Gå til innhold

Hva synes dere om dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Vimsemamma

Datteren min på 11 år skal utredes av BUP p.g.a. skoleproblemer. Først og fremst konsentrasjonsvansker.

Vi har aldri nevnt adhd eller add for henne, det synes vi egentlig er tidsnok dersom hun får den diagnosen.

Men så heter altså gruppen på BUP som skal ta utrede henne ADHD-GRUPPEN.

Jeg steilet da jeg hørte det.

Hva synes dere om det?

Er det greit at barna blir møtt med dette når de komer til BUP eller synes dere som jeg at gruppen heller burde ha et mer nøytralt navn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151699-hva-synes-dere-om-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Timari

Tror nok at de kanskje har valgt det navnet for at det ikke skal på et "problemnavn" i stedet. slik som konsentrasjonsproblemprosjektet eller prosjekt for skolefaglige vansker etc. De vil ikke at prosjektet/gruppen skal assosieres med et problem. Derfor har de valgt ADHD selv om det sikkert ikke er helt dekkende detheller.

Hvis datteren deres lurer på hva ADHD er kan dere jo si at det står for konsentrasjonsvansker etc istedenfor å si at det er en diagnose hun muligens kan få.

Pascale1365380717

Tror nok at de kanskje har valgt det navnet for at det ikke skal på et "problemnavn" i stedet. slik som konsentrasjonsproblemprosjektet eller prosjekt for skolefaglige vansker etc. De vil ikke at prosjektet/gruppen skal assosieres med et problem. Derfor har de valgt ADHD selv om det sikkert ikke er helt dekkende detheller.

Hvis datteren deres lurer på hva ADHD er kan dere jo si at det står for konsentrasjonsvansker etc istedenfor å si at det er en diagnose hun muligens kan få.

Takk for svaret.

Hvorfor kan de ikke kalle det Barneteam A eller B? Så vet de som selv jobber der hva deres spesialkompetanse er. Og de vet at team A jobber med den og den problemstillingen, mens team B jobber med andre områder.

Å bli innkalt til ADHD-gruppen vil for datteren min være et sjokk.

Det hun forbinder med ADHD er en gutt som gikk i klassen hennes de tre første skoleårene. Han spant rundt i klassen og slo de andre elevene. det ble snakket litt rundt diagnosen hans da, så hun vet litt om hva ADHD er,- og hun har opplevd på nært hold. Selv om datteren min har en del problemer, så identifiserer hun seg IKKE med denne gutten.

Og man kan forklare ADHD for henne til man blir blå, det vil likevel være et uheldig møte med BUP, tror jeg.

Det hadde vært mye bedre å bearbeide dette gradvis etter hvert som utredningen skrider frem.

Pascale1365380717

Takk for svaret.

Hvorfor kan de ikke kalle det Barneteam A eller B? Så vet de som selv jobber der hva deres spesialkompetanse er. Og de vet at team A jobber med den og den problemstillingen, mens team B jobber med andre områder.

Det hun forbinder med ADHD er en gutt som gikk i klassen hennes de tre første skoleårene. Han spant rundt i klassen og slo de andre elevene. det ble snakket litt rundt diagnosen hans da, så hun vet litt om hva ADHD er,- og hun har opplevd på nært hold. Selv om datteren min har en del problemer, så identifiserer hun seg IKKE med denne gutten.

Og man kan forklare ADHD for henne til man blir blå, det vil likevel være et uheldig møte med BUP, tror jeg.

Det hadde vært mye bedre å bearbeide dette gradvis etter hvert som utredningen skrider frem.

Jeg forsøkte å anonymisere litt i hovedinnlegget ved å sette en annen underskrift, men glemte underskriften i det andre innlegget.

Vel, vel. Prinsippet er i hvert fall det samme, selv om det er sønnen min og ikke datteren min det er snakk om.

• 2 uker senere...

Takk for svaret.

Hei! Helt enig med deg! De assosiasjonene hun kan få ved å høre det navnet, ADHD gruppen, kan ikke være særlig heldige. Kanskje sjokk, uro og vegring. Synes som deg de burde valgt et mer nøytralt navn. De du foreslår er jo ypperlige! Hva med å nevne dette for avdelingen? Foreslå med begrunnelse for hvorfor en navneendring kunne vært gunstig?

• 2 uker senere...

Sønnen min blir utredet for add, og ble litt sjokkert første gangen han forsto dette.Men da vi sa at alle er forskjellig uansett diagnose, var det ikke så ille. Det er mye bedre at han vet at vi prøver å finne en løsning på et problem som han ikke forstår hvorfor han har, enn at det skal hemmeligholdes. Jeg er opptatt av å være ærlig mot han, slik at han ikke får for seg at add/adhd er noe man må skjemmes over. For det er det IKKE!

Annonse

Gjest Gjør det ikke?

Takk for svaret.

"Det hun forbinder med ADHD er en gutt som gikk i klassen hennes de tre første skoleårene. Han spant rundt i klassen og slo de andre elevene."

Denne gutten var yngre enn ham.Så jeg synes ikke det er rart at han ikke identifiserer seg med ham.Det er forskjell på et barn i 7-8 årsalder og ett i 11 årsalder.

Går det ikke an å forklare ham,at noen med AD/HD kan være sånn,at de løper rundt og slår andre,mens andre er roligere?

Pascale1365380717

Sønnen min blir utredet for add, og ble litt sjokkert første gangen han forsto dette.Men da vi sa at alle er forskjellig uansett diagnose, var det ikke så ille. Det er mye bedre at han vet at vi prøver å finne en løsning på et problem som han ikke forstår hvorfor han har, enn at det skal hemmeligholdes. Jeg er opptatt av å være ærlig mot han, slik at han ikke får for seg at add/adhd er noe man må skjemmes over. For det er det IKKE!

Enig med deg at add/adhd ikke er noe å skjemmes over.

Men jeg synes likevel det er noe med å bli møtt med dette navnet når man faktisk skal utredes. Og en utredning vil jo avdekke om det er adhd eller noe annet det er snakk om. Så hvorfor ta dette på forskudd?

Vi har selvfølgelig snakket med barnet om at grunnen til at det skal på dette kontoret og treffe disse menneskene er for å finne ut av hvordan skolesituasjonen skal bli bedre. Barnet vet utmerket godt at det har problemer på skolen.

Men historien om gutten i klassen som jeg skrev, er bare en av to referanser som mitt barn har på adhd. Den andre er mye verre, mer dramatisk, nærmere og sårere (vil ikke gå i detalj)

Så mange barn som utredes for add/adhd vil etter min mening ha behov for en forsiktig tilnærming til begrepet, ikke overfalles av det i døra til BUP.

• 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...