Gå til innhold

Spøsmål fra helsesøster

Anbefalte innlegg

camille1365380717

Hei på dere.

Jeg er en relativt nyutdannet helsesøster som synes at det er ytteres beklagelig at vi har så lite om barn som er adoptert fra andre land i vår utdannelse. Derfor lurer jeg på om dere kan fortelle meg hva dere ønsker at helsesøster skal legge vekt på når dere møter oss på helsestasjonen ( ved siden av den vanlige konsultasjonen) Det hadde vært veldig lærerrikt om noen kunne komme med noen innspill. Dette kan gjøre at vi blir bedre!! Noe kan vi jo, men det er dere mødre ( eller kommende) som er eksperten her.

Takk og klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152385-sp%C3%B8sm%C3%A5l-fra-helses%C3%B8ster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

God ide av deg som helsesster å spørre på dette forumet. Når ferietiden er over er det større aktivitet her, så du får sikkert flere svar hvis du skriver et innlegg igjen da.

Vi har vært på helsestasjonen med vår datter, som var litt over ett år ved hjemkomst.

Jeg spurte om melkeintolleranse. Det virket for meg som om helsesøster ikke visste så mye om det, og heller ikke skilte mellom melkeintolleranse og melkeallergi.

Skulle gjerne fått litt mer orientering om det; hvordan finne ut om barnet har det, kostholdet, osv.

Jeg spurte om hvordan jeg kan stmulere barnet slik at hun får en god forståelse av abstrakte begreper. Helsesøster mente det ikke var noe spesielt å gjøre. Skulle gjerne hatt noen enkle tips.

En generell undersøkelse av barnet hadde vært ønskelig. Det ble bare målt og veid og pratet om vaksiner.

Mer info om vaksinene; hvor lenge de varer før revaksinering, hva som er tanken bak å vaksinere mot sykdommer man for få år siden så på som helt ordinære, ufarlige barnesykdommer. Følte at det ble sett på som en selvfølge at barnet skulle ta alle vaksinene.

Kommer ikke på mer. Jeg er ikke så imponert over helsestasjonen her jeg bor, men det kan være at jeg hadde litt høye forventninger.

Gjest hilsen en adooptivmamma

Når det gjelder asiatiske barn, er det to ting som kan være viktig:

- å kjenne til mongolflekker (medfødte flekker som ser ut som blåmerker, opptrere oftest på stumpen/ryggen/beina til barnet, forsvinner gjerne etter noen år). Vet man ikke at dette er vanlig, kan man tro barnet blir mishandlet!

- Å ha vekst/høyde tabell for barn fra andre deler av verden, feks kinesiske barn.

Hei!

Vi kom hjem med jenta vår da hun var 14 måneder gammel. Helsestasjonen har veid og målt, gitt vaksinasjoner og sett litt når hun lekte og sånn på 2-årskontrollen. Thats it. Og de har enda ikke klart å få henne inn i "systemet" sånn at det f.eks kom innkalling til 2-års kontroll, sånn som det kom til de andre 2-åringene. Jeg måtte ringe selv.

Jeg kunne tenke meg samme hjelp og støtte som de andre nybakte mødrene får, men det fikk jeg ikke. Jeg ble sammenlignet med de andre som hadde barn på 14 måneder, ikke med de andre som hadde hatt barn i 8 dager. Det er en forskjell der. :-) Ikke det, vi klarte oss bra, men det hadde vært kjekt å iallefall fått tilbud om hjemmebesøk, og kommunen vår er så stor at det burde være mulig å få til barseltreff for oss som er nye adoptivforeldre også. Vi "passer" jo ikke på barseltreff med bare nyfødte.

Ellers er det dette med tilknytning og språkutvikling, som vi hesestasjonen vår faktisk ikke har vært innom i det hele tatt. Og det syns jeg de burde.

Ellers er helsesøsteren vår en veldig koselig og søt dame, som helt sikkert gjør en god jobb. Men kompetansen når det gjelder familier med adopterte barn kunne unektelig vært bedre. :o)

MVH

For vår del er vi veldig fornøyd med helsesøstertilbudet her vi bor.

Ringte selv når vi kom hjem og avtalte time. Fikk da beskjed om at siden det var normalt med hjemmebesøk etter at en hadde fått baby, ville hun komme en tur til oss hvis vi ønsket dette. Ett par mnd etterpå var vi på kontroll på helsestasjonen og målte/veide + gikk gjennom vaksiner. Neste time er i august.

Grunnen til at vi får så mange timer er fordi helsesøster mener vi bør få samme tilbudet til de som føder selv, og alle avtalene har vært helt frivillige for vår del. Synes imidlertidig det er greit å komme skikkelig inn i systemet på denne måten, og skulle det dukke opp noe vi lurer på kan vi ta det opp på disse timene.

Eneste negative vi har sett er at helsestasjonen her har ingen kunnskap overhodet om adopsjon. Etter andre møte fikk vi med oss en brosjyre om adopsjon, og denne var den samme vi fikk fra formidleren vår når vi søkte etter info om adopsjon i 99/00.

Spesielt savner vi kunnskap om tilknytning m.m.

Gutten vår var forresten 17 mnd når vi kom hjem i februar

Klem fra

Annonse

Så flott at du spør!

Vårt første barn var sterkt understimulert, og jeg kunne ønsket meg noen enkle råd og tips om hvordan vi kunne stimulere barnet vårt motorisk og språklig. Jeg kunne også ønsket meg mer bevissthet rundt at jeg var helt nybakt og uerfaren mamma selv om barnet var 1 1/2 år. Da vi fikk vårt andre barn var alt mye lettere, for da hadde jeg allerede to års erfaring med å være mamma.

Det var veldig lite kompetanse om adopsjon/adopterte barn ved vår helsestasjon.

thuva1365380402

Når det gjelder asiatiske barn, er det to ting som kan være viktig:

- å kjenne til mongolflekker (medfødte flekker som ser ut som blåmerker, opptrere oftest på stumpen/ryggen/beina til barnet, forsvinner gjerne etter noen år). Vet man ikke at dette er vanlig, kan man tro barnet blir mishandlet!

- Å ha vekst/høyde tabell for barn fra andre deler av verden, feks kinesiske barn.

Når det gjelder mongolske flekker, kan disse også finnes på hendene. Vår sønn fra Sør-Korea har en liten mongolsk flekk på hånden sin, men han har ingen andre steder på kroppen. Så det er greit for helsesøstrene å vite om at disse kan være hvor som helst.

Vi har hatt kjempefin kontakt med helsesøster i vår kommune. Hun har selv adoptert 2 barn, fra Norge og Kina, så hun vet jo da litt om hva adopsjon er. Men vår sønn var 3,5 mnd da vi hentet han, så jeg har også gått i barselgruppe med barn på samme alder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...