Gå til innhold

Punktinnrykk - bort med dem!

Anbefalte innlegg

Gjest Sippe
Skrevet

Det er skiftet diverse greier på pc-en min, og det er mye som jeg ikke skjønner.

So what else is new, liksom.

Men en ting er særlig irriterende: når linjen begynner med innrykk og strek for direkte tale, kommer det straks som innrykk i liste, eller hva det heter, og alt blir galt.

Jeg spør folk som bare har passe greie på det og de sier at "det går an å gjøre noe med det et eller annet sted".

Hvor er det stedet på pc-en (Word for Windows) den rettingen skal finne sted (retting for alltid, ikke det som befinner seg bak formatknapper o.a. på den vanlige verktøylinjen)?

Hjelp-hjelp?

*smiler enda blondere enn vanlig*

Skrevet

Skjønte ikke helt hva jeg mente, men jeg er potte tett i hele hodet, og skjønner egentlig lite.

Se om du kan få høyreklikket på punktene, velge egenskaper eller noe sånt, og fikse der...

Skrevet

Jeg tar utgangspunkt i min Word 2002/XP, men dette kan også endres i eldre versjoner av Word (eks. Word 97), men da med noen små endringer i meny-valgene:

Gå på menyen Verktøy - Alternativer for Autokorrektur

Gå på Autoformat-fanen og fjern krysset i Listestiler, Automatisk punktmerket liste og evt. andre valg for autoformat som du ikke ønsker.

Du har også en fane for Fortløpende autoformatering, fjern tilsvarende kryss der.

Selv liker jeg ikke den automatiske formateringen, og fjerner derfor de fleste kryssene i autoformat og fortløpende autoformatering. Dog lar jeg noen stå igjen, slik som brøk og "rette anførselstegn...." osv.

Du får prøve deg fram etter smak og behag når det gjelder de ulike valgene. Nå vet du i alle fall hvor du skal rydde opp :-)

Gjest Timari
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva slags versjon av word du har og er litt usikker på om jeg har forstått problemet ditt rett. men hvis det er slik at hvis du en gang har brukt en strek for å markere direkte tale så vil streken også komme i neste linje hvis du har trykket enter etter at setningen er ferdig.

hvis streken kommer opp en gang til som en liste, trykk på enter en gang til og gå opp igjen med piltastene. Da vil du forhåpentligvis se at lista har forsvunnet.

Gjest LucySky
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva slags versjon av word du har og er litt usikker på om jeg har forstått problemet ditt rett. men hvis det er slik at hvis du en gang har brukt en strek for å markere direkte tale så vil streken også komme i neste linje hvis du har trykket enter etter at setningen er ferdig.

hvis streken kommer opp en gang til som en liste, trykk på enter en gang til og gå opp igjen med piltastene. Da vil du forhåpentligvis se at lista har forsvunnet.

Klarte det! Jippi! Det var nok Timari som forklarte det best, men takk uansett.

Endelig herre (frue?) over påtvungne prikker og innrykk og store bokstaver etter punktum!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...