Pascale1365380717 Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Jeg kom over en artikkel om at enkelte barn med AD/HD arbeidet bedre og mer konsentrert når det ble spilt høy rockemusikk (eller rap, dance, pop e.l.) i klasserommet i arbeidsøktene. Det virket som om den høye og rytmiske musikken holdt oppmerksomheten oppe, og samtidig virket den som et filter for forstyrrende lyder. Jeg tente umiddelbart på teorien, for dette måtte være noe for sønnen min. Han har ingen diagnose ennå, men er under utredning.(AD/HD) Har noen erfaring med dette? Ellers har jeg lest at det anbefales rolig, melodiøs musikk, som kan virke beroligende, men dette er jo noe helt annet. Den baserer seg så vidt jeg forstår på en teori om at grunnen til at disse barna er så urolige, er at de forsøker å gi seg selv stimuli for å holde oppmerksomheten oppe. Så på samme måte som at dataspill gir impulser hele tiden som holder på oppmerksomheten, og gjør at de fleste kan sitte rolig og spille slike spill i lang tid,- slik virker også den høye, rytmiske musikken. Interessant teori som jeg gjerne tar imot synspunkter på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151660-musikk-p%C3%A5-%C3%B8ret-i-klasserommet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Jeg har sittet og ventet på kommentarer til innlegget ditt, men det ser ikke ut til at det kommer noen? Grunnen til at jeg er interessert, er at jeg også synes det kan høres riktig ut med høy musikk på øret. Det virker i hvert fall når han gjør lekser hjemme. Så hvorfor ikke på skolen også? Men hva med dem som sitter omkring ham? Vet du om det finnes utstyr som ikke vil forstyrre andre, læreren inklusive? God sommer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151660-musikk-p%C3%A5-%C3%B8ret-i-klasserommet/#findComment-972490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Jeg hørte og på musikk når jeg gjorde lekser. Har ikke erfaring med ADHD, men å bruke det på skolen skulle jeg tro er utelukket. Iallefall med høy musikk som forstyrrer de andre. For ikke å snakke om at det skader hørselen. Men passe høy slik at de ikke helt får med seg det som skjer ellers i klasserommet høres som en god ide. Det nye tanken i skolen nå er jo at barn skal slippe å sitte stille på samme måte som vi gjorde. Det er jo enkelt som får med seg undervisningen selv om de ikke stirrer på tavlen hele tiden. Hvordan de skal praktisere det lurer nå jeg på. Det kan jo virke veldig forstyrrende på dem som må ha fullstendig stillhet for å kunne konsentrere seg. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151660-musikk-p%C3%A5-%C3%B8ret-i-klasserommet/#findComment-972500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pascale1365380717 Skrevet 9. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2004 Jeg har sittet og ventet på kommentarer til innlegget ditt, men det ser ikke ut til at det kommer noen? Grunnen til at jeg er interessert, er at jeg også synes det kan høres riktig ut med høy musikk på øret. Det virker i hvert fall når han gjør lekser hjemme. Så hvorfor ikke på skolen også? Men hva med dem som sitter omkring ham? Vet du om det finnes utstyr som ikke vil forstyrre andre, læreren inklusive? God sommer! Det med at andre kan bli forstyrret er jo et viktig poeng. Jeg vet at jeg selv ikke hadde fått gjort en ting med høy musikk i bakgrunnen. Øreplugger kan sikker være ok, men noe lyd pleier jo å "sive ut". Vet ikke hvor stort problem det er i en klasse situasjon. Ellers så jeg nylig på Claes Ohlson at de hadde hørselvern med innebyge høyttalere og mulighet for tilkobling til radio og cd-spiller. Da skulle man tro at lyden ble mer innestengt i øreklokkene. Men interessant å høre at andre har tro på dette. Skal teste det ut i leksesituasjonen når skolen begynner igjen. Dessuten har gutten min en forkjærlighet for skikkelig heavy-musikk, med dunkende rytmer, brøl og hyl. Kanskje det er instinktivt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151660-musikk-p%C3%A5-%C3%B8ret-i-klasserommet/#findComment-973763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gps2 Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 hei! har selv prøvd ut dette på en gutt med adhd. Det funket som bare det! Minner meg på at de er som det motsatte av menn, ikke bare en ting av gangen. Jo flere ting jo bedre. Jo flere baller i luften og stimuli på en gang, økes konsentrasjonen proporsjonalt. Det fine også med musikken på ørene, var at gutten ikke lot seg så lett avlede av alle de andre rundt. Han var liksom i sitt eget lille univers, dypt konsentrert. Det var de hørselvern-greine du nevner som jeg aldri kom på! God ide! *løpe og kjøpe neste gang hjelper trenger * 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151660-musikk-p%C3%A5-%C3%B8ret-i-klasserommet/#findComment-976988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.