Gjest Fotografen Skrevet 3. juli 2004 Skrevet 3. juli 2004 lurer veldig på dette. Jeg har sommerjobb på en psykiatrisk institusjon. vi var nylig på en sommerutflukt og jeg fikk ansvar for å ta bilder som skulle settes inn i albumet vårt. Da jeg gikk for å fremkalle bildene så var det en gammel bekjent av meg som betjente meg. Hun vet at jeg har denne sommerjobben. Det jeg lurer på er om hun har taushetsplikt ut fra det hun kan se ut fra bildene? Hun er rimelig skarp så jeg tror hun forstår at bildene mine er fra denne utflukten. Hva om hun skulle kjenne igjen noen hun kjente ut fra bildene? Noen som selv har jobbet i fotoforeninger? Har dere taushetsplikt? 0 Siter
Gjest Finn P. Enga Skrevet 3. juli 2004 Skrevet 3. juli 2004 "har de som jobber i fotoforeninger taushetsplikt?" Nei, ikke uten at medlemmene har inngått spesiell avtale om det. Man kan derimot få juridisk problem for å ha krenket noens privatliv ved at informasjon man vet eller bure forstått var gitt under fortrolighet og skulle ikke bringes videre. "Det jeg lurer på er om hun har taushetsplikt ut fra det hun kan se ut fra bildene? " Ja, det har hun. "Hva om hun skulle kjenne igjen noen hun kjente ut fra bildene? " Det ville ikke være bra. Du får håpe at hun holder seg i skinnet. Eller hadde det vært best å levere inn bilder til fremkalling et sted der riskikoen var mindre eller bruke Polaroidkamera (ingen fremkalling) eller digitalkamera (da trenger du ikke bruke fotobutikk). Ellers har du også taushetsplikt selv om det bare var sommerjobb. Å viderebringe informasjon om pasienter er brudd på dette. Ikke en gang navn på paienter har man lov til å gi videre. Det virker litt rart at du ble pålagt denne oppgaven. Du får være forsiktig fremover og håpe det ikke skjer noe. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 3. juli 2004 Skrevet 3. juli 2004 Jeg vet ikke om de har taushetsplikt eller ikke, men synes vel at de burde ha det. Det burde du også spurt henne om før du leverte inn filmen for å være sikker. Sensitive bilder ville jeg heller brukt et digitalt kamera til og framkalt selv via min PC. En annen sak er at du kan risikere å bryte din taushetsplikt ved å ta bilde av dem som senere kan komme i gale hender. Når det gjelder institusjoner må man ha tillatelse fra personen selv eller dennes verge for å ta bilde. For eksempel noe så uskyldig som en barnehage eller skole. Der må man ha foreldrenes samtykke (selv om det er firkantet og ikke praktiseres ofte) for å ta bilde/film av barna. 0 Siter
Gjest fotografen Skrevet 3. juli 2004 Skrevet 3. juli 2004 "har de som jobber i fotoforeninger taushetsplikt?" Nei, ikke uten at medlemmene har inngått spesiell avtale om det. Man kan derimot få juridisk problem for å ha krenket noens privatliv ved at informasjon man vet eller bure forstått var gitt under fortrolighet og skulle ikke bringes videre. "Det jeg lurer på er om hun har taushetsplikt ut fra det hun kan se ut fra bildene? " Ja, det har hun. "Hva om hun skulle kjenne igjen noen hun kjente ut fra bildene? " Det ville ikke være bra. Du får håpe at hun holder seg i skinnet. Eller hadde det vært best å levere inn bilder til fremkalling et sted der riskikoen var mindre eller bruke Polaroidkamera (ingen fremkalling) eller digitalkamera (da trenger du ikke bruke fotobutikk). Ellers har du også taushetsplikt selv om det bare var sommerjobb. Å viderebringe informasjon om pasienter er brudd på dette. Ikke en gang navn på paienter har man lov til å gi videre. Det virker litt rart at du ble pålagt denne oppgaven. Du får være forsiktig fremover og håpe det ikke skjer noe. hei. Skrev at jeg jobbet innen psykiatri for å anomynisere litt. Jobben dreier seg i virkeligheten om barn med funksjonshemning. Er veldig bevisst på min taushetsplikt. Men er det så strengt at jeg ikke engang kan si at jeg jobber på dette stedet? jeg tenker at selv om jeg hadde fremkalt filmen et annet sted så kunne det jo også vært en annen person som kunne kjent igjen et barn som har vært i media i det siste feks. synes at når de pålegger meg en slik oppgave så burde jeg vært gitt et spesielt kamera eller de burde opplyst meg om problematikken rundt fremkallingen. Jeg er rimelig fersk i faget og kan ikke sette meg inn i alt dette selv. Eller hva synes du? 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 3. juli 2004 Skrevet 3. juli 2004 hei. Skrev at jeg jobbet innen psykiatri for å anomynisere litt. Jobben dreier seg i virkeligheten om barn med funksjonshemning. Er veldig bevisst på min taushetsplikt. Men er det så strengt at jeg ikke engang kan si at jeg jobber på dette stedet? jeg tenker at selv om jeg hadde fremkalt filmen et annet sted så kunne det jo også vært en annen person som kunne kjent igjen et barn som har vært i media i det siste feks. synes at når de pålegger meg en slik oppgave så burde jeg vært gitt et spesielt kamera eller de burde opplyst meg om problematikken rundt fremkallingen. Jeg er rimelig fersk i faget og kan ikke sette meg inn i alt dette selv. Eller hva synes du? Fikk du ordre om å gjøre det fra en overordnet så er det dennes ansvar. Kanskje du burde gikk henne/ham filmen å si at nå kunne de framkalle den. Hvem betaler fremkallingen da, de pålegger vel ikke deg utgiftene med det også? Du kan selvfølgelig fortelle hvem du vil hvor du jobber henne, og hva jobben består i, hvor lenge du skal være der og om du trives. Hva du får i lønn og andre vilkår kan du også opplyse om av hjertens lyst. Du kan også fortelle hverdagslige historier om deg selv og dine kolleger såfremst det ikke er kompromitterende for dine kolleger. Du kan også fortelle hvem du jobber sammen med. Det er ikke det som er taushetsbelagt. Det er hvem du jobber med (navn på pasientene) og hva de gjør, hva deres pårørende gjør og hva som skjer på jobb som er taushetsbelagt av hensyn til pasientene. 0 Siter
Gjest Finn P. Enga Skrevet 3. juli 2004 Skrevet 3. juli 2004 hei. Skrev at jeg jobbet innen psykiatri for å anomynisere litt. Jobben dreier seg i virkeligheten om barn med funksjonshemning. Er veldig bevisst på min taushetsplikt. Men er det så strengt at jeg ikke engang kan si at jeg jobber på dette stedet? jeg tenker at selv om jeg hadde fremkalt filmen et annet sted så kunne det jo også vært en annen person som kunne kjent igjen et barn som har vært i media i det siste feks. synes at når de pålegger meg en slik oppgave så burde jeg vært gitt et spesielt kamera eller de burde opplyst meg om problematikken rundt fremkallingen. Jeg er rimelig fersk i faget og kan ikke sette meg inn i alt dette selv. Eller hva synes du? Skorpionfisken: "Fikk du ordre om å gjøre det fra en overordnet så er det dennes ansvar. " Pålegg fra overordnet fritar ikke deg fra ansvar, men gjør overordnet medansvarlig for det som skjedde. Pålegg om arbeidsoppgaver i strid med lovverk må man nekte å gjennomføre, henvise til den aktuelle bestemmelsen og spørre om det er en annen måte oppgaven kan gjennomføres på. I et hypotetisk ekstremt tilfelle ville både du og arbeidsgiver bli erstatningspliktige hvis pasienten hadde anlagt sak på grunn av brudd på taushetsplikt (fordi det var en del av jobben din). Jeg tror ikke noe vil skje her om du tar det med ro. "synes at når de pålegger meg en slik oppgave så burde jeg vært gitt et spesielt kamera eller de burde opplyst meg om problematikken rundt fremkallingen. " Enig. "Jeg er rimelig fersk i faget og kan ikke sette meg inn i alt dette selv. Eller hva synes du? " Både du og sjefen din gikk i baret. Man er ikke fritatt for plikt til å følge lovverk. I et tenkt tilfelle kan man påberope seg rettsvillfarelse og slippe problem på den måten. Ellers trenger man ikke overdrive dette. Skulle noe kritikk mot formodning komme, er det bedre å legge seg helt flat for den og be uforbeholdent om unnskyldning. Yrkesetikk kan i mange tilfeller være vanskelig. Og for ferskinger uten god nok innføring i yrkesetikk kan det være lett og gjøre tabber. Sjefen din har et klart veiledningsansvar. 0 Siter
Gjest fotoframkaller Skrevet 3. juli 2004 Skrevet 3. juli 2004 Fikk du ordre om å gjøre det fra en overordnet så er det dennes ansvar. Kanskje du burde gikk henne/ham filmen å si at nå kunne de framkalle den. Hvem betaler fremkallingen da, de pålegger vel ikke deg utgiftene med det også? Du kan selvfølgelig fortelle hvem du vil hvor du jobber henne, og hva jobben består i, hvor lenge du skal være der og om du trives. Hva du får i lønn og andre vilkår kan du også opplyse om av hjertens lyst. Du kan også fortelle hverdagslige historier om deg selv og dine kolleger såfremst det ikke er kompromitterende for dine kolleger. Du kan også fortelle hvem du jobber sammen med. Det er ikke det som er taushetsbelagt. Det er hvem du jobber med (navn på pasientene) og hva de gjør, hva deres pårørende gjør og hva som skjer på jobb som er taushetsbelagt av hensyn til pasientene. Hei. Du har ikke gjort noe galt, og om hun dama i fotobutikken kjenner igjen noen fra bildene er heller ikke det noe galt. Skulle det være sånn at barn i bolig ikke skal kunne "kjennes igjen" som barn fra bolig kan man jo ikke ta dem ut i det hele tatt da. Jeg jobber selv i barnebolig og vet godt hva taushetsplikten går ut på og hva som skal til for å bryte den. Om jeg f.eks tar med mine brukere på kafe, og vi treffer mine venner har jeg lov til å si at Dette er Anne..og presanter henne. Men jeg kan selvsagt ikke si noe OM henne...hva som feiler henne, eller på anne måte utlevere. Og disse bildene du fremkalte er jo til album i boligen, ikke til hvem som helst. Vi har og album i boligen, hvor vi har bilder fra turer og mer dagligdagse ting, som foreldre kan se i for å se hvordan barna har det på tur og sånt. skulle man praktiser etter din teori skulle man ikke kunne ha disse albumene i boligen, for andre foreldre har jo ikke noe med de andre barna som bor der...foreldrene har jo ikke taushetsplikt. Så bare slapp av du. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.