Gå til innhold

Hvordan få utdannelse gjennom Aetat?

Anbefalte innlegg

Molly Mandy
Skrevet

Er det noen av dere som har vært borti det å få utdannelsen gjennom Aetat?

Hva kreves og får man dette om man er frisk?

Gjest jeg lurer også...
Skrevet

Og får man støtte dersom man har familie (barn)??

skorpionfisken
Skrevet

Du snakker om omskolering? Det kreves at du av en eller annen grunn ikke kan fortsette i det yrket du har med den utdannelsen du har. Altså du har utdannet deg til noe og kan ikke fortsette i jobben på grunn av ett eller annet. Normalt er det fordi helsa ikke tillater det.

skorpionfisken
Skrevet

Og får man støtte dersom man har familie (barn)??

Det er det at du ikke passer i en jobb/utdannelse som er kravet. Om du har familie og barn er irrelevant for om du kan ha en jobb eller ikke, så det har ikke noe å si om du har familie eller ikke.

Skrevet

Du kan få støtte til diverse kurs etc. hvis du har gått ledig lenge nok. Men problemet er bare at, for å få dette, må du ha en bedrift som garanterer deg jobb om du tar det kurset. Veldig hjelpsomt med tanke på å gjøre seg mer attraktiv i arbeidsmarkedet (not).

".........................."

Molly Mandy
Skrevet

Du snakker om omskolering? Det kreves at du av en eller annen grunn ikke kan fortsette i det yrket du har med den utdannelsen du har. Altså du har utdannet deg til noe og kan ikke fortsette i jobben på grunn av ett eller annet. Normalt er det fordi helsa ikke tillater det.

Problemet mitt er at jeg ikke har utdannelse utover studiekompetanse. Prøver så godt jeg kan å klore til meg en _fast_ jobb, men det er jo pokker ikke mulig. Nå begynner frustrasjonen å vokse meg over hodet her!

Molly Mandy
Skrevet

Du kan få støtte til diverse kurs etc. hvis du har gått ledig lenge nok. Men problemet er bare at, for å få dette, må du ha en bedrift som garanterer deg jobb om du tar det kurset. Veldig hjelpsomt med tanke på å gjøre seg mer attraktiv i arbeidsmarkedet (not).

".........................."

Ja, dette er jo systemet i et nøtteskall. Greit at det ikke skal være attraktivt å gå ledig, men å komme seg ut av systemet er jo heller ikke lett. De tillater jo ikke engang at du utdanner deg på kveldstid.

skorpionfisken
Skrevet

Problemet mitt er at jeg ikke har utdannelse utover studiekompetanse. Prøver så godt jeg kan å klore til meg en _fast_ jobb, men det er jo pokker ikke mulig. Nå begynner frustrasjonen å vokse meg over hodet her!

Men hvis helsa di tillater at du klorer deg fast i en jobb så er ikke det at du har vanskelig for å få jobb grunn nok til omskolering. Du må nok være syk ja. Aetat har diverse kurs for arbeidsledige også. Men da må du være helt arbeidsledig og arbeidssøker og de kursene er for å få folk fortest mulig ut i arbeid igjen, ikke noen lange utdannelser.

skorpionfisken
Skrevet

Ja, dette er jo systemet i et nøtteskall. Greit at det ikke skal være attraktivt å gå ledig, men å komme seg ut av systemet er jo heller ikke lett. De tillater jo ikke engang at du utdanner deg på kveldstid.

Gjør de ikke? Da jeg for mange år siden var arbeidsledig i over ett år, applauderte arbeidsformidlingen at jeg tok utdannelse på kveldstid. Så lenge jeg var tilgjengelig for en jobb på dagtid så var det greit. Kanskje de har endret reglene nå?

Molly Mandy
Skrevet

Men hvis helsa di tillater at du klorer deg fast i en jobb så er ikke det at du har vanskelig for å få jobb grunn nok til omskolering. Du må nok være syk ja. Aetat har diverse kurs for arbeidsledige også. Men da må du være helt arbeidsledig og arbeidssøker og de kursene er for å få folk fortest mulig ut i arbeid igjen, ikke noen lange utdannelser.

He he, en høyskoleutdannelse på 4 år hadde jo gjort seg, men det var ikke så omfattende jeg tenkte. Jeg tenkte mer på en sekretær utdannelse eller noe, som er gjort unna på 6- 12 mnd.

Molly Mandy
Skrevet

Gjør de ikke? Da jeg for mange år siden var arbeidsledig i over ett år, applauderte arbeidsformidlingen at jeg tok utdannelse på kveldstid. Så lenge jeg var tilgjengelig for en jobb på dagtid så var det greit. Kanskje de har endret reglene nå?

Hmm, dette bør jeg jo sjekke litt grundigere, ikke bare klage.

*flau*

Skrevet

He he, en høyskoleutdannelse på 4 år hadde jo gjort seg, men det var ikke så omfattende jeg tenkte. Jeg tenkte mer på en sekretær utdannelse eller noe, som er gjort unna på 6- 12 mnd.

På kveldstid bruker faktisk gå greit det.Men på dagtid blir du henvist til å søke stipend/lån fra lånekassen.

Gjest moralsiten
Skrevet

Hvorfor ikke gjøre som mange andre folk: ta ansvar for ditt eget liv og studer eller gå på skole med studielån?

Gjest midia
Skrevet

Jeg fikk min utdannelse gjennom aetat for 6år siden,da fikk jeg kursstønad og småbarnstilegg.

Det var aetat som hadde satt opp grunnkurs,så gikk alle som gikk på kurset sammen om å søke at vi fikk vk1 av dem også.

Det fikk vi.

Denne skolegangen ble et komprimert løp men det ble fullgod opplæring med vitnemål fra videregående skole.

Tror vi var en heldig gjeng for jeg har ikke sett at de har sånne kurs på lenge.

Aetat hadde ingen garanti for at vi fikk jobb etterpå.

Molly Mandy
Skrevet

Hvorfor ikke gjøre som mange andre folk: ta ansvar for ditt eget liv og studer eller gå på skole med studielån?

Det har du helt rett i, og det har jeg også gjort tidligere. Akkurat nå er situasjonen rimelig trang, og pgav manglende utdannelse, blir jeg stående å tråkke i en hengemyr jeg ikke kommer meg ut av.

Desverre har tidligere valg og hendelser i livet mitt satt meg i akkurat denne situasjonen. Så, jeg tenkte, sleip som jeg er, å kanskje få hjelp av Aetat for å komme meg ut av dagens situasjon, og i tillegg slippe mer studielån.

Men jada, det er et høyst aktuelt alternativ.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...