Gå til innhold

Arver man gjeld?

Anbefalte innlegg

Bente831365380491
Skrevet

Godt spørsmål - men jeg antar at banken, som har gitt ham lån og kreditt (100 000) ville ha visst det og sagt det til oss om så er tilfelle? Eller?

Du får gå gjennom forsikringspapirene hans og sjekke...

Gjest sandex
Skrevet

Du arver ikke gjelden - men da arver du heller ingenting av verdi. Hadde jeg vært deg - så hadde jeg "tatt" de tingene på forhånd som betyr noe for deg - eller som du vil ha... For det blir vel en tvangsauksjon ell.l. om gjelden er større enn egne verdier som hus/innbo/bil osv...

Gjest sandex
Skrevet

For noe tull. Hvorfor skal våre foreldre spare de pengene de har jobbet hardt for selv? Hvorfor ikke unne dem å kose seg sine siste år?

Men de bør ikke etterlate seg netto gjeld, slik at du må betale dersom du ønsker å få alle tingene de etterlater seg.

Det var som om jeg skulle sagt det selv! Vi skal ikke gå og forvente en drøss med arv - la gamlingene kose seg så mye de vil - det er da for f... deres penger - og ikke barna sine.

PS: Men jeg mener selvfølgelig ikke at de skal etterlate seg gjeld. En fornuftig ting er å gå i "null" - da har ikke griske arvinger noe å krangle om!!

Gjest Lotus-Or.
Skrevet

Du sier jo at man arver gjeld i det du skriver! Det er bare det at om man velger offentlig skifte, så går skifteretten inn og ordner alt!

Man arver ikke gjeld. Jeg skjønner ikke hvordan du kan ha oppfattet det jeg skrev som at man arver gjeld - har vel uttrykt meg uklart uten å være klar over det.

Det man arver, er de verdiene avdøde etterlater seg, etter at avdødes gjeld er trukket fra.

Forskjellen på privat og offentlig skifte er i denne sammenheng at for å få lov til å ta over skiftet som privat, må arvingene først ta på seg ansvaret for gjelden. Det er for å sikre at kreditorene får sine krav dekket.

Uansett om man skifter offentlig eller privat skal alle krav mot avdøde (gjeld) dekkes før det er noe å arve.

petter smart
Skrevet

Det var som om jeg skulle sagt det selv! Vi skal ikke gå og forvente en drøss med arv - la gamlingene kose seg så mye de vil - det er da for f... deres penger - og ikke barna sine.

PS: Men jeg mener selvfølgelig ikke at de skal etterlate seg gjeld. En fornuftig ting er å gå i "null" - da har ikke griske arvinger noe å krangle om!!

Har ikke griske arvinger penger å krangle om, så krangler de om noe annet. Det er helt utrolig å se hvor uvenner mange blir i løpet av et arveoppgjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...