Gå til innhold

Matlei og ammende

Anbefalte innlegg

Gjest alive&kicking
Skrevet

Er det noen som har tips til gode oppskrifter på mat (middager) som jeg kan spise når jeg ammer? Dvs. helst mat uten løk, kål osv. Jeg er så matlei nå og har lyst til å lage noe godt og nytt. Tips tas mot med takk.

Gjest spis det du vil
Skrevet

Jeg spiste alt begge gangene jeg ammet, bortsett fra ekstrem sterk mat. Så jeg anbefaler å spise helt normal mat, bortsett fra det du merker barnet reagerer på. Hvis barnet regagerer kun på kål og løk, er det jo bare å unngå akkurat fårikål og løksuppe, og ellers bare kutte ut disse ingrediensene i alle andre oppskrifter?

Skrevet

Reagerer småtten på løk og kål, altså?

H*n kan det. med mavevondt. Men begge mine tålte at jeg spiste det meste unntatt tzatziki- men det var jo en bommert da. Tenkte meg ikke om- og det var jo så godt...

Skrevet

H*n kan det. med mavevondt. Men begge mine tålte at jeg spiste det meste unntatt tzatziki- men det var jo en bommert da. Tenkte meg ikke om- og det var jo så godt...

KAN, ja. Men det er bare tull å kutte ut matvarer fordi småen KAN få vondt i magen. I utgangspunktet kan man spise alt, så får man heller begynne å lete etter årsak hvis det skulle vise seg at småen fikk veldig vondt i magen. Jeg har ammet to, og spist alt mulig.

Skrevet

KAN, ja. Men det er bare tull å kutte ut matvarer fordi småen KAN få vondt i magen. I utgangspunktet kan man spise alt, så får man heller begynne å lete etter årsak hvis det skulle vise seg at småen fikk veldig vondt i magen. Jeg har ammet to, og spist alt mulig.

ikke sant? jeg tok altså ingen hensyn, man merker jo fort om ungen tåler det eller ikke.

På den annen side, så er da kål, jordbær og løk typiske matvarer babyer reagerer på, så derfor blir det anbefalt å holde seg unna.

Skrevet

ikke sant? jeg tok altså ingen hensyn, man merker jo fort om ungen tåler det eller ikke.

På den annen side, så er da kål, jordbær og løk typiske matvarer babyer reagerer på, så derfor blir det anbefalt å holde seg unna.

Nei, det blir da ikke det? Av hvem, mener du?

Jordbær og skalldyr er det eneste - for de som har sterk allergi i nærmeste familie.

Skrevet

Jordbær og skalldyr er det eneste - for de som har sterk allergi i nærmeste familie.

Og nøtter.

Gjest alive&kicking
Skrevet

Reagerer småtten på løk og kål, altså?

ja. Det er jo ganske vanlig da. Det sier i alle fall alle jeg kjenner og de på helsestasjonen + lege.

Gjest alive&kicking
Skrevet

Jeg spiste alt begge gangene jeg ammet, bortsett fra ekstrem sterk mat. Så jeg anbefaler å spise helt normal mat, bortsett fra det du merker barnet reagerer på. Hvis barnet regagerer kun på kål og løk, er det jo bare å unngå akkurat fårikål og løksuppe, og ellers bare kutte ut disse ingrediensene i alle andre oppskrifter?

jeg har spist normalt og det er jo det som er poenget - han blir dårlig av omtrent alt jeg spiser, så jeg spiser noen få retter nå og er lei av de, derfor ba jeg om oppskrifter.....ikke bare masse spørsmål...men men...Det er visst ikke noen som har oppskrifter...sukk.

Skrevet

ja. Det er jo ganske vanlig da. Det sier i alle fall alle jeg kjenner og de på helsestasjonen + lege.

Vanlig og vanlig. Hvis de reagerer på noe, så er det gjerne de matvarene, men er det så vanlig at barna reagerer, da? Jeg blir bare så oppgitt når nye mammaer kutter ut masse matvarer fordi de har hørt av en eller annen at barna får vondt i magen av ditt og datt. Det var derfor jeg spurte.

Gjest alive&kicking
Skrevet

Vanlig og vanlig. Hvis de reagerer på noe, så er det gjerne de matvarene, men er det så vanlig at barna reagerer, da? Jeg blir bare så oppgitt når nye mammaer kutter ut masse matvarer fordi de har hørt av en eller annen at barna får vondt i magen av ditt og datt. Det var derfor jeg spurte.

Nå har jeg faktisk barn fra før av da og har hatt kolikkbarn så jeg vil ikke ha det en gang til.....

Gjest alive&kicking
Skrevet

Jeg spurte et spørsmål om matoppskrifter og får en drøss av svar om at det og det KAN jeg spise. Det var jo ikke det jeg spurte om da....jeg er matlei og vil lage noe nytt.

I og med at jeg har hatt et barn som hadde problemer med magen og ikke vil ha det en gang til og vil gjøre det jeg kan for å slippe at barnet mitt skal ha vondt, så vil jeg prøve å spise vanlig mat, men kanskje noen litt mer interessante matretter.

At andres barn ikke reagerer på det samme som mine barn gjør er for så vidt totalt uinteressant for meg å vite, for barn/babyer er ganske så individuelle.

Gjest alive&kicking
Skrevet

Jeg er forresten ikke en ny mamma. Har barn fra før jeg.

Gjest malun
Skrevet

Kjøttkaker med poteter og gulrot- og purrestuing. Jeg begynte å lage det i stedet for kålstuing da guttungen var nyfødt og reagerte, og har fortsatt - det er kjempegodt.

Pannekaker med ost og skinke.

Gjest alive&kicking
Skrevet

Kjøttkaker med poteter og gulrot- og purrestuing. Jeg begynte å lage det i stedet for kålstuing da guttungen var nyfødt og reagerte, og har fortsatt - det er kjempegodt.

Pannekaker med ost og skinke.

Takk for tipset. Du har skjønt det du! Passer jo fint med pannekakevarianten ettersom storebror i huset har bestilt pannekaker i morgen!

Skrevet

Nå er det evigheter siden jeg har vært her- så diskusjonen er sikkert lagt død for lenge siden. Uansett- jeg ble hvertfall anbefalt av helsesøster om å ligge unna nevnte matvarer. Men gjorde det ikke, og det gikk så bra så.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...