennom årene på institusjoner og boligkomplekser. Å få dem inn i skolene til å undervise AD/HD barn, nei takk. Følgene av å få førskolelærerne inn i skolene etter L97 er at lese- og skrivekunnskaper har gått drastisk ned. De har rett og slett ikke den kompetansen som trenges. At barnevernspedagoger og vernepleiere skal begynne å få undervisningskompetanse for AD/HD barn høres for meg vanvittig ut. Jeg tviler sterkt på at de som jeg kjenner og går på vernepleierhøyskolen får høre om denne diagnosen, enda mindre at de vernepleierne jeg kjenner har kunnskap til det.

Det jeg vet om mitt fagfelt som bl.a. innebærer AD/HD er hvor utrolig kort forskningen er kommet på dette området, og flere områder som f.eks. kompleksiteten rundt minoritetselever.

Jeg skrev for tre år siden mastersoppgave ved et amerikansk universitet, og som til og med (merkelig nok) er godkjent i Norge om

"Assessment of multicultural students at risk"

Considerations about how multicultural students who are bilingual are assessed in the U.S and Norway.

Mine studier går mye på atferdsproblematikk, og etter årelang erfaring som lærer og utdanning fra fire forskjellige land, burde jeg i hvert fall kunne uttale meg.

Hvem har snakket om at bvp og vernepleiere skal ha en undervisningskompetanse rettet mot ad/hd barn? Det er den første feilen din kjære bebba! Og med den årelange erfaringen din burde du holdt deg for god til å dra inn cv`n din i argumentasjonen. Greit at du syns den er fin men personlig syns jeg det blir litt feil! Så kanskje du bør ta deg litt bedre tid til å lese innleggene. Det er vel noe du bør kunne som spesialpedagog, eller???

Vernepleiere og bvp`ere skal ikke ha fokuset mot undervisning, selv om det ofte er snakk om å bidra i forhold til miljøterapeutiske prinsipper som du sikkert har hørt om.Men likevel er det her snakk om at fokuset ligger på adferd, sosialisering, forholdet skole-hjem, psykososiale forhold! Glemte du å skrive om det i din masteroppgave? Du bør kanskje ta en kvalitativ undersøkelse med foreldre som har denne ordningen med bvp/vpl hjelp til sine barn! Så må du heller ikke glemme at også lærere fristilles mye fra disse oppgavene og klarer i større grad å utføre sin jobb!

Gjest bebba

Hvem har snakket om at bvp og vernepleiere skal ha en undervisningskompetanse rettet mot ad/hd barn? Det er den første feilen din kjære bebba! Og med den årelange erfaringen din burde du holdt deg for god til å dra inn cv`n din i argumentasjonen. Greit at du syns den er fin men personlig syns jeg det blir litt feil! Så kanskje du bør ta deg litt bedre tid til å lese innleggene. Det er vel noe du bør kunne som spesialpedagog, eller???

Vernepleiere og bvp`ere skal ikke ha fokuset mot undervisning, selv om det ofte er snakk om å bidra i forhold til miljøterapeutiske prinsipper som du sikkert har hørt om.Men likevel er det her snakk om at fokuset ligger på adferd, sosialisering, forholdet skole-hjem, psykososiale forhold! Glemte du å skrive om det i din masteroppgave? Du bør kanskje ta en kvalitativ undersøkelse med foreldre som har denne ordningen med bvp/vpl hjelp til sine barn! Så må du heller ikke glemme at også lærere fristilles mye fra disse oppgavene og klarer i større grad å utføre sin jobb!

Jeg glemte ingenting i min masteroppgave. Ja jeg synes cv'n min er fin nok til at jeg kan uttale meg. Det er enklere å uttale seg utefra mine profesjonelle kvaliterer enn de private. Jeg har faktisk en del private erfaringer også som jeg har mindre lyst å trekke frem. Da hadde du ikke reagert sånn som du gjør nå. Hvorfor kommer du med dette svaret så lenge etterpå. Egentlig hadde jeg glemt denne diskusjonen.

For øvrig så er jeg ikke enig med deg i at barnevernspedagoger og vernepleiere skal trekkes inn i forhold til ad/hd. Denne diagnosen er blitt en sekkediagnose og inneholder veldig mye forskjellig. Når diskusjonen begynner å gå på fritidssituasjoner utenom skolen, hvor muligens barnet overhodet ikke kan fungere. Hvor barnet bor i en belastet familie el. da er situsjonen en annen. Det er ikke tilfellet for de fleste av dem som i dag har denne diagnosen. Det er også mange spesialpedagoger som er gode på atferdsterapeutisk trening, selvom jeg ikke regner meg selv deriblant.

Jeg glemte ingenting i min masteroppgave. Ja jeg synes cv'n min er fin nok til at jeg kan uttale meg. Det er enklere å uttale seg utefra mine profesjonelle kvaliterer enn de private. Jeg har faktisk en del private erfaringer også som jeg har mindre lyst å trekke frem. Da hadde du ikke reagert sånn som du gjør nå. Hvorfor kommer du med dette svaret så lenge etterpå. Egentlig hadde jeg glemt denne diskusjonen.

For øvrig så er jeg ikke enig med deg i at barnevernspedagoger og vernepleiere skal trekkes inn i forhold til ad/hd. Denne diagnosen er blitt en sekkediagnose og inneholder veldig mye forskjellig. Når diskusjonen begynner å gå på fritidssituasjoner utenom skolen, hvor muligens barnet overhodet ikke kan fungere. Hvor barnet bor i en belastet familie el. da er situsjonen en annen. Det er ikke tilfellet for de fleste av dem som i dag har denne diagnosen. Det er også mange spesialpedagoger som er gode på atferdsterapeutisk trening, selvom jeg ikke regner meg selv deriblant.

Men da har du vel ett forhold til en deduktiv og en ikke deduktiv argumentasjon og gyldigheten i forhold til dette? Grunnen til at svaret kommer sent er vel at man ikke sitter inne på nettet hver dag! Og desverre så hadde nok reaksjonen vært den samme selv om du hadde trekt frem dine personlige erfaringer. De er vel grunnen til at du ordlegger deg på den måten du gjør! Det handler om motiv kontra handling og vice verca!

Re: settes AD/HD diagnosen etter kjønn?

Dine profesjonelle kvaliteter innebærer faktisk at du klarer å undergrave to profesjoner og det ligger vel litt i bakgrunnen at du kanskje har negative erfaringer med disse i egen barndom selv om jeg ikke skal synke så lavt å argumentere for det. Når du snakker om at disse profesjonene ikke skal trekkes inn i ad/hd problematikken forenkler du det hele ganske kraftig. Blir altfor reduksjonistisk for en med din cv! Ja det er en del spesialpedagoger som er gode på atferdsterapeutisk trening men du ser vel at jeg ikke argumenterer med at det er faktisk noen som ikke er det. Man kan jo ikke generalisere utfra psykopatologi sånn som du tendenserer til når du avfeier to yrkesgrupper utfra en dårlig erfaring med vpl! Hvis du ser i forhold til barne-/ungdomsinstitusjoner både med rus og adferdsproblematikk der mange ad/hd barn/ungdom oppholder seg så er overvekten av alle ansatte nettopp bvp og vpl. Blir for meg en smule vanskelig å se at disse ikke etterhvert utvikler en god kompetanse i forhold til problematikken. Det slår meg også ganske ofte hvor beskyttende spesialpedagoger er ovenfor seg og sitt. I stedet for å kunne dra nytte av tverrfaglighet og kunne jobbe komplementert, sitter de ofte på sin høye hest og vender blikket inn i solnedgangen! Så må du også huske på at en dårlig fungering i skolehverdagen er ofte så belastende at det følger barnet på dets andre arenaer både sosialt og psykosoialt. Det er ett av poengene å kunne ha evnen til å tenke systemteoretisk - hvem av oss fungerer godt hvis vi har kjempeproblemer på vår arbeidsplass? Det blir for meg da feil å gå inn å kunn sette inn virkemidler på andre arenaer enn der det faktiske problemet ligger samtidig jobbe forebyggende på andre.

Håper jeg ikke ventet for lenge med å svare.

Annonse

Gjest bebba

Men da har du vel ett forhold til en deduktiv og en ikke deduktiv argumentasjon og gyldigheten i forhold til dette? Grunnen til at svaret kommer sent er vel at man ikke sitter inne på nettet hver dag! Og desverre så hadde nok reaksjonen vært den samme selv om du hadde trekt frem dine personlige erfaringer. De er vel grunnen til at du ordlegger deg på den måten du gjør! Det handler om motiv kontra handling og vice verca!

Re: settes AD/HD diagnosen etter kjønn?

Dine profesjonelle kvaliteter innebærer faktisk at du klarer å undergrave to profesjoner og det ligger vel litt i bakgrunnen at du kanskje har negative erfaringer med disse i egen barndom selv om jeg ikke skal synke så lavt å argumentere for det. Når du snakker om at disse profesjonene ikke skal trekkes inn i ad/hd problematikken forenkler du det hele ganske kraftig. Blir altfor reduksjonistisk for en med din cv! Ja det er en del spesialpedagoger som er gode på atferdsterapeutisk trening men du ser vel at jeg ikke argumenterer med at det er faktisk noen som ikke er det. Man kan jo ikke generalisere utfra psykopatologi sånn som du tendenserer til når du avfeier to yrkesgrupper utfra en dårlig erfaring med vpl! Hvis du ser i forhold til barne-/ungdomsinstitusjoner både med rus og adferdsproblematikk der mange ad/hd barn/ungdom oppholder seg så er overvekten av alle ansatte nettopp bvp og vpl. Blir for meg en smule vanskelig å se at disse ikke etterhvert utvikler en god kompetanse i forhold til problematikken. Det slår meg også ganske ofte hvor beskyttende spesialpedagoger er ovenfor seg og sitt. I stedet for å kunne dra nytte av tverrfaglighet og kunne jobbe komplementert, sitter de ofte på sin høye hest og vender blikket inn i solnedgangen! Så må du også huske på at en dårlig fungering i skolehverdagen er ofte så belastende at det følger barnet på dets andre arenaer både sosialt og psykosoialt. Det er ett av poengene å kunne ha evnen til å tenke systemteoretisk - hvem av oss fungerer godt hvis vi har kjempeproblemer på vår arbeidsplass? Det blir for meg da feil å gå inn å kunn sette inn virkemidler på andre arenaer enn der det faktiske problemet ligger samtidig jobbe forebyggende på andre.

Håper jeg ikke ventet for lenge med å svare.

Jeg vet ikke hva jeg har sagt som du oppfatter som så negativt. Har heller ikke antydet noe om min barndom. Det er greit å svare sent, jeg kommenterte bare at jeg hadde glemt hele diskusjonen. Men jeg har en sterk følelse av at du har noe uoppgjort med spesialpedagoger som jeg har ikke tenkt å blande meg inn i. Jeg har bra erfaring av å jobbe sammen med vernepleiere og barnevernspedagoger. Har jobbet mye med psykisk utviklingshemmede. Jeg har også bra erfaring av å jobbe sammen med førskolelærere, sosionomer og mange andre yrkesgrupper. Føler ikke at jeg har antydet noe annet heller. Har jobbet mye tverrfaglig både før og etter videreutdanning. Tok den i voksen alder, og er stolt av den og synes den er fin.

Jeg vet ikke hva jeg har sagt som du oppfatter som så negativt. Har heller ikke antydet noe om min barndom. Det er greit å svare sent, jeg kommenterte bare at jeg hadde glemt hele diskusjonen. Men jeg har en sterk følelse av at du har noe uoppgjort med spesialpedagoger som jeg har ikke tenkt å blande meg inn i. Jeg har bra erfaring av å jobbe sammen med vernepleiere og barnevernspedagoger. Har jobbet mye med psykisk utviklingshemmede. Jeg har også bra erfaring av å jobbe sammen med førskolelærere, sosionomer og mange andre yrkesgrupper. Føler ikke at jeg har antydet noe annet heller. Har jobbet mye tverrfaglig både før og etter videreutdanning. Tok den i voksen alder, og er stolt av den og synes den er fin.

Jeg har ingenting imot spesialpedagoger, det blir ett fokusskifte fra din side! Min reaksjon stammer fra der du skrev: "Jeg har jobbet mye med vernepleiere igjennom årene på institusjoner og boligkomplekser. Å få dem inn i skolene til å undervise AD/HD barn, nei takk".....

Men fint å høre at du likevel har stor glede av å ha jobbet sammen med dem!

Gjest bebba

Jeg har ingenting imot spesialpedagoger, det blir ett fokusskifte fra din side! Min reaksjon stammer fra der du skrev: "Jeg har jobbet mye med vernepleiere igjennom årene på institusjoner og boligkomplekser. Å få dem inn i skolene til å undervise AD/HD barn, nei takk".....

Men fint å høre at du likevel har stor glede av å ha jobbet sammen med dem!

Beklager hvis jeg har ordlagt meg feil, jeg har ikke negativ erfaring av vernepleiere ift. psykisk utviklingshemmede. I spesialklasser for pu i skolen har det ofte blitt konflikter mellom yrkesgrupper pga. retninger. Min erfaring er at i forhold til basistrening av daglig dags ferdigheter har vernepleierne god bakgrunn. Konflikten ligger ofte i arbeidsmåter, førskolelærere f.eks. er grundig uenige i den. Jeg nevnte også at en del av problemene med lese- og skriveferdigheter i dag skyldes førskolelærerne i skolen. Det finnes mange dyktige fagpersoner der, og jeg har jobbet bra sammen med dem, men de har ikke den kompetansen som er nødvendig for å ta lese- og skriveundervisning. AD/HD barn eller ADD barn har ofte gode faglige muligheter, og derfor mener jeg at spesialpedagoger med almennlærerbakgrunn egner seg best til å jobbe med dem, vel å merke etter at de kommer i skolealder.

Beklager hvis jeg har ordlagt meg feil, jeg har ikke negativ erfaring av vernepleiere ift. psykisk utviklingshemmede. I spesialklasser for pu i skolen har det ofte blitt konflikter mellom yrkesgrupper pga. retninger. Min erfaring er at i forhold til basistrening av daglig dags ferdigheter har vernepleierne god bakgrunn. Konflikten ligger ofte i arbeidsmåter, førskolelærere f.eks. er grundig uenige i den. Jeg nevnte også at en del av problemene med lese- og skriveferdigheter i dag skyldes førskolelærerne i skolen. Det finnes mange dyktige fagpersoner der, og jeg har jobbet bra sammen med dem, men de har ikke den kompetansen som er nødvendig for å ta lese- og skriveundervisning. AD/HD barn eller ADD barn har ofte gode faglige muligheter, og derfor mener jeg at spesialpedagoger med almennlærerbakgrunn egner seg best til å jobbe med dem, vel å merke etter at de kommer i skolealder.

Jeg er helt enig med deg der!Det er uten tvil slik at spesialpedagoger med almennlærerbakgrunn egner seg best til å jobbe med det faglige. Men, og det er egentlig et stort men, det er nå engang slik at det faglige bare er en liten bit av det skolen i dag består av og som møter barna! Jeg ser at du beskriver ADL trening og ja det er også en del av hverdagen for noen! Men når vi først er inne på konflikter så bunner det stort sett i at man ikke klarer å utnytte hverandres spisskompetanse. Vi trenger både spesialpedagoger og helsepersonell bvp/vpl med fokus på adferd i skolen. Og spesielt på adhd barna. Kanskje bare endog for å forebygge. Så får hver enkelt profesjon innse at andre har spisskompetanse på andre felt og at det er en ressurs både for personalet og for brukergruppen.Det er ikke meningen at disse ulike profesjonene skal "ta fra hverandres" kompetanse men overlappe/utfylle hverandre i et fleksibelt system som gagner barna/ungdommen best. Alt dette, selv om det kanskje er utopisk, vil i enden av tunnelen myndiggjøre og ansvarliggjøre eleven til å ta egne valg jmf empowerment epoken vi er inne i! Jeg skjønner poengene dine og er enig i mye av det du sier, selv om jeg syns også at du glemmer at det er variabler også på de personlige egenskapene. Selv om du tilhører en yrkesgruppe vil du ikke være en type menneske med de samme kvaliteter. Det blir for meg altfor kategorisk og trangsynt.

Gjest bebba

Jeg er helt enig med deg der!Det er uten tvil slik at spesialpedagoger med almennlærerbakgrunn egner seg best til å jobbe med det faglige. Men, og det er egentlig et stort men, det er nå engang slik at det faglige bare er en liten bit av det skolen i dag består av og som møter barna! Jeg ser at du beskriver ADL trening og ja det er også en del av hverdagen for noen! Men når vi først er inne på konflikter så bunner det stort sett i at man ikke klarer å utnytte hverandres spisskompetanse. Vi trenger både spesialpedagoger og helsepersonell bvp/vpl med fokus på adferd i skolen. Og spesielt på adhd barna. Kanskje bare endog for å forebygge. Så får hver enkelt profesjon innse at andre har spisskompetanse på andre felt og at det er en ressurs både for personalet og for brukergruppen.Det er ikke meningen at disse ulike profesjonene skal "ta fra hverandres" kompetanse men overlappe/utfylle hverandre i et fleksibelt system som gagner barna/ungdommen best. Alt dette, selv om det kanskje er utopisk, vil i enden av tunnelen myndiggjøre og ansvarliggjøre eleven til å ta egne valg jmf empowerment epoken vi er inne i! Jeg skjønner poengene dine og er enig i mye av det du sier, selv om jeg syns også at du glemmer at det er variabler også på de personlige egenskapene. Selv om du tilhører en yrkesgruppe vil du ikke være en type menneske med de samme kvaliteter. Det blir for meg altfor kategorisk og trangsynt.

Nei jeg er enig med deg i at personlige egenskaper har mye å si, men jeg er ikke enig i at den faglige delen er en liten bit. Den er en stor bit, selvom andre biter har kommet og kommer mer inn. Jeg er ikke enig med deg i at spisskompetansen til vpl. er den beste for adhd eller add barn. Jeg synes egentlig at den tanken at den faglige biten skal ta mindre og mindre plass er farlig i dagens samfunn hvor akademiske (academic på engelsk) betyr mer og mer for alle.

Nei jeg er enig med deg i at personlige egenskaper har mye å si, men jeg er ikke enig i at den faglige delen er en liten bit. Den er en stor bit, selvom andre biter har kommet og kommer mer inn. Jeg er ikke enig med deg i at spisskompetansen til vpl. er den beste for adhd eller add barn. Jeg synes egentlig at den tanken at den faglige biten skal ta mindre og mindre plass er farlig i dagens samfunn hvor akademiske (academic på engelsk) betyr mer og mer for alle.

Jeg setter jo ikke en spisskompetanse foran en annen slik som du gjør. Jeg sier at i et team er forskjellig spisskompetanse viktig, pluss at man har fleksible mennesker i teamet som kan jobbe komplimentert! Sammenligner og setter da ikke kompetansen til en vpl/bvp opp mot en spesialpedagogs!!! Jeg sier at sammen vil det være en mye bedre sum en at en spesialpedagog jobber bla med det psykosoiale mm. Det virker på meg som om du ser for deg at en spesialpedagog har den beste og eneste kompetansen på adferdsproblemer i skolen. Vet du forresten hvorfor de ikke er så ettertraktet i andre sammenhenger som blant annet innenfor psykiatri, rusinstitusjoner mm? Kompetanse? Mange av disse områdene er direkte overførbart til skolesektoren. Tenker da spesielt på miljøterapeutiske aspekter. Hvem har kompetansen sin der? Det å kunne spille på hverandre og ikke rakke ned på andres manglende kompetanse vil i større grad være fruktbart! Det er også et spørsmålstegn i hvor stor grad en "minoritetsundersøkelse" fra USA er overførbart til Norge. Håper du har tatt høyde for det.

Gjest bebba

Jeg setter jo ikke en spisskompetanse foran en annen slik som du gjør. Jeg sier at i et team er forskjellig spisskompetanse viktig, pluss at man har fleksible mennesker i teamet som kan jobbe komplimentert! Sammenligner og setter da ikke kompetansen til en vpl/bvp opp mot en spesialpedagogs!!! Jeg sier at sammen vil det være en mye bedre sum en at en spesialpedagog jobber bla med det psykosoiale mm. Det virker på meg som om du ser for deg at en spesialpedagog har den beste og eneste kompetansen på adferdsproblemer i skolen. Vet du forresten hvorfor de ikke er så ettertraktet i andre sammenhenger som blant annet innenfor psykiatri, rusinstitusjoner mm? Kompetanse? Mange av disse områdene er direkte overførbart til skolesektoren. Tenker da spesielt på miljøterapeutiske aspekter. Hvem har kompetansen sin der? Det å kunne spille på hverandre og ikke rakke ned på andres manglende kompetanse vil i større grad være fruktbart! Det er også et spørsmålstegn i hvor stor grad en "minoritetsundersøkelse" fra USA er overførbart til Norge. Håper du har tatt høyde for det.

'Det er også et spørsmålstegn i hvor stor grad en "minoritetsundersøkelse" fra USA er overførbart til Norge. Håper du har tatt høyde for det.'

Dette er egentlig helt utrolig, og ikke uvanlig at en tror at Norge er så helt spesielt at amerikanske undersøkelser ikke gjelder her. Likevel blir Norge mer og mer 'amerikanisert', og mesteparten av alle undersøkelser kommer fra USA. Tror egentlig at du har forstått at jeg ikke er norsk, men anser meg som likeverdig på det norske arbeidsmarkedet for det.

Ellers så føler jeg at du ikke forstår helt det jeg snakker om her, og tenker meg å avslutte denne diskusjonen. Har sommerferie nå, og skal starte med en del forskning på universitetet ved siden av å jobbe som spesialpedagog i august. Skal prøve å hvile tankene, og lese vanlig literatur i ferien. Takk for denne gangen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...