Gå til innhold

Mister jeg melken???


Gjest Reddharen?

Anbefalte innlegg

Gjest Reddharen?

Jeg har nå en jente på 4 mnd. Har fullammet henne hele tiden og har hatt nok melk.

Nå de to - tre siste dagene har puppene mine vært helt slappe og hun vil ha mat oftere... I dag når jeg prøvde å pumpe meg så fikk jeg bare 60 ml på begge puppene, mens jeg tidligere har tatt ut 200 ml på begge...

Jeg er redd at jeg ikke skal få gitt henne nok mat. Har begynt med noen te - skjeer grøt de siste dagene, men dette er ikke nok.. Hun nekter å ta flaske så morsmelkserstatning er vel ikke noe vits i å kjøpe...

Hva skal jeg gjøre???

Jeg har influensa... kan det ha invirkning på melkeproduksjonen?? Vil den komme tilbake eller kan den forsvinne...

Hva kan jenten min drikke??? Og hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde influensa og melkeproduksjonen gikk til %¤#%/#".. det var knapt noen dråper å finne.

Jeg fortsatte å amme under influensaen(den varte bare 3 dager) og 1 dagen etter influensaen var det mye bedre allerede.Etter det har jeg hatt en eneste stor økeøkt i en uke,med påfølgende melkespreng :)

Så,jo,influensaen kan ha sitt å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Reddharen,

Det er meget sannsynlig at influensa har påvirket din melkeproduksjon og at du vil klare å få den opp igjen bare du blir litt frisk og rask igjen og får litt krefter tilbake.

Ta noen økedager og tilby brystet så ofte barnet kan tenke seg. Gjerne 12-14 ganger pr. døgn. Det innebærer at kravene til hva du skal gjøre ellers bør fullstendig nullstilles i disse dagene, ligg gjerne til sengs hvis du er litt sjaber. Drikk gjerne vørterøl eller alkoholfritt øl som er kjent som melkefremmende. Du har allerede hatt noen økedager med hyppigere amming, kanskje melkemengden har tatt sag opp allerede? Det tar ca. 2-3 døgn før den store responsen kommer, så fortvil ikke. Hvis barnet tisser godt (min. 6 gode våte bleier i døgnet) og er våken og opplagt under stell så får hun nok væske. Er du usikker , ta kontakt med helsepersonell. Hvis hun får nok væske kan du bare fortsette å tilby brystet for å øke melkemengden. Jeg vet ikke hvor lenge det er siden du pumpet deg sist, hvis det var mange uker siden er en slik kontrollpumping lite verdt. Hvis problemet vedvarer (hvilket jeg ikke tror) og du bor i Oslo kan du kontakte ammepoliklinikken på Aker eller Ullevål Sykehus (eller din helsesøster kan gjøre det) og få hjelp og beskrivelse til å bruke et hjelpebryst. Ved bruk av hjelpebryst tapes en svært tynn sonde på brystknoppen og den andre enden settes i en flaske med utpumpet melk eller morsmelkerstatning. Når barnet suger blir både din melkeproduksjon stimulert og barnet får væske. Du kan også få kjøpt et hjelpebryst på apoteket (det er mulig dem må bestille det) som heter lact-aid og er fra et firma som heter Medela. Jeg anbefaler at du har noen til hjelp og støtte hvis du trenger å ta i bruk et slikt hjelpemiddel. Ammehjelpen kan forutom de tidligere nevnte også være til hjelp.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi opp.jeg hadde også en periode med lite melk.Prøv å ta en økedag hvor du ammer så ofte som mulig.Melken blir ikke så fort borte.Jeg drakk også for lite,nå er jeg veldig bevisst på å drikke mye vann,dette hjalp meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...