Gå til innhold

Arver man gjeld?

Anbefalte innlegg

Gjest river meg i håret
Skrevet

Pappa ligger for døden, og det ser ut til at han har stor gjeld.

Hva gjør vi som "arver" ham? Vi har ikke god råd, noen av oss barna, og jeg aner ikke verken hvordan vi skal få begravet ham, eller hva som skjer med gjelda hans. Det er veldig vanskelig å sitte ved et dødsleie med disse tankene romesterende i hodet samtidig som vi sørger.

Jeg lurer også på hvor vanlig en slik situasjon er? Er det bare i romaner at man faktisk _arver_ sine foreldre?

Jeg veksler mellom å føle meg snytt - ikke for arv, men for hans omsorg, at han har vært egoistisk som har brukt alt han hadde og mer til på seg selv - og å tenke at bevares, det er godt at han har brukt penger på seg selv de siste årene av sitt liv!

Det var noe penger etter mamma, som døde for 10 år siden, men de er også forsvunnet.

Er det noen her som har noen meninger og kunnskaper om situasjonen vi barna nå er kommet i?

Og - "bør" foreldre sørge for å være mest mulig i 0,- når de dør, eventuelt etterlate seg arv - eller er det vanlig og helt ok at de dør fra gjeld? Ingen av dem jeg kjenner, er i samme situasjon - men det kan jo være vanlig, likevel.

Skrevet

Enten så arver du alt, eller ingenting.

Du kan velge å ikke arve, men da får du ikke verdi fra huset, bilen... Men da får du heller ikke gjelda hans.

Du kan velge å arve hele han, og håpe at det ender opp i +...

Skrevet

Dere må ganske sikkert ha proklama - for å kartlegge all gjeld han har. Det kan i en slik situasjon være mer gjeld enn allerede oppgitt (f. eks. kjøpekort).

Når all gjeld er kartlagt, dvs. alle kreditorer har meldt seg, kan dere arvingene bestemme om dere ønsker å overta boet.

Hvis det er i minus, trenger man ikke overta det. Men ofte vil man det likevel, siden det er affeksjonsverdi i div. gjenstander.

Mitt råd er: Ikke fjern_noe_fra boet før dere vet sikkert om boet går i pluss eller minus.

Her overtar man i realiteten "alt eller ingenting".

Skrevet

Dere får la være å ta over boet. Da får dere ingenting, men slipper også gjelda.

skorpionfisken
Skrevet

Kontakt skifteretten.

Dere kan be om offentlig skifte, og frafalle arven dersom gjelden overstiger formuesgjenstandene.

Hvis han etterlater seg en bolig er det jo mulig at dere ved å selge den kan innfri gjelden og likevel komme i pluss?

Er ikke dette tilfelle må dere frafalle arven og la kreditorene ta det tapet. Da selger de hans eiendeler, og dekker gjelda så langt der rekker, deretter må de avskrive resten, de kan ikke gå på arvingene med mindre noen av dere har kausjonert for lån til ham. Jeg synes det er rart at en eldre mann har fått lån som overstiger det han kan stille sikkerhet for, så som pant i bolig eller lignende.

Utgiftene til begravelsen kan dere la gå i boet, men dere blir prioritert til slutt, etter at kreditorene har fått sitt ved salg av eiendelene, så det er mulig dere sitter igjen med begravelsesutgiftene likevel.

Noen har livsforsikringer, forsikringer gjennom jobb eller fagforeninger som dekker gjeld eller begravelsesutgifter. Sjekk om så er tilfelle.

Gjest Lotus-Or.
Skrevet

Nei, man arver ikke gjeld.

Det dere må gjøre er å oberlate skiftet til retten (offentlig skifte). Dere må da betale et gebyr for å dekke kostnadene ved skiftet.

Retten sørger for å kartlegge all gjeld og alle verdier i boet. Når dere har sett denne oversikten, kan dere velge å overta skiftet (privat skifte). Da må dere samtidig overta ansvaret for gjelden.

Hvis dere ikke overtar skiftet, f.eks fordi rettens oversikt viser at gjelden er større enn verdiene, sørger retten for at kreditorene dekkes så langt det lar seg gjør. Resten blir kreditorenes tap. Blir det verdier "til overs" fordeles de på vanlig måte mellom arvingene.

I forbindelse med skiftet vil retten utstede et proklama, det vil si kunngjøre at alle din far skylder penger til må gi beskjed innen seks uker. Hvis de ikke gjør det, mister de retten til å kreve pengene tilbakebetalt.

Kondolerer.

Skrevet

I utgangspunktet gjør man det, men i Norge har man rett til å fraskrive seg arv.

Gjest tjikki
Skrevet

Vi har samme problemet i vår familie. Problemet er vel ikke akkurat at det er bittert at noen har brukt penger på seg selv, men at noen har brukt penger langt over evne, og nekter å innse hva som har skjedd. Jeg synes dette er bittert og vitner om lite omtanke for sine etterkommere. Jeg vurdrer derfor å kutte kontakten. En ting er å rote bort sine egne penger, men å rote bort hus og arv etter sine foreldre igjen blir over min fattevne.

Skrevet

Vi har samme problemet i vår familie. Problemet er vel ikke akkurat at det er bittert at noen har brukt penger på seg selv, men at noen har brukt penger langt over evne, og nekter å innse hva som har skjedd. Jeg synes dette er bittert og vitner om lite omtanke for sine etterkommere. Jeg vurdrer derfor å kutte kontakten. En ting er å rote bort sine egne penger, men å rote bort hus og arv etter sine foreldre igjen blir over min fattevne.

Gi deg da.

Jeg er fattig som en kirkerotte mens mora og faren min har ganske god råd og hus, hytte og bil. For meg må de gjerne bruke opp alle pengene og selge alt. Det er ikke og har aldri vært mine penger og ting.

Jeg har aldri fått noe penger av dem, ikke engang i en nødsituasjon men jeg er da ikke berettiget til noen verdens ting heller.

Selv om jeg hadde synes det var trist om de solgte hytta, noe de har tenkt flere ganger. Jeg har vært med å bygget den og ønsker virkelig at ungene mine kan få glede av den.

Gjest skjønner meg ikke på folk
Skrevet

Nei, man arver ikke gjeld.

Det dere må gjøre er å oberlate skiftet til retten (offentlig skifte). Dere må da betale et gebyr for å dekke kostnadene ved skiftet.

Retten sørger for å kartlegge all gjeld og alle verdier i boet. Når dere har sett denne oversikten, kan dere velge å overta skiftet (privat skifte). Da må dere samtidig overta ansvaret for gjelden.

Hvis dere ikke overtar skiftet, f.eks fordi rettens oversikt viser at gjelden er større enn verdiene, sørger retten for at kreditorene dekkes så langt det lar seg gjør. Resten blir kreditorenes tap. Blir det verdier "til overs" fordeles de på vanlig måte mellom arvingene.

I forbindelse med skiftet vil retten utstede et proklama, det vil si kunngjøre at alle din far skylder penger til må gi beskjed innen seks uker. Hvis de ikke gjør det, mister de retten til å kreve pengene tilbakebetalt.

Kondolerer.

Du sier jo at man arver gjeld i det du skriver! Det er bare det at om man velger offentlig skifte, så går skifteretten inn og ordner alt!

Bente831365380491
Skrevet

Han har ikke gjeldsforsikring???

Skrevet

Du sier jo at man arver gjeld i det du skriver! Det er bare det at om man velger offentlig skifte, så går skifteretten inn og ordner alt!

Man arver _i utgangspunktet_ nettoen, altså formuen / eiendommen / pengene dersom dette er større enn gjelden, eller "minus-resultatet" dersom gjelden er størst. MEN et slikt "minus-resultat" er man ikke forpliktet til å arve. Da kan man selvsagt heller ikke arve "plussdelen", men må frasi seg hele arven.

Med andre ord, man arver hele boet i utgangspunktet, men kan slippe dersom det kun er et gjeldsbo.

Gjest river meg i håret
Skrevet

Han har ikke gjeldsforsikring???

Godt spørsmål - men jeg antar at banken, som har gitt ham lån og kreditt (100 000) ville ha visst det og sagt det til oss om så er tilfelle? Eller?

Gjest alive&kicking
Skrevet

trodde man arver alle lån untatt studielån jeg...

Gjest river meg i håret
Skrevet

trodde man arver alle lån untatt studielån jeg...

Det kommer an på måten man gjør det på. Skifteretten kan ta saken - da slipper man unna lånene, men får ikke med seg de personlige tingene, heller...

Gjest tjikki
Skrevet

Gi deg da.

Jeg er fattig som en kirkerotte mens mora og faren min har ganske god råd og hus, hytte og bil. For meg må de gjerne bruke opp alle pengene og selge alt. Det er ikke og har aldri vært mine penger og ting.

Jeg har aldri fått noe penger av dem, ikke engang i en nødsituasjon men jeg er da ikke berettiget til noen verdens ting heller.

Selv om jeg hadde synes det var trist om de solgte hytta, noe de har tenkt flere ganger. Jeg har vært med å bygget den og ønsker virkelig at ungene mine kan få glede av den.

Nei, jeg gir meg ikke. Vi har gått fra hus og hjem tidligere på grunn av dette, og likevel fortsetter det bare. Det eneste vi kommer til å ha igjen den dagen foredren dør er kreditorer på døren. Vel har man ikke krav på å arve noe, men jeg synes det er egoistisk å rote bort alt, for meg viser dette i tillegg til andre ting hvor lite vedkommende bryr seg. De aller fleste barn arver nemmelig noe av sine foreldre. Og det ønsker jeg også at mine barn skal.

Og ikke minst skal de ha det godt underveis.

Skrevet

Det kommer an på måten man gjør det på. Skifteretten kan ta saken - da slipper man unna lånene, men får ikke med seg de personlige tingene, heller...

Du kan jo tømme huset hans FØRST da,,,

petter smart
Skrevet

For noe tull. Hvorfor skal våre foreldre spare de pengene de har jobbet hardt for selv? Hvorfor ikke unne dem å kose seg sine siste år?

Men de bør ikke etterlate seg netto gjeld, slik at du må betale dersom du ønsker å få alle tingene de etterlater seg.

Gjest Rusle
Skrevet

For noe tull. Hvorfor skal våre foreldre spare de pengene de har jobbet hardt for selv? Hvorfor ikke unne dem å kose seg sine siste år?

Men de bør ikke etterlate seg netto gjeld, slik at du må betale dersom du ønsker å få alle tingene de etterlater seg.

"For noe tull. Hvorfor skal våre foreldre spare de pengene de har jobbet hardt for selv? Hvorfor ikke unne dem å kose seg sine siste år?"

Helt enig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...