Gå til innhold

Betyr antall punktumer noe?

Anbefalte innlegg

Gjest gomle
Skrevet

Når jeg skriver sms og mail legger jeg gjerne på et par punktumer når jeg liksom mener litt mer enn det jeg skriver. Er det sånn andre gjør det også, eller slenger dere bare på noen punktumer uten at det betyr noe? Hvis det betyr noe, er det litt mer mellom linjene for hver ekstra punktum?

Jeg er en annen
Skrevet

I korrekt språkbruk benytter man tre punktum etter hverandere - "..." - for å signalisere "say no more". Spør du meg er det mest elegante om man klarer å siganlisere dette også bare med ett punktum. Bruk av punktum er som med bruk av utropstegn, man bør ikke overdrive det. Fitzgerald sa at å bruke utropstegn er som å le av sin egen spøk... Et godt poeng!

Skrevet

I korrekt språkbruk benytter man tre punktum etter hverandere - "..." - for å signalisere "say no more". Spør du meg er det mest elegante om man klarer å siganlisere dette også bare med ett punktum. Bruk av punktum er som med bruk av utropstegn, man bør ikke overdrive det. Fitzgerald sa at å bruke utropstegn er som å le av sin egen spøk... Et godt poeng!

Enig i det du skriver, men gomle spurte vel ikke om "korrekt språkbruk", mer om sms- og mailspråk. Og går da utifra at det var snakk om mer uformelle mailer.

Og da bruker vel jeg også masse punktum iblant.

F.eks. hvis jeg chatter på msn eller irc eller noe, så bruker jeg gjerne mye punktum. Da f.eks. som "venter på din mening.....?" eller som "jeg mener litt mer enn det jeg skriver...... (tenk selv!)"

Andre ganger bruker jeg det ved nøling, tenking. Hmm... tja... så gomle har nok rett i det, at antall punktum kan bety noe.

Gjest pedanten
Skrevet

Enig i det du skriver, men gomle spurte vel ikke om "korrekt språkbruk", mer om sms- og mailspråk. Og går da utifra at det var snakk om mer uformelle mailer.

Og da bruker vel jeg også masse punktum iblant.

F.eks. hvis jeg chatter på msn eller irc eller noe, så bruker jeg gjerne mye punktum. Da f.eks. som "venter på din mening.....?" eller som "jeg mener litt mer enn det jeg skriver...... (tenk selv!)"

Andre ganger bruker jeg det ved nøling, tenking. Hmm... tja... så gomle har nok rett i det, at antall punktum kan bety noe.

Det skal være ett (.) eller tre (...) punktum, ikke noe annet.

Gjest gomle
Skrevet

Det skal være ett (.) eller tre (...) punktum, ikke noe annet.

Og da betyr et punktum slutt på setningen, mens tre betyr at man mener litt mer enn man skriver?

mumitrollet
Skrevet

Og da betyr et punktum slutt på setningen, mens tre betyr at man mener litt mer enn man skriver?

Vel, som det ble forklart ovenfor, betyr tre punktum et megetsigende "say no more"...

To, fire, fem, seks eller tyve punktum betyr ingen verdens ting. Bare en masse prikker.

Gjest pedanten
Skrevet

Se "Jeg er en annen" og "mumitrollets" svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...