Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Min far skal selge en leilighet, og har sagt at jeg og min søster skal få et ganske stort beløp hver som forskudd på arv.

Hvilke regler gjelder i forhold til skatt, arveavgift, seinere arv m.m.? Bør beløpet deles opp på en eller annen måte? Hvordan kommer en gunstigst ut (dvs. betale minst mulig til Staten)?

Foreldrene mine er separert, hvis det har noe å si for saken.

mil1365380270
Skrevet

Er det ikke under 200 000,- du kan arve skattefritt, da? Husker ikke, men Dine Penger har skrevet om det.

Gjest gomle
Skrevet

Tror du kan arve 200.000 fra hver av dine foreldre før du må betale skatt. Det fylles ut et eget skjema for forskudd på arv. Men det du får nå blir altså lagt til det du måtte arve fra din far senere. Sure penger synes jeg, gribber!

Kizza1365380506
Skrevet

Det finnes ett øvre beløp som kan mottas uten at det er arveavgift på det. Du kan gå inn på skatteetaten sine sider og sjekke der. http://www.skatteetaten.no/Templates/Emne.aspx?id=2037

Øvre beløp er 250.000 fra hver av foreldrene. Når dine foreldre er skilt vil det si at du ikke kan få mer enn det fra din far.

Mvh

skorpionfisken
Skrevet

Det finnes ett øvre beløp som kan mottas uten at det er arveavgift på det. Du kan gå inn på skatteetaten sine sider og sjekke der. http://www.skatteetaten.no/Templates/Emne.aspx?id=2037

Øvre beløp er 250.000 fra hver av foreldrene. Når dine foreldre er skilt vil det si at du ikke kan få mer enn det fra din far.

Mvh

Du kan selvfølgelig få mer enn 250.000,- fra han, men det overskytende må du betale arveavgift av.

Når dere mottar dette beløpet må dere registrere det i skifteretten, slik at dere ikke senere arver på nytt og får arvefritak.

En annen sak er at om han ikke har det travelt med å gi dere pengene, kan han gi dere ganske store beløp jevnlig til jul eller bursdag. Sjekk de beløpene, for mange år siden var det 10.000,- man uten grunn kunne gi i gave til slike anledninger, i dag er det nok høyere.

Dersom dere er studenter/i utdannelse kan han "underholde" dere med ganske mye penger månedlig uten at det utløser arveavgift.

Skrevet

Utenom vanlig forskuddsarv og det årlige beløpet man kan motta som gave, så var det en ordning tidligere, der man kunne låne ut penger, og beløpet ble nedskrevet over en tiårsperiode (e.l.). Vanskelig å forklare, når jeg ikke har satt meg inn i det. Jeg vet om dette, da en revisor tipset om dette for over 10 år siden. Det er verdt å sjekke om denne ordningen finnes i dag, og i tilfelle hvilke regler som gjelder. De pengene som den gangen ble lånt ble nedskrevet (dvs. man betalte ikke på lånet, og etter ti år var lånet slettet), kom utenom grensen på forskuddsarv. ;o)

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Du kan få 200.000 fra ham før du betaler arveavgift, men hvis du tar ut dette beløpet nå må du betale avgift av alt når han dør.

Hvis dere fordeler dette som gaver over lang tid kan du sikkert klare å snike deg unna arveavgift. Det spørs hvor mye det er, og om du evt. vil ta ut pengene over lang tid.

Du kan også ta opp en "lån" hos faren din, som dere begge skriver på selvangivelsen. Så kan lånet gå ned med et visst beløp pr. år uten at du noen gang betaler til faren din - så har du lurt deg unna.

Skrevet

Du kan få 200.000 fra ham før du betaler arveavgift, men hvis du tar ut dette beløpet nå må du betale avgift av alt når han dør.

Hvis dere fordeler dette som gaver over lang tid kan du sikkert klare å snike deg unna arveavgift. Det spørs hvor mye det er, og om du evt. vil ta ut pengene over lang tid.

Du kan også ta opp en "lån" hos faren din, som dere begge skriver på selvangivelsen. Så kan lånet gå ned med et visst beløp pr. år uten at du noen gang betaler til faren din - så har du lurt deg unna.

Summen er 250 000 fra hver av foreldrene :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...