Gå til innhold

Er helt i starten av adopsjonsprosessen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 100000 spørsmål, men får starte i det små og helt konkrete.

Vi vil jo gjerne få gjort det vi kan for å komme i gang. Nå lurer jeg på når vi skal starte å samle inn alle attestene som skal sendes med sosialrapport og søknad. Kan vi begynne å ordne til det nå med en gang, eller må de være så ferske at det ikke har noe poeng før ennå om en stund...

Og så lurer jeg på om noen kunne fortelle meg om hentereise til Columbia. Har sett/lest lite om det ift hentereisene fra Kina som også var detaljert beskrevet i sist nummer av Adopsjonsforum. Er det feks på samme måte ift at det er grupper som reiser samtidig?

Gjest Selly
Skrevet

Hei!

Jeg kjenner meg igjen fra noen år tilbake da vi var helt ferske i prosessen. Vi hentet vår sønn på 2 år i Colombia i 2002. Ved tilfeldighet var vi to norske familier som reiste til samme distrikt. Det er ikke organiserte turer slik som til Kina, men dere vil mest sannsynlig treffe andre norske familier underveis. Vi ble tatt imot på flyplassen og kjørt til et hotell i Bogota. Dagen etter dro vi til Armenia. Der ble vi møtt både av tolk, advokat og han som skulle bli vår faste sjåfør under hele turen. Oppfølgingen var veldig bra, men dette varierer nok litt fra distrikt til distrikt. Man blir i distriktet inntil rettssaken er over (noen tar en tur ut til Caribien mens man venter). Barnevernet i Colombia imponerte stort. Det var både psykolog, ernæringsekspert, advokat, representanter fra ICBF tilstede ved overelveringen. De fleste barna har bodd i fosterhjem før tildeling, og lillegutt fungerte ihvertfall bra som familiemedlem fra dag 1. Vi venter på distrikt og tildeling av nr 2, og gleder oss stort til å reise tilbake til dette fantastiske landet igjen.

Når det gjelder attester tror jeg dere bør vente til dere får et hint om hvor lang tid det vil ta før sosialrapporten er ferdig. Ventetiden kan variere fra 1 mnd til 1 år+++

Lykke til; dere har en spennende tid foran dere.

Gjest mammaen til Ling
Skrevet

Hei.

Papirarbeidet er en utfordring for tålmodigheten. Det er lurt å begynne med papirene før sosialkontoret er ferdige, men papirene må ikke være eldre enn seks måneder når de sendes staten!!! Kjempeviktig! Vi er i runde to nå, og måtte skaffe ny legeattest fordi en av våre gikk ut en uke før staten fikk papirene. Og de er strenge! Så jeg ville sjekka når dere kan regne med hjemmebesøk, og hvor lang saksbehandlingstid det er i deres kommune eller bydel.

Det er også lurt å begynne å ta noen bilder til den rapporten som skal sendes deres land, vi slet med å finne bilder som hadde langermet påkledning, ingen vinflaske på bordet etc., samt bilder av besteforeldre etc.

Lykke til.

Gjest ingen signatur
Skrevet

Sjekk med kommunen din hva de ønsker. I vår kommune må søknaden og all dokumentasjon leveres inn sammen. Kommunen tar deretter kontakt for samtaler og hjemmebesøk. For vår del resulterte det første gang i at vi måtte innhente noe av dokumentasjonen på nytt - dessverre, men sånn vil de visst ha det!

Lykke til med prosessen.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med den adopsjonsforeningen dere ønsker å bruke, det er 3 stykker, Adopsjonsforum, Verdens Barn og Inor Adopt.

http://www.adopsjonsforum.no

http://wwww.verdensbarn.no

http://www.inoradopt.no

Du kan også sjekke dette nettstedet (ny god informasjon):

http://www.adopsjon.com

Vi hentet vår sønn i Colombia for snart 4 år siden og jeg anbefaler Colombia på det sterkeste (andre vil vel anbefale sine land *smiler*). Det som er fordelen med Colombia er at det går kort tid fra tildeling til hentereise (det gikk nesten 14 dager fra vi fikk tildeling til vi kunne reise nedover for å hente vår prins. Det er et herlig land, mye fin kultur, mye mer en det negative som kommer fram i mediene. Folkeslaget er så varm og man blir tatt godt i mot.

Nå gleder vi oss bare til å hente en lillesøster eller en lillebror og håper på en reise til høsten eller starten av neste år.

Lykke til videre med bestemmelsene og prosessen.

Mvh

Skrevet

Et forslag til hva dere kan gjøre: Skriv et brev til barnevernet i deres kommune. Skriv at dere ønsker å adoptere og ønsker å begynne på sosialrapporten. Skriv en kort presentasjon av dere selv; alder, hvordan dere bor og hvor dere arbeider osv.

I brevet kan dere skrive at dere ønsker å begynne med dokumentinnsamlingen når dere vet konkret når dere kan forvente atbarnevernet begynner med rapporten. Det er mye ekstra arbeid for dere hvis dere må hente inn dokumentene på nytt pga at de er blitt for gamle. I tillegg koster det jo penger å få ny legeerklæring.

Dersom dere henvender dere skriftlig til kommunen, skal de også svare skriftlig.

Barnevernet er overarbeidet i mange kommuner, men de er pålagt å skrive sosialrapporter i forbndelse med adopsjon.

Skrevet

Hei cacatina. Velkommen :o)

Jeg (vi) er også i startgropa og holder nå på med innsamling av papirer som skal følge med søknad til barnevernet. Vi fikk tilsendt søknad fra dem og der står det hvilke dokumenter som skal følge med søknad tilbake.

Parallelt med dette meldte vi oss inn i adopsjonsforening. (Valgte AF fordi de hadde litt flere land som kunne være aktuelle for oss). Nå er AF's anbefaling av land rett rundt hjørnet.

Sinnsykt godt å være I GANG ;o)) Og kjempemoro at det er noen som er kommet omtrent like langt som oss. Det kryr jo av veteraner her inne ;)

Lykke til!

Hilsen Pietrus og

Skrevet

Hei!

Jeg kjenner meg igjen fra noen år tilbake da vi var helt ferske i prosessen. Vi hentet vår sønn på 2 år i Colombia i 2002. Ved tilfeldighet var vi to norske familier som reiste til samme distrikt. Det er ikke organiserte turer slik som til Kina, men dere vil mest sannsynlig treffe andre norske familier underveis. Vi ble tatt imot på flyplassen og kjørt til et hotell i Bogota. Dagen etter dro vi til Armenia. Der ble vi møtt både av tolk, advokat og han som skulle bli vår faste sjåfør under hele turen. Oppfølgingen var veldig bra, men dette varierer nok litt fra distrikt til distrikt. Man blir i distriktet inntil rettssaken er over (noen tar en tur ut til Caribien mens man venter). Barnevernet i Colombia imponerte stort. Det var både psykolog, ernæringsekspert, advokat, representanter fra ICBF tilstede ved overelveringen. De fleste barna har bodd i fosterhjem før tildeling, og lillegutt fungerte ihvertfall bra som familiemedlem fra dag 1. Vi venter på distrikt og tildeling av nr 2, og gleder oss stort til å reise tilbake til dette fantastiske landet igjen.

Når det gjelder attester tror jeg dere bør vente til dere får et hint om hvor lang tid det vil ta før sosialrapporten er ferdig. Ventetiden kan variere fra 1 mnd til 1 år+++

Lykke til; dere har en spennende tid foran dere.

Tusen takk for alle svar! Synes det er kjempekjekt med dette diskusjonsforumet. Fint å kunne "hente erfaringer" fra dere som har vært med på både 1 og 2 "runder" med adopsjon. Like viktig å ha muligheten til å lufte frustrasjoner/gleder med andre som er omtrent på samme sted i prosessen som oss!

Skrevet

Sjekk med kommunen din hva de ønsker. I vår kommune må søknaden og all dokumentasjon leveres inn sammen. Kommunen tar deretter kontakt for samtaler og hjemmebesøk. For vår del resulterte det første gang i at vi måtte innhente noe av dokumentasjonen på nytt - dessverre, men sånn vil de visst ha det!

Lykke til med prosessen.

Jeg skjønner at det er naturlig at det er forskjell på rutiner fra f.eks større byer til "landsbygda", men for meg virker det som om det er forskjellige rutiner "all over" - og det er litt rart... Og litt uoversiktlig for oss som er så "ferske". Vi har meldt oss inn i AF, sendt reg-skjema osv, og tatt en første kontakt med kommunen. Gleder meg til å få en oversikt over hva vår kommune forventer sånn at vi kommer "skikkelig" i gang. Det er liksom noe med det å "få starta" - føle at vi har gjort det vi kan....

Skrevet

Da vi satte i gang med adopsjon nr. 1, reiste vi på Filippinenetreff allerede da papirene bare var kommet til sosialkontoret. På treffet fikk vi mange venner som hjalp oss i selve prosessen og som vi har holdt kontakten med siden. Vi var på to treff allerede før vi fikk barn. Det kan absolutt anbefales. Vi fikk kjempegod respons fra alle de andre på treffene.

Skrevet

Da vi satte i gang med adopsjon nr. 1, reiste vi på Filippinenetreff allerede da papirene bare var kommet til sosialkontoret. På treffet fikk vi mange venner som hjalp oss i selve prosessen og som vi har holdt kontakten med siden. Vi var på to treff allerede før vi fikk barn. Det kan absolutt anbefales. Vi fikk kjempegod respons fra alle de andre på treffene.

Takk for tipset. Har faktisk vært inne på tanken, men så har jeg blitt usikker... Vi er jo helt i starten, har sendt inn reg-skjema osv til AF, (og gjort avtale med kommunen ift samtale).

Er det sånn at AF tar på seg formidling til det landet "man" har ønsket, eller er "hentelandet" noe man kommer fram til gjennom samtale? Vi har ønsket Columbia - og ser at columbia-klubben har treff i august... men det er kanskje litt tidlig å reise dit nå... kan jo vente til neste år.... Takk for tipset likevel!

Gjest cacatina - somerlittforkjappisvingenenoenganger
Skrevet

Takk for tipset. Har faktisk vært inne på tanken, men så har jeg blitt usikker... Vi er jo helt i starten, har sendt inn reg-skjema osv til AF, (og gjort avtale med kommunen ift samtale).

Er det sånn at AF tar på seg formidling til det landet "man" har ønsket, eller er "hentelandet" noe man kommer fram til gjennom samtale? Vi har ønsket Columbia - og ser at columbia-klubben har treff i august... men det er kanskje litt tidlig å reise dit nå... kan jo vente til neste år.... Takk for tipset likevel!

Ikke Columbia - Colombia skal det være. Sorry....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...