Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke taxisjåfører taushetsplikt?

I lokalavisa var det i går en drosjesjåfør som gikk ut og fortalte om en tur han hadde hatt, med en gammel mann som ble sendt fra sykehuset og hjem i taxi, men ikke klarte å gå ut av bilen selv og greier...

Tenker litt på det at de har adresse til krisesenter og sånne ting, de kan jo faktisk få mye informasjon de...

Noen som vet?

Gjest Timari
Skrevet

Godt spørsmål

vet iallefall at de kan ha sex med pasasjerene sine uten at det er ulovlig. Så da har de vel ikke taushetsplikt heller

Skrevet

De har taushetsplikt i forhold til oppdrag de utfører for folketrygden (dvs. når de kjører pasienter med rekvisisjon).

skorpionfisken
Skrevet

Sto navnet og adressen til denne gamle mannen i avisa?

Hvis ikke så er han jo anonym og taushetsplikten er ikke brutt.

Gjest taxibærta
Skrevet

Jo de har taushetsplikt. Så lenge personen er en kunde for taxi sjåføren så har sjåføren taushetsplikt.

Kjæresten min er taxi sjåfør, så det vet jeg.

Skrevet

Jeg kjenner en taxisjåfør og han sier de har skrevet under på taushetsplikterklæring. Mulig denne gjelder kun på den arbeidsplassen og ikke springer ut fra noe lovverk. Isåfall så avhenger det av arbeidsplassen om taxisjåfører har taushetsplikt eller ikke.

Frisører burde og ha taushetsplikt.

Skrevet

Dersom det kun ble snakket om en gammel mann, så er denne mannen ikke identifiserbar og da har sjåføren ikke brutt taushetsplikten.

Også helsepersonell kan snakke om ulike case med ulike detaljer, men det skal ikke gis informasjon der det er muligheter for å identifisere personene. Dvs at helsepersonell f.eks ikke kan snakke om en gravid dame på 49 år dersom hele bygda vet hvem denne personen er. Men de kan snakke generelt om hva de opplever, ja. Det skulle jeg tro også gjelder taxisjåfører som jeg går ut i fra har taushetsplikt.

Skrevet

Jeg vil jo si at mannen er identifiserbar, men det er sønnen hans som er grunnen til det, og da er det jo han som sier det ikke taxi-sjåføren.

http://www.ta.no/nyheter/article1171542.ece

Taxisjåføren har ikke brutt taushetsplikten i denne saken. Det er som du sier sønnen som står frem med fullt navn og gjør 92-åringen identifiserbar.

Dessuten tviler jeg på at sjåføren hadde den medisinske historien til mannen. Alt han har fortalt om er en gammel mann, som han vurderte var svært dårlig, ble sendt hjem i taxien hans.

Skrevet

Taxisjåføren har ikke brutt taushetsplikten i denne saken. Det er som du sier sønnen som står frem med fullt navn og gjør 92-åringen identifiserbar.

Dessuten tviler jeg på at sjåføren hadde den medisinske historien til mannen. Alt han har fortalt om er en gammel mann, som han vurderte var svært dårlig, ble sendt hjem i taxien hans.

Jepp.

Jeg kom bare til å lure på det liksom... Så jeg har fått svar på det jeg lurte på :)

Skrevet

Jepp.

Jeg kom bare til å lure på det liksom... Så jeg har fått svar på det jeg lurte på :)

Du som er så lur

*smiske smiske*

c",)

Kan ikke du se på spm mitt på gynekologi?

Skrevet

Du som er så lur

*smiske smiske*

c",)

Kan ikke du se på spm mitt på gynekologi?

Oh my GOD, for et kompliment!

*bøyer meg i støvet*

Du får se om du er fornøyd davettu ;)

Gjest teatrika
Skrevet

Godt spørsmål

vet iallefall at de kan ha sex med pasasjerene sine uten at det er ulovlig. Så da har de vel ikke taushetsplikt heller

Huff så dum du er!! Snakk om noe du har greie på istedet da!!!

Gjest Timari
Skrevet

Huff så dum du er!! Snakk om noe du har greie på istedet da!!!

referer til en sak hvor en taxisjafør forgrep seg mot en psykisk utviklingshemmet jente. Han slapp unna straff fordi han bare hadde bodd 12 år i Norge og derfor ikke kunne vite at jenta var psykisk utvilingshemmet. Med andre ord har de altså lov til å ha seksuell omgang med passasjerene sine. Synes det er litt rart om de har taushetsplikt også da.

Gjest Timari
Skrevet

Jeg vil jo si at mannen er identifiserbar, men det er sønnen hans som er grunnen til det, og da er det jo han som sier det ikke taxi-sjåføren.

http://www.ta.no/nyheter/article1171542.ece

min fetter er taxisjafør og han har ofte opplevd å måtte kjøre kjendiser til alkoholklinikker og andre steder.sist kveld hadde han en kjendis som råklinet med en dame i baksetet som ikke var kona hans.Nå er jo han en redelig mann som ikke sier noe om hvem han kjører, men tror nok at det hadde vært lett for en taxisjafør uten noen sans for moral å ringe se og hør for å gi informasjon om kjendisene.

får høre med han om hva slags taushetsplikt han egentlig har underskrevet

Gjest teatrika
Skrevet

referer til en sak hvor en taxisjafør forgrep seg mot en psykisk utviklingshemmet jente. Han slapp unna straff fordi han bare hadde bodd 12 år i Norge og derfor ikke kunne vite at jenta var psykisk utvilingshemmet. Med andre ord har de altså lov til å ha seksuell omgang med passasjerene sine. Synes det er litt rart om de har taushetsplikt også da.

Tror ikke han slapp unna FORDI han var taxisjåfør, det var nok helt andre grunner til det. Jeg er selv taxisjåfør, så jeg vet litt om lover og regler i henhold til dette. Det er riktig som det ble sagt lenger oppi tråden at vi har taushetsplikt overfor passasjerer som blir kjørt via Trygdeetaten, og uansett vet vi ikke så mye om disse pasientene, annet enn det passasjeren evt. forteller oss selv. Ellers har vi navn og adresse. Når det gjelder denne saken det ble referert til her, så er det eneste sjåføren har sagt er alderen på pasienten, og at han mente at han ikke var i stand til å klare seg på egenhånd. Det var sønnen til denne passasjeren som identifiserte mannen, så uansett har ikke sjåføren gjort noe galt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...