Gå til innhold

Noen her som er/har vært gravid - og i vikarbyrå?!

Anbefalte innlegg

Gjest sandex
Skrevet

Heisann!

Fikk et brev i posten der det stod at jeg hadde søkt om at arbeidsgiver skal måtte slippe å betale sykepenger om jeg blir sykmeldt nå når jeg er gravid.

Søknaden var godkjent - og fra nå av dekker trygdekontoret pengene om jeg blir sykmeldt pga. graviditeten... Dette gjelder da selvfølgelig helt frem til termin?!?!

Skjønner ikke bæret jeg - og jeg har da ikke søkt om noe sånt.... Regner selvfølgelig med at det er Manpower - min arbeidsgiver som har gjort dette...

Men kan de det? - og hvorfor?

Noen som har vært ute for dette?

Trodde de vanlige reglene gjaldt når vi er gravid også, men nå slipper de unna å betale om jeg så bare er sykmeldt en dag....

Skrevet

Hvis man har langvarig sykdom el.lign, eller er i en situasjon som kan forårsake ekstra hyppig sykefravær, så kan man søke om sånt.

Men det er rart dersom det ikke er du som har søkt om det?! Jeg ville tatt en telefon til Trygdekontoret og spurt hvem som har søkt om dette.

Gjest sandex
Skrevet

Hvis man har langvarig sykdom el.lign, eller er i en situasjon som kan forårsake ekstra hyppig sykefravær, så kan man søke om sånt.

Men det er rart dersom det ikke er du som har søkt om det?! Jeg ville tatt en telefon til Trygdekontoret og spurt hvem som har søkt om dette.

Dette er nok garantert Manpower som har gjort... men jeg har da ikke vært sykmeldt mer enn 4 dager totalt siden jeg ble gravid.... (nå er jeg i uke 26) så jeg synes dette var VELDIG rart!

Så mye penger som vikarbyråene tjener på oss vikarene - så skal de jammen slippe unna å betale noen skarve sykedager pga. min graviditet?!

Gjest jeg har også fått det
Skrevet

Jeg ble sykmeldt en kort periode pga ekstrem kvalme, og da fylte legen min ut sykmeldingen slik at arb.giveren fikk refusjon fra 1. dag. Det er kanskje noe nytt at de gjør det ved svangerskap? Det er i såfall fint for oss kvinner, ettersom arb.giverne ikke behøver å bli så redde for å ansette jenter pga kostnader til sykepenger/vikar under svangerskap.

I mitt tilfelle var det legen som tok initiativ til dette, ikke arbeidsgiveren min.

Gjest jeg har også fått det
Skrevet

Jeg ble sykmeldt en kort periode pga ekstrem kvalme, og da fylte legen min ut sykmeldingen slik at arb.giveren fikk refusjon fra 1. dag. Det er kanskje noe nytt at de gjør det ved svangerskap? Det er i såfall fint for oss kvinner, ettersom arb.giverne ikke behøver å bli så redde for å ansette jenter pga kostnader til sykepenger/vikar under svangerskap.

I mitt tilfelle var det legen som tok initiativ til dette, ikke arbeidsgiveren min.

.

Gjest bare fint synes jeg
Skrevet

Dette er nok garantert Manpower som har gjort... men jeg har da ikke vært sykmeldt mer enn 4 dager totalt siden jeg ble gravid.... (nå er jeg i uke 26) så jeg synes dette var VELDIG rart!

Så mye penger som vikarbyråene tjener på oss vikarene - så skal de jammen slippe unna å betale noen skarve sykedager pga. min graviditet?!

Jeg synes det bare er fint, det gjør at de lettere engasjerer unge (gravide) kvinner.

Gjest sandex
Skrevet

Det er ikke så bra nei - for vi taper jo feriepengene våre.... Når vi da går ut i svangerskapspermisjon også - så får vi heller ikke feriepenge-grunnlaget vårt... Så jeg taper ca. 30.000 på det.. :(

petter smart
Skrevet

Jeg synes det bare er fint, det gjør at de lettere engasjerer unge (gravide) kvinner.

Ja, og så kan vi skattebetalere heller ta regningen.

Dersom vi lar alle bedrifter slippe arbeidsgiveravgift, skatt, avgifter osv osv så blir det sikkert enda flere som får jobb.

Snakk om å være korttenkt.

Gjest sandex
Skrevet

Dersom vi lar alle bedrifter slippe arbeidsgiveravgift, skatt, avgifter osv osv så blir det sikkert enda flere som får jobb.

Ja, jeg synes ihvertfall ikke det var noe smart...

Tenk - nå har jeg jobbet for de i mange år - de tar halve lønnen min - altså de får ca. 125,- kr. timen for meg. Jeg er aldri sykmeldt til vanlig, og har ennå ikke vært mye sykmeldt under graviditet..

Så skal de f... meg slippe unna å betale for noen skarve sykmeldingsdager under graviditet?!?! Rått!

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Dessverre er det en del arbeidsgivere som vegrer seg for å ansette jenter fordi de ikke vil ta belastningen ved graviditet og permisjon. Det å la arbeidsgiverne slippe egenandelen ved sykdom pga graviditet kan hjelpe på slik at jenter ikke blir diskriminert ved ansettelser. I forhold til hva Staten betaler for permisjonspenger er det en pølse i slaktetida, men for den enkelte arbeidsgiver og arbeidssøker kan det bety mye.

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Det er ikke så bra nei - for vi taper jo feriepengene våre.... Når vi da går ut i svangerskapspermisjon også - så får vi heller ikke feriepenge-grunnlaget vårt... Så jeg taper ca. 30.000 på det.. :(

OK, da skjønner jeg. Jeg får lønn fra arbeidsgiveren under sykdom, men arb.giveren får det refundert fra trygdekontoret. Så derfor betyr det ikke noe fra eller til for min del i forhold til feriepenger. Men at det skal utgjøre så mye som 30.000 at du får betalt fra Trygdekontoret i forhold til Manpower skjønner jeg ikke. Hvordan kommer du frem til det tallet?

Uansett tror jeg at Manpower lettere gir gravide vikarer jobber hvis de vet at de ikke må betale for sykdager pga svangerskapet. Du ville kanskje fått vanskeligere for å få oppdrag eller - dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...