Hugmee Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Hei Nå er det lenge siden jeg har fått vært her inne. Vi har vært hjemme i litt over tre uker og alt går veldig bra, men med et aktivt knøtt på 18mnd blir det ikke tid til så mye annet :-) Tilvenningen både til oss, hjemmet og familie og venner har gått over all forventning. Han er så trygg og tillitsfull og det gjør alt så mye enklere. Dagene går med til leking og diverse aktiviteter. Heldigvis sover han godt om natta, men er desto mer aktiv om dagen... Vi er veldig lyklige over dette knøtten, men må innrømme at overgangen fra par til familie har vært stor og slitsom - ikke minst følelsesmessig. Det er så rart å plutselig være ved veis enda på den lange prosessen og helt i startgropa på å være en liten familie. Så har jeg selvsagt som nybakt mamma noen spørsmål: Han reagerer litt på melk så vi bruker nå laktoseredusert fra tine og det går bra. Men han reagerer veldig på iskrem. I dag fikk han desverre en is av besøket vårt og rakk å ta en bit :-( resultatet har vært meget tynn diare, men formen ellers er topp - er det andre ting i iskrem barn kan reagere på? han har ikke reagert så kraftig de gangene vi har prøvd vanlig melk. Hva bruker dere på termometeret for at det skal være enkelt å føre inn i endetarmen - noen form for "glidekrem" ? Finnes det noen "fasit" på hvor mye en 18 mnd gammel bør sove på dagtid? sover mellom 30 - 75 min på dagen og 11-12timer om natta. Hva er vanlig oppfølging fra helsestasjonen? Vi har hatt en time og fikk beskjed om at vi ble innkalt om 6 mnd igjen og deretter 1 gang i året. Skulle gjerne hatt et sted å stille alle mine spørsmål, men helsestasjonen er kanskje ikke stedet - bruker man legen til det? Tusen takk for all hjelp!! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151680-lenge-siden-sist-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bunny Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Hei, jeg er ikke adoptivmor men kan svare på noe: min 19 mnd datter sover akkurat så mye som din sønn, ca en time på dagen og 11-12 timer om natten. På termometeret bruker vi bittelitt vaselin. Hvis helsesøster / helseatasjon var ok, ville jeg ringt og bestilt en time innimellom hvis du ville snakke med noen. Dere er tross alt nybakte foreldre, selv om baret er litt eldre enn nyfødt, så dere burde få like god oppfølging som alle andre nybakte foreldre. Selv om dere ikke får innkalling, må det da gå an å få en samtaletime? Dere kan selvsagt også snakke med legen, men det er vel mer naturlig å snakke med helsestasjonen så lenge barnet er friskt. Noter uansett ting dere lurer på, så tar dere det med lege / helsesøster ved neste anledning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151680-lenge-siden-sist-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-968196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjonde Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Hei, jeg er ikke adoptivmor men kan svare på noe: min 19 mnd datter sover akkurat så mye som din sønn, ca en time på dagen og 11-12 timer om natten. På termometeret bruker vi bittelitt vaselin. Hvis helsesøster / helseatasjon var ok, ville jeg ringt og bestilt en time innimellom hvis du ville snakke med noen. Dere er tross alt nybakte foreldre, selv om baret er litt eldre enn nyfødt, så dere burde få like god oppfølging som alle andre nybakte foreldre. Selv om dere ikke får innkalling, må det da gå an å få en samtaletime? Dere kan selvsagt også snakke med legen, men det er vel mer naturlig å snakke med helsestasjonen så lenge barnet er friskt. Noter uansett ting dere lurer på, så tar dere det med lege / helsesøster ved neste anledning. Hei!! er ikke adoptivmor men har 2 barn og er i gang med å adoptere!! syns helsestasjonen er det rette stedet å kontakte om de fleste ting en lurer på ang de små.Det er derfor vi har helsestasjon. Bruk dem!! Bare ring og spør om det du lurer på. Bruker også vaselin eventuelt smøre krem på der termometeret skal inn!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151680-lenge-siden-sist-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-968215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trk1365380645 Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Så fint at det går bra med den lille, regner med at "det går seg til" i forhold til dere voksne også, vi kom hjem for vel to måneder siden og begynner så smått å synes at ting er blitt "normale" igjen. Vår 2- åring sover 10-11 timer om natten, og ofte over to timer om dagen. Det er veldig individuelt hva barna trenger, det beste er å føle seg frem. Husk bare at mange adoptivbarn sover mye i starten, de blir slitne av alt det nye, og søvn brukes både for pauser, men også for bearbeiding av inntrykk! Men som sagt tror jeg det viktigste er å kjenne barnet. Vår gutt reagerte også på melk og iskrem i starten. Han drikker fremdeles bare biola- melk, fordi han ikke liker vanlig melk får vi ikke testet det ordentlig. Men i det siste har han fått iskrem, og det går bra, så kanskje er det bare midlertidig? Det kan vel også være noe annet som ga han diare, syns det hørtes voldsomt ut etter bare en bit?! Vår gutt har nok noe (parasitt e.l.) som gjør at det av og til blir løs avføring uten at det nødvendigvis har med maten å gjøre. Vi ga ham forresten bare saftis en periode, men det liker han ikke så godt, det er alt for kaldt! Helsestasjonen skal være tilgjengelig for dere i denne fasen, i hvertfall har vår helsesøster sagt at vi kan ta kontakt hvis vi trenger det, og jeg mener jeg har lest det også. Skal ikke barnet deres ha vaksiner? Da skal dere vel også på helsestasjonen? Som Bunny også skriver, ville jeg ha brukt dem dersom dere syns de er ok. De kan også komme på hjemmebesøk, tror jeg. Håper du fikk noen fornuftige svar inni dette lange svaret, har problemer med å fatte meg i korthet, som du skjønner! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151680-lenge-siden-sist-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-968235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kornell Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Hei! Bare et lite tips ang. termometer. Vi gikk over til å bruke øretermometer og er veldig fornøyd, hele seansen tar bare noen sekunder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151680-lenge-siden-sist-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-968906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ban Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Har dere vært på en "skikkelig" legesjekk? Det lønner seg å ta en runde med blodprøver og sånn for å se at alle verdier er ok. Det er veldig betryggende. Adopsjonsforeningen kan hjelpe deg litt her med hva som bør taes. Da kan du kanskje få hjelp når det gjelder melk også. Jeg har to barn som har noe melkeintoleranse (laktose er vel riktigere å si:) Minsten reagert spontant som din. Nå er alt mye bedre men det går fortsatt på soyaprodukter for det meste her i familien. Helsestasjonen kan hjelpe deg med vaksinasjonsprogrammer og andre ting du måtte lure på. Sover barnet ditt? Du er jammen heldig ) Eldstemann begynte å sove om natten rett før vi fikk yngstemann. Yngstemann sov ikke en hel natt på 1 1/2 år!! Nå purker og sover begge to og jeg er igjen en ganske grei mamma!! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151680-lenge-siden-sist-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-968926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Yngstejenta vår reagerer på iskrem, og hun må ligge unna vaniljesaus. Vi gir henne ikke helmelk, yoghurt og vanilje. Har begynt å prøve litt med cultura i det siste (hun er nå 4), og det går bra hvis vi begrenser det til litt på frokostblandingen om morgenen. Heldigvis liker hun saftis, så vi sørger for at hun får det når det serveres iskrem til andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151680-lenge-siden-sist-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-969921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.