bjonde Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Jeg sitter å leser og koser meg med spørsmål og svar. Lurer selvsagt på ting innimellom. Vi skal adoptere fra Kina, men det er så lenge til. Hatt et hjemmebesøk av BV. Ferie nå. Hvor sendes våre papirer om godkjenning? Bor like utenfor Moss. Hva menes med venneanbefaling? Må vi ha det tro? Hvor mange bilder skal vi skaffe? når i prosessen skal det leveres? Hva slags bilder? Hvor lenge tror dere ventetiden er i kina om 5 mnd? Kanskje ikke så lett å svare på. Er det virkelig slik for alle..at kjønn er likegyldig? Er det noen der ute som ønsker et spesielt kjønn? Takknemlig for tilbakemeldinger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litchi Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Jeg antar at søknaden deres skal sendes til Statens Familie - og Barnevern, region Øst, men er ikke helt sikker på hvor "regionsskillene" går. Du kan jo bare ringe og spørre. Det er ikke nødvendig med venneanbefaling for søkere "på Kina". Det er umulig å si hvor lang ventetid før tildeling det blir for søknader som sendes om 5 mnd., men la oss nå håpe at det ikke blir endringer "feil vei", i alle fall ! For tiden er vel 8. mnd. det gyldne tallet... Jeg tror mange ønsker seg/ser for seg et kjønn fremfor et annet, men jeg tror sjelden det ønsket stikker dypere enn at man vet man blir like glad i barnet uansett. Var på infomøte i regi av VB for ei stund siden, og det var nesten litt komisk med alle kinasøkerne: Under presentasjonsrunden sa de aller fleste at de skulle adoptere "ei jente fra Kina", så at mange tenker sånn og kanskje velger Kina som land fordi det er størst sjangs for å få ei jente, er jeg overbevist om. Jeg er blant de som synes det er helt greit å ha preferanser for kjønn. Det er det mange som har når de får "magebarn", og jeg kan ikke skjønne hvorfor man forventer at de som adopterer skal være annerledes. Vi har ei jente fra magen, og det er soleklart at vi var opptatt av om vi skulle få ei jente eller en gutt i ventetiden. Denne gangen skal vi adoptere fra Kina, og vi forsøker å være litt bevisste på at vi faktisk kan få en gutt, for ikke å bli for overrasket dersom det skjer. Tviler ikke på at vi blir like glade i, men det er nå engang uvanlig å få gutter når man adopterer fra Kina. Og - jeg er veldig i mot at man skal kunne velge kjønn når man adopterer. Det er barn som trenger foreldre - ikke vi foreldre som skal kunne "velge og vrake" fordi vi skal ha den "riktige" familien. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-974598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjonde Skrevet 10. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2004 Jeg antar at søknaden deres skal sendes til Statens Familie - og Barnevern, region Øst, men er ikke helt sikker på hvor "regionsskillene" går. Du kan jo bare ringe og spørre. Det er ikke nødvendig med venneanbefaling for søkere "på Kina". Det er umulig å si hvor lang ventetid før tildeling det blir for søknader som sendes om 5 mnd., men la oss nå håpe at det ikke blir endringer "feil vei", i alle fall ! For tiden er vel 8. mnd. det gyldne tallet... Jeg tror mange ønsker seg/ser for seg et kjønn fremfor et annet, men jeg tror sjelden det ønsket stikker dypere enn at man vet man blir like glad i barnet uansett. Var på infomøte i regi av VB for ei stund siden, og det var nesten litt komisk med alle kinasøkerne: Under presentasjonsrunden sa de aller fleste at de skulle adoptere "ei jente fra Kina", så at mange tenker sånn og kanskje velger Kina som land fordi det er størst sjangs for å få ei jente, er jeg overbevist om. Jeg er blant de som synes det er helt greit å ha preferanser for kjønn. Det er det mange som har når de får "magebarn", og jeg kan ikke skjønne hvorfor man forventer at de som adopterer skal være annerledes. Vi har ei jente fra magen, og det er soleklart at vi var opptatt av om vi skulle få ei jente eller en gutt i ventetiden. Denne gangen skal vi adoptere fra Kina, og vi forsøker å være litt bevisste på at vi faktisk kan få en gutt, for ikke å bli for overrasket dersom det skjer. Tviler ikke på at vi blir like glade i, men det er nå engang uvanlig å få gutter når man adopterer fra Kina. Og - jeg er veldig i mot at man skal kunne velge kjønn når man adopterer. Det er barn som trenger foreldre - ikke vi foreldre som skal kunne "velge og vrake" fordi vi skal ha den "riktige" familien. Takk for svar! Hvorfor velger dere Kina? Vi har to egenfødte jenter. De ønsker seg en lille søster. Det er deres ord.De har klare meninger om guttene de omgås. Jeg ønsket meg jenter når jeg gikk gravid også. Hadde det blitt gutt..er ikke i tvil om at det hadde vært den beste i verden. De fleste vennindene mine har 3 gutter hver. Litt støy!!!Men i dag har jammen jentene mine 6 og 8 år vært kanskje verre enn tre gutter som leker cowboy!! Hvor gammel er din egenfødte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-974615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yogi Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Hei på deg bjonde Ser at litchi svarer deg på de praktiske spørsmålene dine. Når det gjelder det med kjønn, tror jeg mange har tanker om hva det blir. De samme tankene har jo de som går gravide også. Noen har nok spesielle ønsker (både de som er gravide og de som adopterer), men ønsker eller ei, det viktigste er jo at man får et barn. Vi skal også adoptere fra Kina, og med hånden på hjertet, jeg blir veldig glad hvis vi får en gutt. Vi har ei egenfødt jente fra før av, så det hadde jo vært kjekt å få en gutt nå. Sjangsen er jo størst for at vi får en jente da, og det blir vi selvfølgelig like glad for. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-974622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjonde Skrevet 10. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2004 Hei på deg bjonde Ser at litchi svarer deg på de praktiske spørsmålene dine. Når det gjelder det med kjønn, tror jeg mange har tanker om hva det blir. De samme tankene har jo de som går gravide også. Noen har nok spesielle ønsker (både de som er gravide og de som adopterer), men ønsker eller ei, det viktigste er jo at man får et barn. Vi skal også adoptere fra Kina, og med hånden på hjertet, jeg blir veldig glad hvis vi får en gutt. Vi har ei egenfødt jente fra før av, så det hadde jo vært kjekt å få en gutt nå. Sjangsen er jo størst for at vi får en jente da, og det blir vi selvfølgelig like glad for. Hilsen HEI!! Kjempe hyggelig med svar. Kan jeg spørre hvorfor dere valgte kina? Har forstått at det er vanligere med gutter i noen land.F.eks Colombia velger motsatt kjønn om du har noen fra før. Veldig fint å ha et sted å henvende seg, som dette forumet!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-974631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 HEI!! Kjempe hyggelig med svar. Kan jeg spørre hvorfor dere valgte kina? Har forstått at det er vanligere med gutter i noen land.F.eks Colombia velger motsatt kjønn om du har noen fra før. Veldig fint å ha et sted å henvende seg, som dette forumet!! Hei og lykke til videre med adopsjonen. Ville bare korigere en ting! Det er minst like vanlig å få to gutter eller to jenter på rad som en av hver fra Colombia. Hilsen Colombiamoren 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-974637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litchi Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Takk for svar! Hvorfor velger dere Kina? Vi har to egenfødte jenter. De ønsker seg en lille søster. Det er deres ord.De har klare meninger om guttene de omgås. Jeg ønsket meg jenter når jeg gikk gravid også. Hadde det blitt gutt..er ikke i tvil om at det hadde vært den beste i verden. De fleste vennindene mine har 3 gutter hver. Litt støy!!!Men i dag har jammen jentene mine 6 og 8 år vært kanskje verre enn tre gutter som leker cowboy!! Hvor gammel er din egenfødte? Vi velger Kina fordi de rundt oss som har adoptert har barn fra Kina, fordi jeg hadde to kinesiske nære venninner da jeg studerte i utlandet i "min ungdom", og det vekket interessen for landet og kulturen, i tillegg til at det virker "kjent", på en måte. Men den viktigste årsaken er nok at det virker som den prosessen er veldig ryddig og ikke minst forutsigbar. (Så får vi bare håpe det fortsetter sånn !) Jeg hadde nok hatt problemer med å vel land med stor uforutsigbarhet, beundrer de som gjør det. Men sånt kan jo snu veldig fort, som kjent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-974650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litchi Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Vi velger Kina fordi de rundt oss som har adoptert har barn fra Kina, fordi jeg hadde to kinesiske nære venninner da jeg studerte i utlandet i "min ungdom", og det vekket interessen for landet og kulturen, i tillegg til at det virker "kjent", på en måte. Men den viktigste årsaken er nok at det virker som den prosessen er veldig ryddig og ikke minst forutsigbar. (Så får vi bare håpe det fortsetter sånn !) Jeg hadde nok hatt problemer med å vel land med stor uforutsigbarhet, beundrer de som gjør det. Men sånt kan jo snu veldig fort, som kjent. Datteren vår er 4 år, forresten, og gleder seg forresten STORT til å reise til Astrid Lindgrens verden i neste uke, spesielt fordi vi på toppen av det hele skal bo i telt....(!) Jeg gleder meg mest til et par dager i Stockholm først, hvor vi skal bo på fint hotell i sentrum... Vi er snart ferdig med dokumentene som skal til Kina, og regner med at søknaden blir registrert i Kina en gang i august. Så på denne tiden neste år er vi nok 2-barnsfamilie ! Jippi ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-974652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjonde Skrevet 10. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2004 Hei og lykke til videre med adopsjonen. Ville bare korigere en ting! Det er minst like vanlig å få to gutter eller to jenter på rad som en av hver fra Colombia. Hilsen Colombiamoren Hei Colombiemor Jeg snakket med adopsjonforum. hun jeg snakket med der sa at ettersom vi hadde to jenter fra før ville de mest sannsynlig matche oss med en gutt. Det er veldig vanlig sa hun. Flere land gjør det slik sa hun. Ikke vet jeg!! Tror ikke du de tenker på det? De som fordeler barna!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-974693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjonde Skrevet 10. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2004 Datteren vår er 4 år, forresten, og gleder seg forresten STORT til å reise til Astrid Lindgrens verden i neste uke, spesielt fordi vi på toppen av det hele skal bo i telt....(!) Jeg gleder meg mest til et par dager i Stockholm først, hvor vi skal bo på fint hotell i sentrum... Vi er snart ferdig med dokumentene som skal til Kina, og regner med at søknaden blir registrert i Kina en gang i august. Så på denne tiden neste år er vi nok 2-barnsfamilie ! Jippi ! JEG spør og spør... Hvordan papirer/dokumenter skal vi skaffe tilveie som skal til Kina? Det blir sikker fint i Sverige. Har hatt lyst å dra dit med jentene. Men syns det er litt langt å kjøre. De er ikke så glad i bilkjøring lenger! Det gikk faktisk bedre da de var yngre. Hørt at Stocholm er en flott by. Hvor i landet holder dere til? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-974699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litchi Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 JEG spør og spør... Hvordan papirer/dokumenter skal vi skaffe tilveie som skal til Kina? Det blir sikker fint i Sverige. Har hatt lyst å dra dit med jentene. Men syns det er litt langt å kjøre. De er ikke så glad i bilkjøring lenger! Det gikk faktisk bedre da de var yngre. Hørt at Stocholm er en flott by. Hvor i landet holder dere til? Politiattester på engelsk (ikke uttømmende), nye helseattester, fødselsattester, kopi av pass, et kort "brev" om dere selv - hvorfor dere velger Kina osv (vi har fått mal fra VB) + at dere må fylle ut en oversikt over familiens økonomi. Det er alt, så vidt jeg husker. Vi bor i Oslo-området. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-974719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kathinka Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Hei Colombiemor Jeg snakket med adopsjonforum. hun jeg snakket med der sa at ettersom vi hadde to jenter fra før ville de mest sannsynlig matche oss med en gutt. Det er veldig vanlig sa hun. Flere land gjør det slik sa hun. Ikke vet jeg!! Tror ikke du de tenker på det? De som fordeler barna!! Det var da et merklig utsagn fra AF, vi har to gutter fra før, men har ikke fått høre at da får vi nok jente denne gang. Vet om none som har adoptert 3 gang og fått tre gutter, det var fra et land med jevn fordeling mellom kjønnene. Så man kan nok ikke være så alt for sikker. For meg føles det helt riktig at det med kjønn er noe man kan betemme like lite, uansett om man adoptere eller går gravid. Har dessuten også hørt at det ikke ses så bra på av enkelte land, om man i sosialrapporten har ønsket seg et spes kjønn. Men dette er ikke noe jeg vet for sikkert... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-974764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Hei Colombiemor Jeg snakket med adopsjonforum. hun jeg snakket med der sa at ettersom vi hadde to jenter fra før ville de mest sannsynlig matche oss med en gutt. Det er veldig vanlig sa hun. Flere land gjør det slik sa hun. Ikke vet jeg!! Tror ikke du de tenker på det? De som fordeler barna!! Hmm, nå kjenner jeg jo igrunnen ingen som har tre barn av samme kjønn fra Colombia, bare mange med to. Kansje tenker de slik, vet jammen ikke jeg! Lykke til videre ihvertfall, uansett hvilket land dere går for :-) Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-974835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjonde Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 Hmm, nå kjenner jeg jo igrunnen ingen som har tre barn av samme kjønn fra Colombia, bare mange med to. Kansje tenker de slik, vet jammen ikke jeg! Lykke til videre ihvertfall, uansett hvilket land dere går for :-) Klem fra Melissa!! Jeg uttalte meg kanskje klønete.Ingen av mine venninder har adoptert. De har egenfødte tre gutter. Men vi har to jenter, og ønsker oss å adoptere en jente, og da sa de på foreningen at mange land mixer motsatt kjønn når en har et fra før. Ja ja.. det er jo samme det nå. Vi velger også kina for at der får vi adoptere i aldersgruppen 0-2. Det fikk vi ikke med Colombia.(0-3) Takk for tilbakemeldinger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-974859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yogi Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 HEI!! Kjempe hyggelig med svar. Kan jeg spørre hvorfor dere valgte kina? Har forstått at det er vanligere med gutter i noen land.F.eks Colombia velger motsatt kjønn om du har noen fra før. Veldig fint å ha et sted å henvende seg, som dette forumet!! Tja hvorfor vi valgte Kina? Jeg har prøvd å svare på det før, men egentlig har jeg ikke et godt svar. Det har bare alltid vært Kina som har vært vårt førstevalg. Vi har selvfølgelig vurdert andre land også. I en periode hørtes det veldig spennende ut med Etiopia, men så havnet vi på Kina igjen. Vi angrer i hvert fall ikke nå som ventetiden har gått ned. Er vi heldige, får vi tildeling i august/september. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-974925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjonde Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 Det var da et merklig utsagn fra AF, vi har to gutter fra før, men har ikke fått høre at da får vi nok jente denne gang. Vet om none som har adoptert 3 gang og fått tre gutter, det var fra et land med jevn fordeling mellom kjønnene. Så man kan nok ikke være så alt for sikker. For meg føles det helt riktig at det med kjønn er noe man kan betemme like lite, uansett om man adoptere eller går gravid. Har dessuten også hørt at det ikke ses så bra på av enkelte land, om man i sosialrapporten har ønsket seg et spes kjønn. Men dette er ikke noe jeg vet for sikkert... Hei!!!! Det er klart en ikke skal velge og vrake. Men syns ikke det er helt feil, å få ønske kjønn. Så får de som bestemmer dette, vurdere som de vil. Vet du hvilke land som ser negativt på det??? Lurer på hva slags hensyn de tar når de velger et barn til et par/eller foreldre til et barn. Hvorfor får et par tre gutter f.eks!!hm SPENNENDE!!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-975155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjonde Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 Tja hvorfor vi valgte Kina? Jeg har prøvd å svare på det før, men egentlig har jeg ikke et godt svar. Det har bare alltid vært Kina som har vært vårt førstevalg. Vi har selvfølgelig vurdert andre land også. I en periode hørtes det veldig spennende ut med Etiopia, men så havnet vi på Kina igjen. Vi angrer i hvert fall ikke nå som ventetiden har gått ned. Er vi heldige, får vi tildeling i august/september. Hilsen Heiyogi!! Det virker som vi og dere er ganske likt i prosessen. Hvor hen er dere i prosessen? Vi holder på med sosial rapport. Har hatt et møte. Nå er det ferie. Neste møte blir i slutten av juli. Jeg er så spent på når den kan være ferdig. Hva fyller en tankene med i disse mnd en venter på alt??? Vi har jo to barn fra før så jeg har jo mye glede der. Men ventetid er nok likt for alle. Vi ønsker oss et barn til etter mange skuffelser og tøffe opplevelser. Derfor blir jo dette noe jeg lengter etter. Å få den vesle hjem i armene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-978065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trk1365380645 Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Det var da et merklig utsagn fra AF, vi har to gutter fra før, men har ikke fått høre at da får vi nok jente denne gang. Vet om none som har adoptert 3 gang og fått tre gutter, det var fra et land med jevn fordeling mellom kjønnene. Så man kan nok ikke være så alt for sikker. For meg føles det helt riktig at det med kjønn er noe man kan betemme like lite, uansett om man adoptere eller går gravid. Har dessuten også hørt at det ikke ses så bra på av enkelte land, om man i sosialrapporten har ønsket seg et spes kjønn. Men dette er ikke noe jeg vet for sikkert... Lenge siden du skrev dette, men det er en stund siden jeg har vært innom, så jeg måtte bare...: Jeg har gjort en litt uhøytidelig opptelling blant de jeg kjenner som har adoptert fra Etiopia, og da ser det ut til at man veldig ofte får motsatt kjønn enn det man har, hvis man har ett barn fra før. Og det ser nå ut til at de aller fleste som adopterer førstemann får gutt, og så blir evt. neste barn jente... Men dette er altså svært ustatisktisk, og det finnes dessuten unntak, og så i min bekjentskapskrets:-) (I tillegg var det visst før sånn at de fleste fikk jenter først, så det forandrer seg visst!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152526-noen-sp%C3%B8rsm-ang-adopsj/#findComment-981318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.