Gå til innhold

er effektiviseringen viktigere enn behandlingen?


Gjest man skal være frisk for å være syk i dag

Anbefalte innlegg

Gjest man skal være frisk for å være syk i dag

har skjønt at psykiatrien har blitt opptatt av å effektivisere. Alt skal gå fortere. Men blir vi fortere friske av den grunn? Har mistet behandleren min pga langtidssykdom, men får jeg noen ny behandler? Nei det har de av kapasitetshensyn ikke mulighet til å gi meg. Har de en vikar? en hvilken som helst person som kan følge meg opp ? Nei det har de heller ikke.

Har virkelig kravet til effektivisering og inntakt kommet så langt at de ikke kan ha en reserveløsning når kjedelige ting oppstår? Skal alvorlig psyke mennesker stå fullstendig på bar bakke etter en terapi som brått tar slutt? Man skal iallefall være frisk for å være sjuk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

thinkerbell

Ja, man skal være rimelig sterk når man er syk.

Det er hårreisende det du forteller, -men det forundrer meg ikke lenger. Det er slik det står til i helsevesnet. Behandlere bør(må) sikre at deres klienter får et forsvarlig tilbud mens de er på ferie eller selv blir rammet av lengre tids sykdom. Desverre skjer det altfor sjelden.

gode ønsker til deg.. jeg håper du klarer å gjøre det beste ut av situasjonen.

(Hjelpetelefonen 810 30 030, mental helse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest man skal være frisk for å være syk i dag

Ja, man skal være rimelig sterk når man er syk.

Det er hårreisende det du forteller, -men det forundrer meg ikke lenger. Det er slik det står til i helsevesnet. Behandlere bør(må) sikre at deres klienter får et forsvarlig tilbud mens de er på ferie eller selv blir rammet av lengre tids sykdom. Desverre skjer det altfor sjelden.

gode ønsker til deg.. jeg håper du klarer å gjøre det beste ut av situasjonen.

(Hjelpetelefonen 810 30 030, mental helse.)

takk for svaret ditt. Nå går det heldigvis bedre med meg. Har klart å finne en privatpraktiserende behandler som kunne ta men i en krisesituasjon. Må betale nesten 700 kroner for hver time. Men jeg tenker på de som ikke tar øknonomi til det. Eller de som er så langt nede at de ikke orker å gjøre noe. Hva om psykiatrien opplever økte selvmordstall eller innleggelser pga det. Kommer de ta til å skjønne at noe må gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg regner med at du er den samme som har skrevet om dette tidligere.

Dette har ingenting med effetivisering å gjøre. Det du har opplevd er ulovlig systemsvikt. Når en behandler blir langtidssykemeldt, er det sykehus/DPS-ledelsen sin plikt å skaffe en annen behandler. Det er dette som kalles systemansvar. Det tilligger ledelsen.

Effektivisering betyr at vi skal gi mest mulig helse til befolkningen for de penger vi får fra sykehuseieren (= Staten = oss alle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vet ikke om jeg gidder å klage mer

Jeg regner med at du er den samme som har skrevet om dette tidligere.

Dette har ingenting med effetivisering å gjøre. Det du har opplevd er ulovlig systemsvikt. Når en behandler blir langtidssykemeldt, er det sykehus/DPS-ledelsen sin plikt å skaffe en annen behandler. Det er dette som kalles systemansvar. Det tilligger ledelsen.

Effektivisering betyr at vi skal gi mest mulig helse til befolkningen for de penger vi får fra sykehuseieren (= Staten = oss alle).

Nå kjenner jeg flere som har opplevd dette at de har gått månedsvis på DPS uten behandler pga "kjedelige omstendigheter".Jeg snakker om DPS'er i Oslo nå. En ting er at det er en alvorlig systemsvikt men får det noen konsekvenser å klage til fylkeslegen? Når det er så mange DPS'er som bryter loven likevel. Får det noen konsekvenser for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkerbell

Nå kjenner jeg flere som har opplevd dette at de har gått månedsvis på DPS uten behandler pga "kjedelige omstendigheter".Jeg snakker om DPS'er i Oslo nå. En ting er at det er en alvorlig systemsvikt men får det noen konsekvenser å klage til fylkeslegen? Når det er så mange DPS'er som bryter loven likevel. Får det noen konsekvenser for dem?

men de som driver privatpraksis da? hvem har ansvaret for sikkerheten til klientene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en annen

Nå kjenner jeg flere som har opplevd dette at de har gått månedsvis på DPS uten behandler pga "kjedelige omstendigheter".Jeg snakker om DPS'er i Oslo nå. En ting er at det er en alvorlig systemsvikt men får det noen konsekvenser å klage til fylkeslegen? Når det er så mange DPS'er som bryter loven likevel. Får det noen konsekvenser for dem?

Hvorfor klynge seg til DPS i Oslo når du sannsynligvis får langt bedre behandling hos privatpraktiserende behandler? Hvorfor er du så opptatt av hva galt DPS har gjort mot deg? Hvorfor bruker du ikke heller energien på å finne en behandler som kan hjelpe deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melilla

Hvorfor klynge seg til DPS i Oslo når du sannsynligvis får langt bedre behandling hos privatpraktiserende behandler? Hvorfor er du så opptatt av hva galt DPS har gjort mot deg? Hvorfor bruker du ikke heller energien på å finne en behandler som kan hjelpe deg?

NÅ er det jo flere grunner til at man blir henvist til DPS og ikke en privatpraktiserende etter en innleggelse. En ting er medisinering at man trenger veiledning der. En annen ting er dagavdeling og slike tilbud som man i sykdomsperioder kan trenge. Dessuten er det lang ventetid for å komme til en privatpraktiserende behandler i oslo. jeg bruker en som en kriseløsning. Men hun tar 700 i timen. det går ikke i lengden.

Som jeg også skrev i et svar her at innlegget var heller rettet mot de som er så psyke at de ikke klarer å skrive en søknad til en annen behandler eller har økonomi til å betale en krisebehandler. Men kan faktisk være så langt nede at man ikke er istand til å gjøre noe som helt. (refererer ikke nødvendigvis til meg selv her) Og at behandlingen brutt blir kuttet uten noe som helst annet tilbud kan ikke kalles annet en uansvarlig. Mulig jeg oppfattes som sytete men jeg er rett og slett FORBANNET over hvordan psykiatrien fungerer enkelte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

NÅ er det jo flere grunner til at man blir henvist til DPS og ikke en privatpraktiserende etter en innleggelse. En ting er medisinering at man trenger veiledning der. En annen ting er dagavdeling og slike tilbud som man i sykdomsperioder kan trenge. Dessuten er det lang ventetid for å komme til en privatpraktiserende behandler i oslo. jeg bruker en som en kriseløsning. Men hun tar 700 i timen. det går ikke i lengden.

Som jeg også skrev i et svar her at innlegget var heller rettet mot de som er så psyke at de ikke klarer å skrive en søknad til en annen behandler eller har økonomi til å betale en krisebehandler. Men kan faktisk være så langt nede at man ikke er istand til å gjøre noe som helt. (refererer ikke nødvendigvis til meg selv her) Og at behandlingen brutt blir kuttet uten noe som helst annet tilbud kan ikke kalles annet en uansvarlig. Mulig jeg oppfattes som sytete men jeg er rett og slett FORBANNET over hvordan psykiatrien fungerer enkelte steder.

Jeg er også forbannet over at man skal være nødt til å betale dyre dommer for sin sykdom i staten Norge. Det skal ikke være nødvendig å betale for hverken kreftsykdom, nye lunger eller psykiske lidelser. Vi betaler skatt. Det er ikke rettferdig at noen kan kjøpe seg behandling og andre som har alderen i mot seg (pga.tidlig sykdomsforløp) ikke har råd til å gå privat. Må si at kvaliteten på det private er mye bedre enn det offentliges tilbud. Jeg synes flere burde fått hjelp innen rimelig kort tid. Eller mer støtte til de private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest man skal være frisk for å være syk i dag

Nå kjenner jeg flere som har opplevd dette at de har gått månedsvis på DPS uten behandler pga "kjedelige omstendigheter".Jeg snakker om DPS'er i Oslo nå. En ting er at det er en alvorlig systemsvikt men får det noen konsekvenser å klage til fylkeslegen? Når det er så mange DPS'er som bryter loven likevel. Får det noen konsekvenser for dem?

møtte en person i dag som i likhet med meg hadde langtiddsykemeldt behandler. Personen var tydelig ute av stand til å vare på seg selv. Levde på sosialhjelp og kunne neppe betalt for en dyr privatpraktiserende behandler. Personen var såpass utafor og deprimert at jeg tviler på at personen ville klart å henvende seg til en annen instans på egen hånd. Det var forferdelig vondt å se at det er flere som er i samme situasjon. Jeg priser meg lykkelig for at jeg har noen gode øyeblikk i blant. Slik at jeg er istand til å skrive noen søknader. Men aner ikke hvordan de tkommer til å gå med denne personen. Om han skulle ta livet av seg nån pga manglende oppfølging så tviler jeg på at DPS'en ville påtatt seg ansvar for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ er det jo flere grunner til at man blir henvist til DPS og ikke en privatpraktiserende etter en innleggelse. En ting er medisinering at man trenger veiledning der. En annen ting er dagavdeling og slike tilbud som man i sykdomsperioder kan trenge. Dessuten er det lang ventetid for å komme til en privatpraktiserende behandler i oslo. jeg bruker en som en kriseløsning. Men hun tar 700 i timen. det går ikke i lengden.

Som jeg også skrev i et svar her at innlegget var heller rettet mot de som er så psyke at de ikke klarer å skrive en søknad til en annen behandler eller har økonomi til å betale en krisebehandler. Men kan faktisk være så langt nede at man ikke er istand til å gjøre noe som helt. (refererer ikke nødvendigvis til meg selv her) Og at behandlingen brutt blir kuttet uten noe som helst annet tilbud kan ikke kalles annet en uansvarlig. Mulig jeg oppfattes som sytete men jeg er rett og slett FORBANNET over hvordan psykiatrien fungerer enkelte steder.

Du har grunn til å være frustrert. Men det er slett ikke gitt at det er lange ventetider på å komme i terapi hos privatpraktiserende terapeuter i Oslo. Dette er en ganske seiglivet myte - til tross for at mange opplever å få tilbud ganske kort tid etter man har henvendt seg. En god del av de privatpraktiserende fører ikke ventelister fordi kapasiteten best utnyttes ved at pasienter får tilbud hos den som har ledig på det aktuelle tidspunktet.

Prosessen med å finne en privatpraktiserende er slitsom og ganske ressurskrevende. Det er således på mange måter et "urettferdig" system - men det er ingen grunn til å miste troen på at man kan få et godt terapitilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de som driver privatpraksis da? hvem har ansvaret for sikkerheten til klientene da?

Vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet ditt - men det finnes jo klagemuligheter hos fylkeslegen og evt. pasientombudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

NÅ er det jo flere grunner til at man blir henvist til DPS og ikke en privatpraktiserende etter en innleggelse. En ting er medisinering at man trenger veiledning der. En annen ting er dagavdeling og slike tilbud som man i sykdomsperioder kan trenge. Dessuten er det lang ventetid for å komme til en privatpraktiserende behandler i oslo. jeg bruker en som en kriseløsning. Men hun tar 700 i timen. det går ikke i lengden.

Som jeg også skrev i et svar her at innlegget var heller rettet mot de som er så psyke at de ikke klarer å skrive en søknad til en annen behandler eller har økonomi til å betale en krisebehandler. Men kan faktisk være så langt nede at man ikke er istand til å gjøre noe som helt. (refererer ikke nødvendigvis til meg selv her) Og at behandlingen brutt blir kuttet uten noe som helst annet tilbud kan ikke kalles annet en uansvarlig. Mulig jeg oppfattes som sytete men jeg er rett og slett FORBANNET over hvordan psykiatrien fungerer enkelte steder.

Jeg kan godt skjøne frustrasjonen din, det er ikke dét. Og jeg er klar over at tilbudet ved mange DPS-er er langt fra det det burde være. I Oslo og enkelte andre større byer er situasjonen litt spesiell, i og med at antallet privatpraktiserende behandlere med refusjonsrett er såpass høyt at de i stor grad avlaster DPS-ene.

Spørsmålet er hva som er det beste for deg å gjøre i denne situasjonen - hva du bør bruke kreftene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

thinkerbell

Vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet ditt - men det finnes jo klagemuligheter hos fylkeslegen og evt. pasientombudet.

ja, jeg vet det. men er det den privatpraktiserende alene som har ansvaret med å finne en ny behandler(dersom vedk. går ut i laang ferie/evt sykemeldes), eller er det pasienten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnnhild

ja, jeg vet det. men er det den privatpraktiserende alene som har ansvaret med å finne en ny behandler(dersom vedk. går ut i laang ferie/evt sykemeldes), eller er det pasienten?

tror nok desverre at det er pasienten selv som må finne et tilbud, enten å bruke psykiatrisk legevakt eller støttesamtaler hos en annen behandler. Hvis psykologen jobber sammen med noen så kan de kanskje avtale noe.

Det er forskjell på DPS og privatpraktiserende i og med At DPS har som regel "psykere" personer". Derfor er det forplitet etter regelen til å gi pasientene et tilbud når behandleren blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melilla

Jeg kan godt skjøne frustrasjonen din, det er ikke dét. Og jeg er klar over at tilbudet ved mange DPS-er er langt fra det det burde være. I Oslo og enkelte andre større byer er situasjonen litt spesiell, i og med at antallet privatpraktiserende behandlere med refusjonsrett er såpass høyt at de i stor grad avlaster DPS-ene.

Spørsmålet er hva som er det beste for deg å gjøre i denne situasjonen - hva du bør bruke kreftene på.

må bare legge til at min sykdomshistorie er svært komplisert. Dessuten er det utreninger inne i bildet her som gjør at jeg ikke bare kan slutte hos DPS og begynne hos en privatpraktiserende sånn helt uten videre. Det er masse rot som må ordnes først. Dessuten har jeg en behandler utenom som er svært dyr som jeg ikke kan bruke i lengden. Nå venter jeg på et endelig svarsignal Fra DPS hva som skal skje med meg videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

ja, jeg vet det. men er det den privatpraktiserende alene som har ansvaret med å finne en ny behandler(dersom vedk. går ut i laang ferie/evt sykemeldes), eller er det pasienten?

Dersom en privatpraktiserende skal ut i en lang og planlagt permisjon, har h*n selvsagt ansvar for å varsle pasientene i god tid. Videre bør en tilpasse inntaket til det faktum at en skal slutte.

Dersom en privat behandler blir syk, har en jo ingen mulighet for selv å ordne opp for pasientene. Det er en risiko pasientene må bære selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ er det jo flere grunner til at man blir henvist til DPS og ikke en privatpraktiserende etter en innleggelse. En ting er medisinering at man trenger veiledning der. En annen ting er dagavdeling og slike tilbud som man i sykdomsperioder kan trenge. Dessuten er det lang ventetid for å komme til en privatpraktiserende behandler i oslo. jeg bruker en som en kriseløsning. Men hun tar 700 i timen. det går ikke i lengden.

Som jeg også skrev i et svar her at innlegget var heller rettet mot de som er så psyke at de ikke klarer å skrive en søknad til en annen behandler eller har økonomi til å betale en krisebehandler. Men kan faktisk være så langt nede at man ikke er istand til å gjøre noe som helt. (refererer ikke nødvendigvis til meg selv her) Og at behandlingen brutt blir kuttet uten noe som helst annet tilbud kan ikke kalles annet en uansvarlig. Mulig jeg oppfattes som sytete men jeg er rett og slett FORBANNET over hvordan psykiatrien fungerer enkelte steder.

Har du tatt kontakt med pasientombudet?

Dette bør ikke få lov til å gå upåaktet hen.

Pasientombudet kan du hendvende deg til helt uformelt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melilla

Har du tatt kontakt med pasientombudet?

Dette bør ikke få lov til å gå upåaktet hen.

Pasientombudet kan du hendvende deg til helt uformelt.

mvh

har allerede kontakt dem ang klagen til psykehuset som jeg ennå ikke har fått noe svar på. Skal i møte hos overlegen på DPS på Onsdag. kommer til å ringe pasientombudet på forhånd for å få vite hva synes om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har allerede kontakt dem ang klagen til psykehuset som jeg ennå ikke har fått noe svar på. Skal i møte hos overlegen på DPS på Onsdag. kommer til å ringe pasientombudet på forhånd for å få vite hva synes om saken.

Tror det er et skritt i riktig retning.

Når du påpeker slik systemsvikt gjør du mange flere enn deg selv en tjeneste.

Ønsker deg all mulig lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...