Gå til innhold

oppussing av kjøkken

Anbefalte innlegg

Gjest bebba
Skrevet

Planlegger å pusse opp kjøkkenet, og sitter med haug av brosjyrer. Lurer litt på om jeg skal ha kombinert keramikk- og gasstopp, og om jeg skal ha stekeovnen i riktig høyde i et høyskap. Skal ikke bruke for mye penger, og er ikke ute etter luksus. Har sett fine kjøkken på IKEA, så nå er det hvitevarene.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg kan nok ikke hjelpe deg i forhold til valg av komfyr, annet enn at jeg vet at når man blir vant til gass, så er visst det det beste å koke mat på. Det andre er at jeg ville forhørt meg for regler for oppbevaring av gass for den type bolig du bor i. Jeg mener å ha hørt at det kan være regler for dette...

Vi er i tidlig oppussingsfase vi også når det gjelder kjøkken. Hva slags valg har du gjort angående kjøkkeninnredning, fliser og farger?

Gjest bebba
Skrevet

Jeg kan nok ikke hjelpe deg i forhold til valg av komfyr, annet enn at jeg vet at når man blir vant til gass, så er visst det det beste å koke mat på. Det andre er at jeg ville forhørt meg for regler for oppbevaring av gass for den type bolig du bor i. Jeg mener å ha hørt at det kan være regler for dette...

Vi er i tidlig oppussingsfase vi også når det gjelder kjøkken. Hva slags valg har du gjort angående kjøkkeninnredning, fliser og farger?

Jeg er i den tidlige fasen også, og takk for tipset med gasset. Det hadde jeg ikke tenkt på. Jeg har ikke tenkt på fliser så langt, men har valgt en helt lys kjøkkeninnredning. Har hvitt kombiskap fra før, og skal ha hvite hvitevarer. Tenker å sette panel i tak og på vegger, og kunne egentlig tenkt meg enslags terracotta farge på vegger og evt. fliser. Farger på vegger er lett å endre på senere.

Skrevet

Hei,

Vanligvis er det lov å oppbevare to stk 11 kg flasker til private husholdninger. Man oppbevarer dem vanligvis i et skap utenfor, og skapet skal åpenbart ha utluftning nede.

MEd vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Elkjøp har ofte de billigste hvitevarene. Gassbrennere (koketopp) er bedre til det meste - bortsett fra å holde saus varm. I særdeleshet er en wok-brenner meget nyttig.

Ikke finn på å ha en gass-ovn. Der er elektrisitet MYE bedre.

Elkjøp har fått italienske Smeg (som vi kjøpte da vi bodde i Portugal), og vi er meget fornøyd med den.

Vi har kjøpt en Siemens kombinert mikrobølge- og stekeovn, men den er litt liten. Den ble kjøpt i Danmark, slik at vi fikk momsen tilbake.

Lykke til med kjøkkenet!

Med vennlig hilsen

Gjest bebba
Skrevet

Hei,

Elkjøp har ofte de billigste hvitevarene. Gassbrennere (koketopp) er bedre til det meste - bortsett fra å holde saus varm. I særdeleshet er en wok-brenner meget nyttig.

Ikke finn på å ha en gass-ovn. Der er elektrisitet MYE bedre.

Elkjøp har fått italienske Smeg (som vi kjøpte da vi bodde i Portugal), og vi er meget fornøyd med den.

Vi har kjøpt en Siemens kombinert mikrobølge- og stekeovn, men den er litt liten. Den ble kjøpt i Danmark, slik at vi fikk momsen tilbake.

Lykke til med kjøkkenet!

Med vennlig hilsen

Takk for svar. Nei gassovn er jeg ikke interessert i, men gassplater for koking eller mest for steking og slikt. Ser at induksjonstopper er tingen nå, noe jeg ikke er kjent med fra før. Jeg synes bare at det er litt vel dyrt, men dette er kanskje fremtiden.

serendipity
Skrevet

Om du kan ha stekeovnen i et høyskap rett ved kokeplatene er det greit, om du ikke kan ha det rett ved hverndre er det svært tungvint, syntes jeg.

Gjest bebba
Skrevet

Om du kan ha stekeovnen i et høyskap rett ved kokeplatene er det greit, om du ikke kan ha det rett ved hverndre er det svært tungvint, syntes jeg.

Hva er tungvint ved det?

serendipity
Skrevet

Hva er tungvint ved det?

Jeg liker å kunne stå på ett sted når jeg lager, ikke måtte gå fem skritt for å sjekke i ovnen og så koker sausen over osv. :-) Mulig jeg gjør det mer komplisert enn det er, men jeg hadde det sånn der vi bodde før og det var jeg ikke fornøyd med. Nå har jeg fått oppvaskkun, kjøleskap og stekeovn i "en trekant". Dette fungerer langt bedre enn alt feks. på "lang - lang rekke"

Gjest bebba
Skrevet

Jeg liker å kunne stå på ett sted når jeg lager, ikke måtte gå fem skritt for å sjekke i ovnen og så koker sausen over osv. :-) Mulig jeg gjør det mer komplisert enn det er, men jeg hadde det sånn der vi bodde før og det var jeg ikke fornøyd med. Nå har jeg fått oppvaskkun, kjøleskap og stekeovn i "en trekant". Dette fungerer langt bedre enn alt feks. på "lang - lang rekke"

Ja nå forstår jeg hva du mener.

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Du bør iallefall sørge for å ha benkeplass i nærheten av stekeovnen, så du slipper å gå langt med varme brett etc. for å sette fra deg.

I et Tid for Mat-program på TV2 i vår handlet det om planlegging av kjøkken. Det var en kokk som viste hvordan man logisk burde ha ting plassert i forhold til hverandre - du kan sikkert se det på nettet.

Skrevet

Det er lurt og praktisk og ha en uttrekkbar fjøl under stekovnen til å sett varme ting på.

Dessuten er koketopper og stekovner rimelige på Ikea.

Gjest bebba
Skrevet

Du bør iallefall sørge for å ha benkeplass i nærheten av stekeovnen, så du slipper å gå langt med varme brett etc. for å sette fra deg.

I et Tid for Mat-program på TV2 i vår handlet det om planlegging av kjøkken. Det var en kokk som viste hvordan man logisk burde ha ting plassert i forhold til hverandre - du kan sikkert se det på nettet.

Jeg har hatt kjøkken før en kort stund hvor stekeovnen var i et høyskap, og benkeplate ved siden av. Det fungerte veldig bra, og derfor lurer jeg på om jeg skal ha det slik igjen. Fordelen er at en slipper å bøye seg for å ta utav ovnen. Koketoppen var da ikke ved samme vegg, men rett bak, noe jeg syntes var greit. Desverre så jeg ikke programmet, men prøver å finne det på nettet. Jeg må også ta utgangspunkt i veldig lite kjøkken, og må få utnyttet plassen best mulig.

Gjest bebba
Skrevet

Det er lurt og praktisk og ha en uttrekkbar fjøl under stekovnen til å sett varme ting på.

Dessuten er koketopper og stekovner rimelige på Ikea.

Ja det er rimelig på IKEA, men samme merke er like rimelig overalt. Jeg har kjørt rundt i dag, og sammenlignet og diskutert. Det er penger å tjene på å finne ut hva passer best, og hva har jeg behov for. For øvrig takk for tipset med fjølen, det har jeg merket meg.

Skrevet

Ja det er rimelig på IKEA, men samme merke er like rimelig overalt. Jeg har kjørt rundt i dag, og sammenlignet og diskutert. Det er penger å tjene på å finne ut hva passer best, og hva har jeg behov for. For øvrig takk for tipset med fjølen, det har jeg merket meg.

En annen ting er at det er veldig praktisk med sidehengslet dør på stekovnen. Dessuten hadde jeg synes det var kjekt med en smal oppvaskmaskin som tar 8 kuverer isteden for 12. Nå om sommeren synes jeg det tar litt for lang tid før den er fyllt opp. Men jeg tenker bortkastet strøm å vaske halvfulle maskiner.

Kjøkkenet mitt er ferdig planlagt ;o)

Gjest bebba
Skrevet

En annen ting er at det er veldig praktisk med sidehengslet dør på stekovnen. Dessuten hadde jeg synes det var kjekt med en smal oppvaskmaskin som tar 8 kuverer isteden for 12. Nå om sommeren synes jeg det tar litt for lang tid før den er fyllt opp. Men jeg tenker bortkastet strøm å vaske halvfulle maskiner.

Kjøkkenet mitt er ferdig planlagt ;o)

Ja dette med oppvaskemaskin vurderer jeg også siden jeg er så mye alene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...