Gå til innhold

Grøt og amming


Gjest litt sliten

Anbefalte innlegg

Gjest litt sliten

I morgen kveld skal vi introdusere risgrøt til gutten vår, som hittil har vært fullammet. Håpet er at han skal sove bedre på natta, og nå er det bare vel en uke til han er fire måneder.

Men hvordan gjør vi det? Han spiser hver andre time hele døgnet. Skal vi la han spise som vanlig, og så gi han litt tynn grøt etterpå? Eller skal han få grøten først, så pupp? Etter hvert spiser han seg vel mett på grøt om kvelden. Skal han da allikevel få pupp før/etter grøten?

Det er så godt å ha noen å spørre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har lest at det er anbefalt å først gi pupp og så grøt etterpå. Selv syns jeg det fungerer best omvendt, så jeg tror du må prøve deg frem selv. Ofte spiser min gutt seg så mett på grøten at han ikke har plass til puppen etterpå. Da får han heller litt vann. Men han er sju mnd, og har spist grøt i et par måneder allerede. Han elsket den fra første dag, selv om han hadde litt problemer med at han puffet den ut av munnen med tungen. Ikke så lett å vite hva man skal gjøre når en får maten lagt inn i munnen og ikke må suge den i seg som man er vant til... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare ønske deg lykke til med grøtintroduseringa. Håper det går lettere hos dere enn hos oss.

Vi har brukt nesten 4 måneder på å få Sander til å like grøt. Han er 8 måneder nå og liker fremdeles ikke Nestle sine grøter. Det er kun mammas hjemmelagde maisgrøt som er virkelig godt. Grøt av jernberiket sammalt hvete aksepterer han også. Håper at han snart skal like nestlegrøtene også for det er jo så lettvint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gjøre det som passer best, jeg introduserte grøt i går på min sønn som er like gammelt som barnet ditt. Jeg gir det som et mellommåltid fra ettermiddagspuppen til kveldspuppen. For han spiser oftere på kvelden enn på dagen, noe som gjør at det er lite igjen i puppen når han skal legges. Nå er jeg lei av å pumpe meg på formiddagen, for at det skal være nok om kvelden!

Må si at det går bare 4 timer mellom ettermiddagspupp og kveldspupp da jeg gav ham grøt i går. Samme avstand som på formiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har lest at det er anbefalt å først gi pupp og så grøt etterpå. Selv syns jeg det fungerer best omvendt, så jeg tror du må prøve deg frem selv. Ofte spiser min gutt seg så mett på grøten at han ikke har plass til puppen etterpå. Da får han heller litt vann. Men han er sju mnd, og har spist grøt i et par måneder allerede. Han elsket den fra første dag, selv om han hadde litt problemer med at han puffet den ut av munnen med tungen. Ikke så lett å vite hva man skal gjøre når en får maten lagt inn i munnen og ikke må suge den i seg som man er vant til... Lykke til!

De sier du skal gi pupp først for at melkemengden ikke skal gå så mye ned.Dette funket ikke på lillemann da orket han ikke grøt.Så vi gir grøt først og så venter vi en liten stund så går vi inn og tar puppen på senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trebarnsmor

det kommer an på om hva du vil,det. Melkemengden kan reduseres fortere om du gir grøt først. Barnst blir såpass mett at han ikke orker tømme brystet på en stund.

Jeg ga alltid pupp først, så lenge min intensjon var å amme mest mulig. Idet jeg begynte å tenke på avvenning, ga jeg fast føde først, så pupp...

Jeg begynte forøvrig også med risgrøt. Pumpet 10-30 ml morsmelk, blandet inn litt grøtpulver, og ga dem det i startfasen. Morsmelka inneholder enzymer som hjelper å førdøye stoffer i grøten (grøten er like næringsrik og blir lettere fordøyelig for barnet). Grøten blir etterhvert velling pga de nevnte enzymene. Så de første par ukene fikk de denne vellingen om kvelden. I økende mengde. Pupp først, velling og pupp. Melka pumpet jeg helst ut om morgenen, da jeg hadde mest da.

Du velger selv. Det finnes som sagt mange måter å gjøre dette på. Ingen er vel mer riktig enn andre. Kommer jo til 7 og sist an på hva mor vil, og hvor sliten hun føler seg.

Når barna (som ble fullammet 5,6 og 7 mnd) hadde vendt seg til vellingen, økte jeg porsjonene. Og prøvde evt. andre typer grøt. Havre f.eks er mindre lett fordøyelig, og ble ikke så fort velling blandet med morsmelk. Mais blir også velling i morsmelk. Men det gjorde ingenting. Poden fikk jo maten da i en form som ble en mellomting mellom fast mat og morsmelk.

Etter en stund ga jeg grøt først om kvelden. og pupp etterpå. Men i denne rekkefolgen bare om kvelden. Min intensjon var å amme lengst mulig og mest mulig. De ble ammet i 11, 14 og 17 mnd. (valgte da selv og slutte).

Innføringen av ny mat opplevde både jeg og barna som en fasinerende fase. Veldig spennende! Lykke til! :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære litt sliten,

Jeg synes du har fått mange gode råd fra andre mødre og spesielt trebarnsmor tips var gode. Noen ganger kan det være lurt å introdusere nye ting på dagen når barnet er opplagt og flytte det ned på kvelden etterhvert.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...