Gå til innhold

Må det bare gå sin gang? Ang. gallesteinssmerter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to store gallesteiner som i det daglige vanligvis ikke plager meg.

Har hatt to anfall tidligere som gjorde at jeg dro til legen og fikk tatt ultralyd.

Siden jeg ikke har vært spesielt plaget med det ble jeg i samråd med legen enig om ikke å operere.

Men, nå har jeg vondt igjen. Våknet halv to i natt, og etter det har jeg hatt vondt hele tiden.

Jeg tar smertestillende tabletter, men de hjelper veldig lite.

Må jeg bare vente til det går over, eller er det noe jeg kan gjøre?`Drikke noe eller spise noe eller noen øvelser eller noe?

Gjest mallet
Skrevet

Det kan hende en av steinene har satt seg fast i gallegangen. I så fall bør det gjøres noe med det, ettersom galleblæren i verste fall kan sprekke hvis steinen ikke løsner. Det finnes medisiner som kan få gallegangen til å utvide seg og slippe steinen gjennom, evt må steinen opereres ut eller knuses med ultralyd hvis den ikke kommer ut av seg selv.

Hvis urinen blir veldig mørk og avføringen veldig lys er det et tegn på blokkering. Gå til lege.

Gjest ¨melkt
Skrevet

Det kan hende en av steinene har satt seg fast i gallegangen. I så fall bør det gjøres noe med det, ettersom galleblæren i verste fall kan sprekke hvis steinen ikke løsner. Det finnes medisiner som kan få gallegangen til å utvide seg og slippe steinen gjennom, evt må steinen opereres ut eller knuses med ultralyd hvis den ikke kommer ut av seg selv.

Hvis urinen blir veldig mørk og avføringen veldig lys er det et tegn på blokkering. Gå til lege.

Du tenker vel på nyre stein??

Skrevet

Hei.

Hvis du begynner å bli plaget med dette over lengre tid med hyppigere og mer langvarige anfall tror jeg nok jeg ville gått til legen igjen.

Selv ble jeg plaget med kraftige anfall flere ganger i uken. Jeg kastet alltid opp når jeg fikk disse anfallene. Ble operert, og da fjerna de hele galleblæra. Kikhulsoperasjon.

Hvis en gallestein setter seg fast kan det være farlig, mener jeg at jeg fikk beskjed om.

Og gallesteinsanfall er helt for j..... vondt. Jeg fikk resept på sterkere smertestillende tabletter når jeg ventet på opereasjon. Votaren tror jeg.

Når jeg først kom til undersøkelse på sykehuset ble jeg lagt inn med en gang.

Hold deg unna fet mat. Fet mat gjør at du kan få anfall.

God bedring

Gjest mallet
Skrevet

Du tenker vel på nyre stein??

Nei. Gallestein er for galleblæren det nyrestein er for nyrene. De kan sette seg fast i gallegangen (som går mellom galleblæren og tarmen), og det gjør %(%" vondt.

skorpionfisken
Skrevet

Før jeg ble operert hjalp det de fleste gangene jeg hadde anfall (Ikke alltid) å stikke to fingre i halsen og spy.

Hjalp ikke det måtte jeg ha 3-4 paralgin forte for å "overleve".

Gjest Pricilla
Skrevet

Føler virkelig med deg! Sånne anfall er grusomme. spist ft mat? da jeg fikk det lå jeg på badegulvet i fire timer og grein til jeg sovna. Kasta opp kanskje 20 ganger.. fikk ut all maten jeg hadde spist. Senere fikk jeg stikkpiller av legen som skulole tas ved anfall. de hjalp litt, men måtte allikevel kaste opp. God bedring. Hvorfor opererer du ikke?

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Kontakt lege igjen. Det kan hende det går betennelse i galleblæra slik at hele galleblæra må fjernes.

Gjest ¨melkt
Skrevet

Nei. Gallestein er for galleblæren det nyrestein er for nyrene. De kan sette seg fast i gallegangen (som går mellom galleblæren og tarmen), og det gjør %(%" vondt.

Ja, men gallestein påvirker ikke urinen.

Skrevet

Den påvirker galle, og galle påvirker urinen.

Gjest mallet
Skrevet

Jovisst gjør den det.

Du kan lese mer om gallestein her: http://www.helsenett.no/2_8/2_8_s25.html

Kort sitat: "Hvis en stein har satt seg fast i gallegangen og stenger av for gallestrømmen, vil dette føre til at gallefargestoffer hoper seg opp i kroppen, og da får pasienten ganske raskt gulsott, lys avføring og mørk urin."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...