Gå til innhold

Sydentur når man er sykemeldt

Anbefalte innlegg

Gjest revmatikeren
Skrevet

Min søster er langtidssykemeldt, og de ønsker å reise en uke til syden.! Hva må hun gjøre for å gjøre ting korrekt?

Vet at noen har sagt at man kan reise til utlandet, men at man må avtale på forhånd.?? Med legen?? Trygdekontoret??

Noen som vet??

Skrevet

Hun må til trygdekontoret og hente et skjema. Levere det til legen og jobben (hvis hun er ansatt). Legen må skirve under på at turen ikke vil forverre eller være til hinder for en bedreing i hennes helsetilstand.

Noe i den duren i allefall :)

Gjest uten signatur
Skrevet

Jeg har vært i den situasjonen to ganger. Engang på attføring og en gang på rehabilitering.

Jeg kontaktet helholdsvis aetat og trygdekontoret og la fram saken. Jeg slapp å ordne noen legeerklæring, men de hadde jo forsåvidt det også allerede siden min helsetilstand ble dokumentert av legen hver gang periodene med attfør/rehab ble forlenget.

Jeg gikk muntlig bekreftelse på at jeg bare kunne dra. Jeg hadde som sagt en god dialog med saksbehandlerne mine.

Men hadde det skjedd noe sprøs det om det hadde hjulpet meg at det var muntlig, så om en kan få det bekreftet skriftlig så ville nok det være det beste.

tigertrollet
Skrevet

Hun skal søke om reiselov som stiles til det lokale trygdekontoret. Det består av en legeerklæring fra hennes lege som angir informasjon om utenlandsoppholdet (hvor, når) samt at "oppholdet ikke vil forringe hennes helsetilstand", men faktisk vil forbedre hennes sykdom.

Trygdekontoret lager vanligvis et vedtak på reiselov, men noen ganger kan det sikkert være mer uformelt gjort over tlf med saksbehandler.

Det skal krysses av på sykemelding at hun skal oppholde seg i utlandet også.

Gjest bebba
Skrevet

Den gang jeg var sykemeldt ringte jeg til trygdekontoret, og spurte hva jeg skulle gjøre. Svaret var at jeg skulle skaffe legeattest, den sendte legen for meg, og etter at jeg kom hjem fikk jeg svar eller bekreftelse på at det var greit. Så mitt råd er: ring saksbehandler og spør, da blir det i hvert fall gjort riktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...