Gå til innhold

Fjesing og andre giftige kryp

Anbefalte innlegg

Gjest stoiker
Skrevet

Det er stor fare for å treffe på fjesing på Sørlandskysten i år:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=234082

Legg merke til hvordan man skal behandle fjesingstikk: Man skal varme opp området omkring stikket.

Dette stemmer med et program jeg så fra Rødehavet, laget av noen finske dykkere. Der ble det gjentatt og gjentatt at giftige stikk ble riktigst behandlet om de varmes opp.

Årsaken skal være at giften inneholder mye proteiner, og at når man varmer opp stikkstedet, vil proteinene stivne. Dermed fraktes de ikke så langt omkring i kroppen og forgiftningen blir mindre.

Dette rimer jo med rådet man får om fjesingstikk. Mine spørsmål blir derfor:

Er det flere enn meg som har hørt/lært at giftige stikk - særlig fra havet, muligens - best behandles med varme?

Og om det er slik, hvorfor har vi ikke fått høre mye mer om denne behandlingen, for eksempel via tv - eller er det bare jeg som ikke har sett/hørt det?

Og til slutt - om dette hjelper mot fjesinggift - vil det da også hjelpe mot vepsestikk, hoggormbitt og lignende?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...