Gå til innhold

juni - skattefri måned eller halv skatt?

Anbefalte innlegg

Gjest arbeidsledig
Skrevet

Er det ikke sånn at juni er skattefri eller halv skatt?

Gjelder ikke det dagpenger?

Hos meg var det trukket full skatt på dagpengene.

Fortsetter under...

Gjest Daisy
Skrevet

Nei, det er desember. Aldri hørt om at juni skal være helt eller delvis skattefri.

Gjest Pricilla
Skrevet

Ikke juni nei.. men desember er det halv skatt.

Og så kommer feriepengene de til fleste inn i juni..

Gjest langtidsledig
Skrevet

Ikke juni nei.. men desember er det halv skatt.

Og så kommer feriepengene de til fleste inn i juni..

Men trekkes det skatt av feriepengene da?

Skrevet

Det trekkes ikke skatt av feriepengene når de betales ut. De er ferdig skattet.

Skrevet

Det skal _ikke_ trekkes skatt av feriepengene. De har du allerede betalt skatt for.

Annonse

Skrevet

Nei, som Lett sier så er de ferdig skattet fra året før. Kanskje det er andre regler for dagpenger?

Gjest bebba
Skrevet

Nei, det er desember. Aldri hørt om at juni skal være helt eller delvis skattefri.

Feriepenger blir ikke trukket skatt av når de blir utbetalt, desemberlønn blir det trukket halv skatt av. Men årslønn blir skattlagt som helhet året etter. Så i virkeligheten betaler en skatt av alle sine lønn, spørsmålet er bare når det blir trukket.

Gjest arbeidsledig
Skrevet

Feriepenger blir ikke trukket skatt av når de blir utbetalt, desemberlønn blir det trukket halv skatt av. Men årslønn blir skattlagt som helhet året etter. Så i virkeligheten betaler en skatt av alle sine lønn, spørsmålet er bare når det blir trukket.

Ja, jeg skjønte det. Jeg mente jo trekkfri.

Jeg vet at summen blir den samme. Skulle bare så gjerne hatt litt mer penger utbetalt NÅ...til litt ferie.

Men vi arbeidsledige skal jo ikke ha ferie. Vi skal søke jobber. Så vi får jo ikke feriepenger heller. Udugelige latsabber som vi er...

Skrevet

Får du utbetalt vanlig lønn i juni trekkes det skatt som vanlig.

Feriepenger derimot utbetales uten skattetrekk (på en måte).

Skrevet

Det trekkes ikke skatt av feriepengene når vi får de utbetalt i "riktig" år. Men feriepengene er skattepliktige, så de er med på lønna i selvangivelsen. Vi blir trukket ekstra de andre månedene.

Skrevet

Jeg vet at summen blir den samme. Skulle bare så gjerne hatt litt mer penger utbetalt NÅ...til litt ferie.

Men vi arbeidsledige skal jo ikke ha ferie. Vi skal søke jobber. Så vi får jo ikke feriepenger heller. Udugelige latsabber som vi er...

Dersom du var i jobb i fjor, skal du ha feriepenger av det du tjente da, med mindre du fikk dem utbetalt da du sluttet.

Gjest Sånn er det med den saken
Skrevet

Det trekkes ikke skatt av feriepengene når de betales ut. De er ferdig skattet.

Nei, de er ikke ferdig skattet. De er skattepliktige, men man slipper å betale skatt av dem når man får dem!

Annonse

Gjest bebba
Skrevet

Jeg kjenner ikke til dagpengesystemet, men det er bare feriepengene som er trekkfrie. Ikke utbetalt lønn.

Skrevet

Halv skatt er i desember, juni/juli får du feriepenger hvis du har noen opptjente..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...