Gå til innhold

bygningstillatelse for veranda?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, skal bygge veranda. Er det bare å snekre den opp, eller trenger vi bygningstillatelse? Skal være sånn ca på 40 kvadrat. Vi bor på en høyde, så det blir tømmerstenger under gulvpartiet på ca 1 m.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må varsle kommunen om arbeidet og legge ved en tegning over hva som skal gjøres. Husk å målsett tegningen og hvor langt det er til tomtegrensa. Dette går under enkel byggesakmelding. Du får skjema i kommunen ved teknisk etat.

Det koster noen få hundre lapper.

Skrevet

Du må varsle kommunen om arbeidet og legge ved en tegning over hva som skal gjøres. Husk å målsett tegningen og hvor langt det er til tomtegrensa. Dette går under enkel byggesakmelding. Du får skjema i kommunen ved teknisk etat.

Det koster noen få hundre lapper.

takk skal du ha. da var det godt vi ikke bare satt i gang her m spiker og sag :-) Skal løpe å hente skjema med hundrelapper i hånda.

Skrevet

Litt off topic, men hva koster verandaen deg? Vi skal også sette opp veranda, snart, forhåpentligvis før neste år...etter å ha renovert ei gammel rønne har budsjettet blitt sprengt et par ganger og det kommer an på økonomien om det blir mer snekring i år. Så jeg er veldig interessert i å høre hva man må regne med at det koster?

Skrevet

Vi fikk beskjed om at vi ikke trengte byggetillatelse, med mindre vi skulle ha gjerde på verandaen......

Skrevet

Vi fikk beskjed om at vi ikke trengte byggetillatelse, med mindre vi skulle ha gjerde på verandaen......

Jøss! Da er det litt ulik prasis ute og går, tydeligvis. Hmmm, kanskje droppe gjerde da.... og snekre.

Skrevet

Litt off topic, men hva koster verandaen deg? Vi skal også sette opp veranda, snart, forhåpentligvis før neste år...etter å ha renovert ei gammel rønne har budsjettet blitt sprengt et par ganger og det kommer an på økonomien om det blir mer snekring i år. Så jeg er veldig interessert i å høre hva man må regne med at det koster?

Kostandene vet jeg ikke helt ennå: men de blir små. Setter opp sjøl, også har fått fine materialer med prosentavslag pga bekjentskaper. Skal bli deilig med veranda, ja. Det vil nok du og merke. Kanskje du kan spørre flere om kostander i en ny tråd?

Skrevet

Du må faktisk ha bygningstilatelse. Sikkert mange som bare setter opp en veranda uten bygningstillatelse.Det kan gå bra,men må også være forberedt på å måtte rive.

Skrevet

Ja, terrassegulv eller annen uteplass lagt rett på bakken krever ikke byggetillatelse, men det gjør byggverk som hever terrassen opp fra bakken.

Slik har i alle fall jeg forstått det. Man kan jo sjekke lover og regler på lovdata.no eller andre nettsider. Se bl.a. dette: http://www.dinepenger.no/index.db2?id=12521

Gjest ChiengMai
Skrevet

Du må faktisk ha bygningstilatelse. Sikkert mange som bare setter opp en veranda uten bygningstillatelse.Det kan gå bra,men må også være forberedt på å måtte rive.

Trodde byggetillatelse gjaldt for veranda/lysthus osv på mer enn 16 kvatrat. Er det mindre kan man bygge uten noen som helst tillatelse, vel?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Trodde byggetillatelse gjaldt for veranda/lysthus osv på mer enn 16 kvatrat. Er det mindre kan man bygge uten noen som helst tillatelse, vel?

OK 40 kvadrat, da må man ha tillatelse, ja. *lese bedre neste gang*

Gjest en1415618
Skrevet

kostnad varierer etter materialer og størrelse. Min kostet 20 000,-. Da var det en som hjalp til og en i hustanden som sammen gjorde det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...