Gå til innhold

USA-reise & visum-spørsmål for tidl. straffet

Anbefalte innlegg

Gjest Umuliusbror
Skrevet

Er det noen her som vet om man får turist-visum til USA dersom man har noe på rullebladet, men ikke er dømt til fengsel?

Og i samme slengen, dersom man ikke er dømt til fengsel (ubetinget eller betinget) mener jeg at en (straffe)dom blir slettet fra rullebladet (men ikke i politiets registre) etter så og så mange år. Er det noen som vet hvor mange år det er snakk om?

Gjest bebba
Skrevet

Ja du kan få visum til USA selvom du har fått en dom for noe straffbart. Jeg tror ikke straffen har noe å si, men hva saken gjelder. Du får helt sikkert ikke visum hvis du har deltatt i terrorvirksomhet f.eks. Nordmenn kan dra til USA uten visum, men hvis du har noe på rullebladet bør du søke visum.

Det andre spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på, alvorlige kriminelle handlinger blir i hvert fall ikke slettet, men det er mere enn mulig at en fartsbot blir det.

Gjest Umuliusbror
Skrevet

Ja du kan få visum til USA selvom du har fått en dom for noe straffbart. Jeg tror ikke straffen har noe å si, men hva saken gjelder. Du får helt sikkert ikke visum hvis du har deltatt i terrorvirksomhet f.eks. Nordmenn kan dra til USA uten visum, men hvis du har noe på rullebladet bør du søke visum.

Det andre spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på, alvorlige kriminelle handlinger blir i hvert fall ikke slettet, men det er mere enn mulig at en fartsbot blir det.

Må man søke visum, eller er det noe man bør, for ikke å risikere å måtte snu på flyplassen? Har USA tilgang til våre registre?

Her i Norge skiller man jo mellom om en dom går ut på fengsel eller ei, men det gjøres altså ikke der ettersom jeg forstår.. Det er ikke snakk om bot, men samfunnsstraff.

Håper du eller andre vet.. Takk for svar!

Gjest Umuliusbror
Skrevet

Hei igjen, jeg fant ut av det. Det er dommer fra de siste 5 år som står, og dommer fra de siste 10 år hvis straffen tilsvarer 6 mnd fengsel eller mer.

Det virker fornuftig også.

Gjest bebba
Skrevet

Hei igjen, jeg fant ut av det. Det er dommer fra de siste 5 år som står, og dommer fra de siste 10 år hvis straffen tilsvarer 6 mnd fengsel eller mer.

Det virker fornuftig også.

Ja det virker fornuftig. Jeg bodde i USA, og fikk besøk dengangen av en som var dømt. H*n ble rådet til å søke visum, og gjorde det. Kanskje hadde det gått bra, men det var ikke verdt å ta risikoen. Det dreide seg om lite alvorlig forbrytelse, hvis det går an å si det slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...